EGL Madmax kettingspanner positie

Re: EGL Madmax kettingspanner positie

Berichtdoor Remy » 30 mei 2013 11:01

Dat ga ik eens proberen. Zoals ik al eerder aangaf, heb ik 2 foto´s van de spanner gemaakt waarop je duidelijk de hapjes van de ketting op de beugel ziet zitten.

Afbeelding

Afbeelding
Remy
400cc

Delen op

Share on Facebook Facebook

Berichtdoor DexterXL » 30 mei 2013 11:50

Lijkt haast wel alsof de spanner niet goed op spanning komt, dus veer te
slap of verkeerd gemonteerd....
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
DexterXL
500cc
500cc

Berichtdoor Remy » 02 jun 2013 19:01

Ik ben nog eens aan het prutsen geweest dit weekend. Zoals voorgesteld even terug de originele setup, zonder kettingspanner.

Als ik de achteras op zijn voorste stand zet, kan er net niet 1 schakel uit mijn ketting. Als ik dat wel doe, staat hij loei en loei strak als de snaar van een gitaar.

Als ik de achteras op zijn strakste stand zet dan zit de ketting (met de ene schakel er nog in) iets te strak. Dus ik heb heb hem een klein slagje losser gezet en ben eens gaan proefrijden. Geen geklapper en geratel van de ketting op dit moment.

Ik laat het zo even voor wat het is, zonder de spanner. Als mijn ketting iets uitrekt dan weet ik nu in ieder geval dat ik er dan een schakel tussenuit kan halen.
Remy
400cc

Berichtdoor eaglemotorsport » 03 jun 2013 11:40

Allereerst moet je denk ik de achterveer van de quad wat strakker zetten.
Dan zal de quad minder ver in-veren en daardoor zal de ketting minder snel een te grote speling krijgen.
De ketting moet in ruststand redelijk strak staan.
Zodra je erop gaat zitten, ongeveer 1 tot 2 cm speling.

De spanner moet gemonteerd worden, in plaats van het originele rollertje.

Dan moet de spanner in een V vorm gemonteerd worden.
Het kan dan gebeuren dat de veer iets te los staat...
Dat kun je redelijk makkelijk oplossen.
Er moet dan iets tussen het aanslag-plaatje en de veer komen. Een afstel mogelijkheid. Zodat de veer verder van de aanslag af komt, waardoor deze meer onder spanning komt te staan en ook nog af te stellen is.

M8 boutje met 3 moertjes en een grote plaat-ring van 25mm.

Gaatje boren in het aanslag-plaatje waar nu de veer tegen aan komt.
Pak een M8 boutje van ongeveer 40 mm lang, doe daar eerst de grote plaat ring om. Die ring vast zetten met moertje 1.
Dan moertje 2 op de M8 bout en dan de bout door 't geboorde gaatje heen doen.
Dan moertje 3 op de M8 bout, om 't geheel vast te zetten en af te kunnen stellen (met de 2 moertjes die aan beide kanten van het aanslag-plaatje zitten).

Uiteraard voor 't mooie nog even sluitringen voor de moertjes doen, zodat de moertjes de aanslag-plaat niet beschadigen bij afstellen.

De V vorm van de spanner wordt begrenst doordat het linker plaatje (die je vast zet op de plaats van de originele roller) niet verder kan scharnieren, omdat die tegen het frame steunt.

Vervolgens kun je de veerspanning gaan afstellen, door de bout (met plaatring) tegen de veer aanslag aan te draaien en verder te duwen.

Is 't duidelijk? :D
Of moet ik even een fotootje maken?
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf

Berichtdoor Remy » 03 jun 2013 16:33

eaglemotorsport schreef:Is 't duidelijk? :D Of moet ik even een fotootje maken?

Thanks Menno, Als ik het goed begrepen hebt, bedoel je zoiets als dit:

Afbeelding

Waarbij de oranje pijl de verstel mogelijkheden van de veer weergeeft en de rode pijl de daarbij behorende veerkracht naar boven tegen de ketting.
Remy
400cc

Berichtdoor eaglemotorsport » 04 jun 2013 11:29

Bijna goed.
Als je de bout zal omdraaien, kun je 'm makkelijker afstellen. (Dan komt de draad van de bout niet in de knoei met de veer).
Dus de kop van de bout, daar een ring onder, dat borgen met een moer.
De kop van de bout (met de ring) komt dan tegen de veer en dat geheel kun je afstellen met de 2 moertjes.

De bevestiging moet trouwens van links naar rechts, van hoog naar laag lopen. Anders komt daar je ketting tegen aan.

Nog een trouwens...
Er zijn madmaxen gemaakt (voor de goedkope concurrent), waarbij frames door blinde chinezen worden gelast.
In dat geval kan het gebeuren dat de onderste motorsteun niet onder de juiste hoek is gelast. Waardoor het blok een halve cm te hoog komt, waardoor de binnenkant van de ketting te makkelijk tegen de onderkant van de achterbrug komt.
Als jouw blok "te" ver om hoog staat... En de ketting op voorhand bij inveren tegen de brug aan loopt, dan is een motorsteun-verbouwing redelijk noodzakelijk :(
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf

Berichtdoor Remy » 04 jun 2013 16:09

eaglemotorsport schreef:De bevestiging moet trouwens van links naar rechts, van hoog naar laag lopen. Anders komt daar je ketting tegen aan.

Als de spanner gemonteerd is staat hij inderdaad onder een kleine hoek gemonteerd tegen het frame (toch kwam de buitenkant v/d ketting tegen de bovenkant van de montagebeugel).

eaglemotorsport schreef: Nog een trouwens...
Er zijn madmaxen gemaakt (voor de goedkope concurrent), waarbij frames door blinde chinezen worden gelast.
In dat geval kan het gebeuren dat de onderste motorsteun niet onder de juiste hoek is gelast. Waardoor het blok een halve cm te hoog komt, waardoor de binnenkant van de ketting te makkelijk tegen de onderkant van de achterbrug komt.
Als jouw blok "te" ver om hoog staat... En de ketting op voorhand bij inveren tegen de brug aan loopt, dan is een motorsteun-verbouwing redelijk noodzakelijk :(

Afbeelding
Ik heb even gemeten: Het verschil tussen de bout waarmee het blok vast zit en onderkant frame is ongeveer 5,5 tot 6,0 cm. Als ik maximaal inveer komt de binnenkant van de ketting niet tegen de achterbrug aan.
Remy
400cc

Berichtdoor Remy » 06 jun 2013 10:46

Aangezien het me nog niet lekker zat ben ik nog eens verder gaan kijken & zoeken rondom mijn ketting. Toen ik de beschermkap van mijn voortandwiel weghaalde was het wel redelijk duidelijk. De ketting heeft een hap uit de binnenkant genomen. Op zo´n moment ben ik toch blij dat Chinees metaal zachter is als mijn ketting.

Afbeelding

Ik heb nu 1 schakel uit mijn ketting gehaald en de achteras staat nu in zijn voorste stand. Onbelast staat de ketting nu erg strak, maar als ik op de quad zit heb ik de bekende ±2 cm speling. (jaja, ik beken de melding dat de ketting te slap stond is al voorbij gekomen).

Het geleiderolletje heb ik terug geplaats en de ruimte tussen de achterbrug en de ketting is nu zoals je op de foto´s kunt zien. Tijdens het rijden gaat het nu goed geen geklapper of geratel.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb gelukkig niet heel veel km met de te slappe ketting gereden. ik heb hem eens goed schoongemaakt en gecontroleerd op schade. Zo op het oog is de ketting als winnaar uit de strijd gekomen dus heb ik hem opnieuw in de kettingolie gezet en gemonteerd.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de input, hopelijk hebben andere quadrijders iets aan de foto´s en het verhaal mochten zulke zaken spelen.
Remy
400cc

Berichtdoor DexterXL » 06 jun 2013 11:35

Je kunt beter met een te slappe ketting rijden ipv een te strakke,
pas heel goed op dat je hem niet te strak zet, hierdoor blijft er
onbalast spanning op je tandwiel as staan, wat kan leiden tot
het beschadigen van je keerring.
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
DexterXL
500cc
500cc

Berichtdoor Remy » 06 jun 2013 13:16

Ja te strak is ook niet goed, ik weet het. Onbelast heeft de ketting nu < 5mm speling en belast ± 20mm.
Remy
400cc

VorigeVolgende

Keer terug naar Tandwielen / Ketting/Aandrijving