Aluminium plaat heb ik maar gewoon in Duitsland besteld, nog even daarop wachten en dan kan de motorsteun worden gemaakt.
Dus maar weer even een update van onderdelen aangezien ik geen ander nieuws heb.
Vandaag het BMS (Battery Management System) binnen gekregen. Heb deze uit Amerika laten komen aangezien we zoiets hier niet hebben. Ofja 3-4x duurder alleen. Best snel geleverd, iets minder dan 2 weken. Ook hoefde ik maar weinig te betalen aan PostNL bij aflevering, had meer verwacht.
Het BMS zorgt ervoor dat je de accu's niet kan onder- of overladen (erg belangrijk voor lithium accu's). Ook worden alle accu's tijdens het opladen gebalanceerd zodat je de maximale Ah eruit kan halen voor een hogere actieradius.
Hier het complete systeem. Alle kleine printplaatjes komen op de accu's en worden in serie geschakeld. Heb er hiervan maar paar extra besteld voor het geval ik er eentje sloop bij verkeerd aansluiten.


Linksbeneden is de head-end board zoals ze het noemen. De hele lus van de accu plaatjes wordt hierop aangesloten en deze regelt dus eigenlijk alles.
In het midden is de sensor die amperes, voltage, temperatuur en nog wat dingen meet. Deze stuurt de informatie naar het schermpje wat je rechtsboven ziet. Hierop kun je dan ook zien hoe vol de accu's nog zijn.

Head-end board past toevallig ook precies in de behuizing die ik toen bij de lader heb gekregen. Deze bleek alleen voor een klein relais te zijn maar kan dit er nu dus ook bij stoppen.

Heb de afgelopen weken nog wat meer dingen gekregen, zal ook maar even posten aangezien dit er toch ook allemaal bij hoort.


Zwarte wartels in ruil voor de verkeerd geleverde grijze. Kapjes voor over de kabelogen bij de controller en motor voor extra bescherming/isolatie. Nog wat meer kabelogen met verschillende maten (moet van die 2 dikke aan rechterkant nog wat meer bestellen, polen op de accu's blijken ook deze maat te zijn - M6 i.p.v. M10). Oranje krimpkous alleen voor indicatie op de zwarte kabels die ik voor de lader en dc-dc omvormer heb gekregen aangezien dit ook 'hoog' voltage is.
Dan nog een Speciale lader voor een lithium accu. Deze heb ik nodig voor de accu's de 1e keer op te laden en te balanceren. De accu's worden dan allemaal parallel aangesloten. Hierna kan het BMS ze op peil houden. Helemaal uit Tsjechië laten komen, hier weer nergens te krijgen zoiets. Wel grappig trouwens dat dit binnen 2 dagen al hier was. Sneller dan PostNL in eigen land soms.

Dit komt dus niet op de quad maar zorgt er wel voor dat de accu's meteen klaar zijn voor gebruik.
En nog 2 stalen blokken. Deze laat ik samen met de plaat voor de motor frezen dus ze worden wat kleiner, schuiner en lichter.

Deze moet ik daarna laten lassen op de achterbrug en de plaat voor de motor zal hier op worden bevestigd. Maar meer zeg ik daar nog niet over, dat zien jullie wel als die klaar is.
