Zal zoiezo geforceerde luchtkoeling worden, moet alleen even kijken wat ik hiervoor ga halen en hoe ik het kan bevestigen op die beschermkap. Maar denk dat dit pas na de keuring erop gaat komen. Zijn nog maar 4 weken en moet bijna alle documenten nog klaar maken dus ben bang dat ik er niet genoeg tijd voor heb. Ik zal wel zo nog die aanpassingen doen wat ik een tijdje geleden al zei. De houder met koolborstels een beetje verdraaien zodat die efficiënter vooruit draait. Dan nog die rubber weg laten en de controller wat anders instellen. Zal toch eigenlijk ook al wat moeten helpen.
Niet veel nieuws meer, ben op het moment echt alleen maar bezig met alle documenten en tekeningen die de RDW nodig zal hebben bij de keuring. Helaas al een paar problemen mee. De certificering voor EMC (Elektromagnetische Compatibiliteit oftewel ruis) van de controller blijkt alleen voor de categorie personenauto's en bedrijfsauto's te zijn. Quads vallen onder een andere categorie dus de certificering is eigenlijk niet geldig. Gelukkig willen ze bij de RDW wel nog even verder kijken of er echt verschil zit in de richtlijnen en of de certificering misschien toch goed is. Zo niet dan moet ik nog een aparte EMC test laten uitvoeren die maar liefst 1500 euro kost. Daar zit ik dus niet echt op te wachten en hopelijk is het ook niet nodig. Is dus nog even afwachten.
Heb ondertussen wel nog een paar dingen aan de motor veranderd. De rubber afdichting heb ik helemaal uitgesneden zodat deze geen contact meer kan maken met de koperen kabels van de koolborstels.
Ook heb ik de houder van de koolborstels 3 mm verdraaid. De motor zou nu wat efficiënter vooruit moeten draaien dus hopelijk ook minder warmte opbouw.
Heb al gemerkt dat de motor nu veel soepeler draait, geluid is ook heel anders. Ben ook van plan om aan de zijkant van de heelguards een luchtgeleider te plaatsen die de luchtstroom van buiten de quad richting de motor leidt. Onder het rijden is er dan altijd voldoende koeling. Maar dit is iets voor na de keuring aangezien ik dit gewoon op de weg wil kunnen testen.
Morgen en donderdag wordt het ook interessant. Morgen komt een taxateur langs die de waarde van de quad zal gaan bepalen. De quad is natuurlijk veel meer waard geworden dan origineel en wil hem dus ook goed verzekerd hebben. Donderdag krijg ik heel ander bezoek. Aangezien ik dit zelf heel leuk vind en er erg naar uit kijk wacht ik er ook nog even mee om te zeggen wat het precies is tot na donderdag. Is iets Amerikaans en Engels maar toch ook weer Nederlands.
Ik ben benieuwd, hopelijk tref je er 1 bij het RDW die dit ook prachtig vind. Het moet technisch wel goed zijn natuurlijk, maar als het allemaal relaxed geregeld kan worden is het toch prettiger.
Dat zou mooi zijn ja. Degene waar ik nu contact mee heb is volgens mij ook degene die de keuring gaat uitvoeren. Als dit ook echt zo is dan zit ik denk ik wel goed.
Zoals ik eergisteren al zei zou het vandaag heel leuk worden. En zo was het ook, hele leuke mensen ontmoet en op een elektrische 4x4 ATV gereden en ook nog in een elektrische 4x4 UTV. ATV-Europe is vandaag namelijk op bezoek gekomen. Ze zitten in Zeeland en verkopen deze elektrische ATV's en UTV's voor heel Europa. Ze waren erg geïnteresseerd in de quad die ik zelf heb omgebouwd en waren ook erg nieuwsgierig wat ik van hun ATV en UTV zou vinden. Was echt geweldig allemaal, ze reden allebei ook erg lekker. De ATV vond ik natuurlijk toch wel het leukste.
Nu vraag je je misschien af hoe ze met deze dingen tot hier zijn gekomen. Nou, gewoon met 2 Dodge RAM's. De ATV achterop en de UTV op een aanhanger. Het hele terrein stond ineens vol hier. Was echt geweldig om te zien.
De auto's waren al prachtig maar de ATV en UTV vond ik ook echt geweldig. Wist alleen niet meteen waar ik ze even kon testen dus hebben we ze maar gewoon in de wei bij onze pony's gezet. Was best lachen, ze waren er niet eens bang voor aangezien het geen geluid maakt maar als je toch beetje in de buurt kwam renden ze snel weg met z'n allen.
Natuurlijk hebben ze ook naar mijn eigen quad gekeken en vonden hem echt prachtig. Ze denken zelfs dat dit ook wel goed zou kunnen verkopen als ik zo'n zelfde model voor een mooie prijs op de markt zou brengen. Dus wie weet, misschien wat voor in de toekomst. Maarja, eerst maar eens kijken dat die gekeurd wordt en ik hem echt op de weg kan gaan testen.
Het was echt heel leuk allemaal, helaas vloog ook de tijd heel snel voorbij en moesten ze weer terug naar huis. Maar ik zal ze zeker wel weer eens zien.
En om de dag zelfs nog beter af te sluiten heb ik net een bericht van de RDW gekregen dat de EMC certificering van de controller toch in orde is. De richtlijnen hiervoor blijken grotendeels hetzelfde te zijn bij een quad en personenauto. Dit was ook eigenlijk het enige waar ik me een beetje druk om maakte, heb nu dus weer het volle vertrouwen dat de rest van de keuring ook goed zal verlopen. Nog maar 2 weken te gaan nu, erg spannend!
top Rob.en moest je van je hobby je broodwinning kunnen maken is het je zeker van harte gegund.Dat heb ik je een dik jaar terug al gezegd dat je daarin zeker moet verder gaan en zie wel dat ik niet de enige ben