Inmiddels rijdt de quad weer. Aardig stil dit keer.
De Xado doet duidelijk zijn werk.
Bleek iets meer aan de hand te zijn.
Na even starten en stationair de olieleiding naar de cilinderkop los te hebben gedraaid bleek dat de cilinder geen olie in zijn kop kreeg.

Aangezien de nokkenassen aan een kant gelagerd zijn en aan de andere kant in een olielager zitten.....betekende dat niet veel goeds.. Quad liep nog heel goed en strak, alleen waren de nokkenassen paars en blauw en ook de (wat ooit waren) olielagers.
Dus het hok in. De oude cilinderkop gepakt. Schoongemaakt en even mee de huiskamer in voor de tv.

Die kop had altijd een enorme tik. Het bleek dat een van de doppen/klepdoppen die de stelplaatjes afdekken niet meer wilde draaien. Eigenlijk muurvast zat. Nu werd het tijd voor Mc Guyver ideeen.
Nieuwe kop?.. ach, al snel weer zo'n 300 a 500 euro

. Dat werd hem dit maal niet. Dus kop ontvet, klepdop met waterpomptang eruit gekregen, schuurpapier gepakt en de hele zitting rondom de klepveer/dop opgeschuurd totdat de dop weer iets ruimte had. (ruimte mag nooit te ruim worden ivm de oliefilm die zich hecht tussen de kop en de bus.)
Nu ik alles kaal had op de cilinderkop, weer gangbare bussen had...werd het tijd om de klepspeling gelijk maar even mee te nemen. Met wat geklungel met plaatjes van beide koppen....het zingen van het 3e couplet van het Wilhelmus...

kreeg ik de klepspeling binnen de tolerantie.
Kwestie van; plaatjes plaatsen, bussen eroverheen, nokkenas erop drukken met de hand en meten. Niet goed?..volgende plaatje.
Over de nokkenassen komt natuurlijk weer een kap die de nokkenassen vastzetten. Na die geplaatst te hebben bleek er ook ruimte te zitten tussen de nokkenas en het plaatje. (kant van olielager)

Ga ik zo rijden...dan klopt er niets van mijn klepspeling omdat de nokkenas dan ook een mm omhoog kan.
Weer even Mc Guyveren.

Oeps!, wel link om een oliebadlager kleiner te maken. Maar had weinig keus. Omdat ik alle nokkenassen nog dubbel heb liggen heb ik de gok gewaagd.
Kapje verwijderd. Houten blokje met schuupapier gepakt en het nokkenaskapje afgeschuurd totdat de ruimte weg was.
Goed schoon gemaak, oliekanalen uitgeblazen, weer wat olie op het kapje gedaan en gemonteerd.
Oeps! Kreeg toch geen olie in zijn kop?
Dus het hok weer in. Oude blok opengehaald, oliepomp verwijderd en op mijn quadje gemonteerd.
Kop op de quad gemonteerd en na een paar avondjes knutselen, (???zonder Wilhelmus) toch maar s starten. Hij loopt

stil en strak.
Olieleiding naar de kop even losgedraaid en inderdaad....olie..lots of oil.
Nu kijken hoelang hij dit gaat volhouden. Lijkt goed.
Zo, dat was mijn weekje.