Jullie hoeven niet langer te wachten, ik zal nu laten zien hoe de quad na bijna 2,5 jaar eraan te hebben gewerkt eruit ziet. Ik ben echt blij dat ik voor deze kleuren heb gekozen, alles past heel erg goed bij elkaar en hij ziet er echt geweldig mooi uit. Op het begin van het project had ik al wel een beetje een beeld van hoe ik hem wou hebben maar hij is gewoon nog mooier geworden dan ik had verwacht. Nou, hier is hij dan.
Is natuurlijk mooi dat het allemaal zo goed uit ziet maar belangrijker is dat hij gisteren de derde testrit ook weer goed heeft doorstaan. Ben deze keer weer gaan testen op het industrieterrein waar mijn zus werkt, hier ligt best een lange rechte weg die dood loopt dus er komt niet veel verkeer. Heb nu ook alleen maar op hoge snelheid getest, vooral om te kijken of de motor nog zo warm zou worden. Heb afgelopen week de motor 12,5 uur laten draaien op 1000 toeren dus de koolborstels zouden nu toch ingesleten moeten zijn.
Maar helaas, na een paar keer op en neer rijden in de Sport modus was de motor weer meteen te warm (90 graden). Ondertussen heb ik dan wel een nieuwe topsnelheid behaald van 84,7 km/u. En het zou nog wat sneller moeten kunnen. Denk dat de 88-90 km/u wel haalbaar is. Dat is mooi want dat is nou precies de snelheid die ik in gedachte had bij het uitzoeken van de tandwielen. De wegligging is ook veel beter geworden, er liggen nu namelijk 4 nieuwe banden op (Toyo Proxes T1-R) en de wielen zijn gebalanceerd. Het verschil is echt goed merkbaar op hoge snelheid.
Nadat de motor weer zo warm werd heb ik alleen nog maar gereden in de Eco modus. Was veel minder leuk maar wel even nodig om te testen of de motor zelfs met het halve vermogen nog warm zou worden. Dit is ook het nominale vermogen dat de motor voor lange tijd zou moeten kunnen leveren. Het duurde wel wat langer maar helaas was de motor na 6 keer op en neer rijden toch ook weer 85 graden. Iets klopt dus niet en heb al wel een paar ideeën waar het aan zou kunnen liggen. Hier ga ik de komende dagen even naar kijken.
Een ander probleem is dat de teller waar ik de spanning en stroomverbruik kan zien voor de tweede keer kapot is gegaan. En nog niet eens tijdens de testrit maar gewoon hier thuis toen ik de quad even aan het opladen was. Hier heb ik geen vertrouwen meer in dus er komt een andere voor in de plaats. Moet dan wel weer even een paar kappen eraf halen maar moet dit voor de keuring gewoon in orde hebben.
Maar voor de rest ben ik zeer tevreden, de quad doet het prima en in de Sport modus is het echt geweldig om op te rijden. Heb natuurlijk weer een filmpje gemaakt zodat jullie het ook allemaal kunnen zien.
Robje,is er op je regeling geen poort over waar je een ventilator op kan aansturen richting de motor als hij in sport modus rijd bij een bepaalde temp. Of toch een ptc-tje plaatsen en alsnog een fan op motortemp mee laten draaien.
Verder top prestatie.
ASKHOLEA person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Bedankt allemaal. Ben er ook echt heel blij mee nu die eindelijk zo ver klaar is. Enige obstakel is nu nog de RDW maar ik verwacht dat het wel goed gaat komen. Ken iemand die bij de RDW als apk keurmeester werkt en die vond het ook al allemaal goed uitzien dusja.
@4W: Helaas niet nee, weet ook niet echt hoe ik effectief de koolborstels kan koelen aangezien ze goed binnen in de motor verstopt zitten. Heb zoiezo geen plaats voor een ventilator denk ik aangezien er een framebuis langs de motor loopt. Misschien een soort luchtinlaat maken die de lucht van ergens buiten het frame doet aanvoeren naar de motor.
Maar ik denk ook eigenlijk niet dat onvoldoende koeling het probleem is. Zelfs in de Eco stand wordt die al te warm terwijl het stroomverbruik dan tussen de 100-150 A is. De motor moet continu 200 A aankunnen, is dus nogal vreemd. Vond het ook al vreemd dat de motor al 30 graden werd bij het inslijten van de koolborstels. Was dan alleen de as van de motor zelf die draaide, stroomverbruik was dan net 2 A.
Zijn 2 dingen die ik wil proberen. De koolborstelhouder kun je verdraaien om hem wat efficiënter in een richting te laten draaien. Op het moment staat deze neutraal dus voor in beide richtingen. Heb ik niet echt nodig want achteruit rij je toch niet zo vaak. Moet hem dus een paar mm verdraaien, als het goed is krijg ik dan ook net wat meer vermogen vooruit. En dus hopelijk minder warmteopbouw. En dan is er nog een instelling in de controller die regelt hoeveel A per seconde die levert aan de motor. Heb dit momenteel op 800 A per seconde staan zodat die eigenlijk binnen een halve seconde aan de max van 400 A moet zitten. Alleen werkt dit niet echt goed, duurt namelijk 3 seconde ofzo voordat die op de 300-350 A zit. De 400 A heb ik nog niet eens gezien. Mijn idee is dat de controller misschien wel probeert om het vermogen zo snel naar de motor te sturen maar de motor dit niet echt aan kan. Dan heb je dus veel weerstand en zal het ook allemaal wat warmer worden lijkt me. Die instelling wil ik dus ook even een stuk lager zetten om te proberen.
Voor de rest zou ik het niet echt weten. Als het deze 2 dingen niet zijn dan ligt het toch echt aan de koeling.