BRICK schreef:Peanut schreef:BRICK schreef:ik heb nog voor de zekerheid ff gegoogled op dit soort systemen en kleppen stellen, en eigenlijk kom ik alleen tegen dat het bij deze systeempjes ERG belangrijk is dat je de juiste pakkingen gebruikt (zoals beschreven in de owners manual) en de kopmoeren met de juiste spanning aandraait door middel van een momentsleutel
Geldt voor het monteren van alle 4tact cilinders

klopt maar is bij die simpele 1 cilinders niet noodzakelijk, ik heb behoooooorlijk wat 4 takt brommers en speelgoed apparaatjes gehad, en altijd ermee gesleuteld maar nooit momentsleutel gebruikt voor de kop, en ook nog nooit door dat problemen gehad
Het is ook niet bewezen dat alles gaat lekken of scheuren bij een verkeerd aanhaalmoment.
Maar voor alle 4tact cilinders (in ieder geval auto en motor) staan aanhaalmomenten voor de cilinderbouten. Ik noem maar een paar redenen.
-Daardoor heb je gewoon minder kans om de pakkingen te scheuren
-Pakkingen zijn vaak hard/hol en sommigen moeten zich op een bepaalde manier vormen
-Het matt waarvan de cilinder en/of kop gemaakt kan zijn...kan vreemd gaan reageren/krommen/buigen bij verkeerde spanning onder een hete temp.
-De cilinderbouten (kopbouten) kunnen soms ook ..zonder vermelding.. "rekbouten" zijn.
Die hun max trekkracht hebben bij een bepaald aan Nm's aan aanhaalmoment, iets rekken en die de uitgerekte stand daarna behouden.
Brommers? Die deden wij altijd even snel achterhuis. ..
Onderstaande even snel voor het naar mijn werk gaan...van internet geplukt:
Maar wat is het belang van een juist aanhaalmoment? Om moeren, bouten en schroeven niet te beschadigen is het belangrijk dat deze niet te los maar vooral ook niet te vast worden aangedraaid. Delen die d.m.v. verschillende bouten worden vastgezet (zoals bijvoorbeeld motorcarters) mogen niet onevenredig belast worden doordat de bouten met een afwijkend moment worden aangedraaid. Dit zorgt spanningen en belastingen in het materiaal die tot scheuren, breuken en zelfs vermogenverlies kunnen leiden. Een geroutineerd vakman kan uit ondervinding wel ongeveer voelen hoe vast hij iets mag aandraaien maar aan alles zijn grenzen. Daarom heeft men proefondervindelijk en via berekeningen vastgesteld hoe vast men DIN moeren, bouten en schroeven mag aandraaien en men heeft dit in tabellen gegoten.