Olie & Koelvloeistof verversen Bashan 250S-11B

Re: Olie & Koelvloeistof verversen

Berichtdoor rockfordbreda » 11 sep 2009 15:48

Ja zou ook niet snel iets zien veranderen in het expansievaatje.De naam zegt het al.Als je koelvloeistof warm wordt zet het uit.Dan stroomd het via de overloop van je radiateur naar het expansievat.Daar wordt het opgelagen zeg maar tot de motor weer afkoeld al je deze uit zet.Dan krijg je dat de koelvloeistof weer afkoeld en dus weer inkrimpt.Door deze gebeurtnis krijg je een vacuum in dan zal het omgekeerde gebeuren.De motor haalt het weer terug uit het expansievat.Mocht je nou niet genoeg hebben gevult met het verversen de afgelopen keer dan zal ie het eruit halen bij het expansievat.Maar heb je het nou niet goedgedaan en heb je nog veel lucht in je systeem dan moet je eerst ff de koelvin uitschakelen.Dit scheeld een hoop warmte afvoer.De motor starten en de laten lopen met de koeldop eraf.Op den duur zal je zien dat het koelvloeistof gaat circuleren.Als dan alle luchtbelllen weg zijn weet je dat het systeem is ontlucht.Dit dan in smanwerking met je expansievat zal dit geod werken.
Maar je moet wel zeker weten dat het blok geheel is gevult met koelvloeistof en dat er geen lucht meer inzit.
Je kan ook eerst een flink stuk gaan rijden en dan eenmaal thuis ook de koelvin uitschakelen en dan voorzichtig de radiateurdop los draaien en de motor weer starten.Dan is de motor al lekker warm dan staat ook de thermostaat wat sneller open.En is de lucht er dus ook sneller uit.

Mvg:

Martijn :mrgreen:
Ik zoek het maar hoger op :) :)
rockfordbreda
250cc

Delen op

Share on Facebook Facebook

Berichtdoor china-freak » 12 sep 2009 10:13

jhaa idd ik was de naam kwijt :oops:
kijk niet naar het merk quad maar kijk naar de quadrijder.
china-freak
450cc

Berichtdoor karloleusink » 16 sep 2009 16:42

Het vaatje is trouwens alleen maar een overloop Niet belangrijk om opnieuw te vullen denk ik
Flying high is my middle name!!
karloleusink
50cc

Berichtdoor BlacK-SpyDeR » 16 sep 2009 17:42

Het is wel degenlijk belangrijk dat er voldoende koelvloeistof in het vaatje zit want het slangetje wat er in het vaatje zit eindigd een centimeter of anderhalf boven de bodem, en op het moment dat de motor warm is stroomt de koelvloeistof in het vaatje en op het moment dat de motor af koelt zuigt ie dat zelf weer terug in het systeem.

Ontluchten en bijvullen koelvloeistof,

Quad aan de voorzijde opbokken oftewel een stuk met zijn neusje de lucht in. thermostaathuis (2xM6) los draaien zodat er daar vloeistof uit kan lopen maar wel zo dat alles wel in elkaar blijft zitten.
Koelvloeistof via de vuldop (op de radiateur of met een losse aansluiting) bijvullen, motor starten en binnen de korste keren zie je de koelvloeistof bij het thermostaathuis er uit lopen, dit weer vast zetten en in de tussentijd via de vuldop het in de gaten houden dat ie niet te hard zakt, zakt ie dan weer bij vullen. Op deze manier krijg je er alle lucht uit hebben ze mij wijs gemaakt ;)

Maar in de theorie geloof ik wel, morgen ga ik de mijne op deze manier ook eens aanpakken.
Bling Bling -Wok--2009
    -----------Orange Wok Customs----------
BlacK-SpyDeR
350cc

Berichtdoor fr33style » 20 sep 2009 16:03

rockfordbreda schreef:Met een spuit :lol: Nee joh :lol:
Bij je vaatje aan de zijkant zit onderaan een boutje,deze draai je los en dan haal je voorzichtig je tankje los.Deze zit bovenin in een rubber geschoven.Bij sommige kan je dan het vaatje laten zakken en losdraaien en bij andere moet je eerst ff het slangetje los maken.Wel opletten met de dop losdraaien,het slangetje wat daar in zit is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel breekbaar.
dus dan gooi je het vaatje leeg en vul je deze tot max weer aan en monteer deze terug in omgekeerde volgorde.
Wat betreft de olie als je deze aftapt zet je de bout terug met een nieuw afdicht ringetje en dan gooi je 1liter olie terug in de goudkleurige dop aan de linkerkant van je blok.Deze zit boven je voetrem.Er kan precies 1 liter in dus als je een fles hebt met 1 liter ben je klaar.

Mvg:

Hey ik wil niet bijdehand zijn, weet ook niet over welk type quad jullie het hebben.
Maar naar mijn weten als je de koelvloeistof wilt vernieuwen, kan je hem net zoals de olie onder op je carter er een bout uitdraaien zodat de koelvloeistof eruit loopt, je expansievat is een heel ander verhaal.

Ik heb zelf een agm spyder 250 cc, heb laatst de koelvloeistof gedaan en precies op die manier.
Wat betreft ontluchten heb ik hem gewoon horizontaal staand gevult en af en toe de motor laten lopen en gas geven dan zakt ie weg, en zo even blijven bijvullen. Ook de darmpjes inknijpen om de lucht te persen.
Elke dag even checken of ie is gezakt en nog wat vullen, er kan bij mij niks meer bij en zijn temperatuur blijft altijd onder de 80 dus neem aan dat ik geen lucht meer heb.

Maar je expansievat staat nooit helemaal tot aan zijn max gevult, als je slim bent gewoon op de helft want zo gigantisch krimt en rekt het niet.
Al vul je hem voor 95 % dan blijft het een feit dat er voor 5 % nog lucht in je expansievat zit, en dan komt er nog het slangetje van je expansievat naar je vuldop boven de radiator, die ook niet gevult staat en dus lucht bevat.

Dat betekent toch dat er hoe dan ook lucht in je expansiesysteem blijft ?
fr33style
300cc

Berichtdoor rockfordbreda » 20 sep 2009 16:13

Volgens mij ging de vraag over een bashan 200-s7.
Maar dan blijft het ontluchten toch het zelfde verhaal zoals jij het typt.Alleen je hebt een andere methode.Maar het expantievat doet niets anders dan het uitzetten van het koelvloeistof opvangen.Niet meer en niet minder.
Of deze nu luchtdicht is of niet dat maakt in deze opstelling niets uit.Dit is omdat het rietje in het expantievat in het koelvloeistof hangt dus er komt tch al geen lucht bij.Maar dit is dan wel weer makkelijk om schommellingen op te vangen in de stand van je koelvloeistof.
Bij de bashan 200-s7 die ik heb kan ik onderaan de pomp een boutje uitdraaien om deze af te tappen.Dit is namelijk het laagste punt van waar het koelvloeistof komt.
Vullen doe je via de radiateurdop.Maar vind je zelf 4dagen om bij te vullen niet erg langdraadig?
Ik was in een uurtje klaar en heb totaal geen lucht meer in het systeem gehad.

Mvg:
rockfordbreda
250cc

Berichtdoor fr33style » 20 sep 2009 16:19

Ja man ik had geen flauw idee hoe het moest dus heb er echt mee zitten kutten :mrgreen:
Volgende keer ook ff op jouw manier testen, maar als je die koelvin stekker losmaakt dus dan word de vloeistof sneller warm.
Maar mijn vin springt pas in bij 70 graden en dat duurt toch wel een tijdje voor ie op die temperatuur is zonder een stukje te rijden.
Hoe warm moet die vloeistof zijn wil die lekker gaan circuleren ?
fr33style
300cc

Berichtdoor rockfordbreda » 20 sep 2009 16:27

fr33style schreef:Ja man ik had geen flauw idee hoe het moest dus heb er echt mee zitten kutten :mrgreen:
Volgende keer ook ff op jouw manier testen, maar als je die koelvin stekker losmaakt dus dan word de vloeistof sneller warm.
Maar mijn vin springt pas in bij 70 graden en dat duurt toch wel een tijdje voor ie op die temperatuur is zonder een stukje te rijden.
Hoe warm moet die vloeistof zijn wil die lekker gaan circuleren ?

Bij de bashan gaat deze meteen aan bij het starten van de quad :cry:
Dus dat ie bij jou aangaat bij 70 graden dan zal denk ik het thermostaatje ook opgaan bij 70graden.Dan heeft het verhaal koelvin loshalen bij jou geen nut.Prijs je maar gelukkig met dit systeem.Ik ben hem aan het ombouwen naar zo'n systeem ;)
Dit scheeld een hoop problemen met de koelvin bij de bashan.

Mvg:

rockfordbreda
250cc

Berichtdoor fr33style » 20 sep 2009 16:53

ahh op die manier, veel succes ermee :D
en thanks voor de info
peacee
fr33style
300cc

Berichtdoor fr33style » 20 sep 2009 19:29

He trouwens, moet je het blok nog spoelen met iets nadat je de olie eruit hebt laten lopen.
Mijn handleiding zegt het volgende, clean the crankcase with cleaning kerosene.
Nou weet ik wel dat er ook van dat spul bestaat om even door je blok te laten lopen weet iemand niet toevallig hoe dat heet ? :mrgreen:
fr33style
300cc

VorigeVolgende

Keer terug naar Motor/Koppeling/Olie/koeling