x187's: Codename 187

Voor de hardcore pimpers en verbouwers van de quads.

Re: x187's: Codename 187

Berichtdoor x187 » 07 apr 2012 07:52

Heb het idee dat deze EGR anders werkt dan bij een auto bijvoorbeeld. Hier ziet het er namelijk zo uit:

Buitenlucht -> EGR filter met vacuumklep -> Uitlaat + Vacuum vanuit spuitstuk. Dus in vacuumgebied (gas los) wordt de klep opengetrokken en komt er verse buitenlucht bij de uitlaatgassen erbij. Hiervoor lijkt je Lambda waarde en CO beter te worden... Doordat je meer lucht hebt. Maar die lucht zordt naar mijn idee ook voor de plofjes en knalletjes. Maar ik ga het gewoon uitproberen. Ik blokkeer het EGR filter gewoon even en kijk wat hij dan doet...
Avatar gebruiker
x187
350cc
 
Berichten: 515
Geregistreerd: 24 dec 2011 20:45

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: x187's: Codename 187

Berichtdoor DexterXL » 07 apr 2012 08:46

Nee, werkt net andersom :mrgreen:
Je motor creert een onderdruk in je inlaatspruitstuk, daardoor trekt hij je EGR
klep los, en komt er een x-aantal procent verbrande gassen in je inlaatspruitstuk
dus minder ruimte voor echte brandstof.
Heb toen ik mijn kop los had van de Bashan, gekeken hoe de aansluiting daarop
was, is een open verbinding vanaf je uitlaatpoort inwendig ;)
Dus weg met die bagger, er zit geen apk keuring op een quad, geen lambda
sensoren, dus totaal niet meer interessant :wave:
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: x187's: Codename 187

Berichtdoor eaglemotorsport » 07 apr 2012 09:49

x187 schreef:Zijn ook tijdelijk, totdat de beugels binnenkomen die erop horen :)... Zo zitten ze er iig alvast op...


Beugels zijn binnen en liggen na de paasdagen in je brievenbus ;-)
http://www.eaglemotorsport.nl/catalog/product_info.php?products_id=280

Afbeelding
Avatar gebruiker
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 14 aug 2010 23:20
Woonplaats: Woerden

Re: x187's: Codename 187

Berichtdoor x187 » 07 apr 2012 23:08

Helemaal top, hartstikke bedankt!
Avatar gebruiker
x187
350cc
 
Berichten: 515
Geregistreerd: 24 dec 2011 20:45

Re: x187's: Codename 187

Berichtdoor x187 » 07 apr 2012 23:12

DexterXL schreef:
DexterXL schreef::twisted: echt niet.....
mijn oude Bashan kon klappen maken......zelfs vlammen uit de pijp :twisted:


x187 schreef::) Ja maar weet jij toevallig nog of dat juist toenam zonder EGR?

.....tsjaa, die is lastig, dit omdat ik toen de quad gekocht had, en direct de boel
aangepast had, maar weet wel dat ik eerst een HGS demper eronder had, dat
is een demper voor meer power bove in toeren, daar maakte hij al wel wat
klappen, maar dat werd drastisch erger toen ik een open pijp eronder gezet
had, toen kwamen ook af en toe de vlammen, dat was dan wel half op de choke
bij 4000 tpm onbalast, zat dus in het rijkste deel van het mengsel.
Maar met de originele pijp dus geen/amper te horen aan klappen, kan mij ook niet
voorstellen dat het minder word zodra je de EGR eraf haalt, want juist die EGR
zorgt ervoor dat er minder brandbare stoffen de cillinder in komen, zonder EGR
kan er dus meer brandbare stoffen de cillinder in, dus heftigere explosies :twisted:


Ok blijkbaar zijn de EGR systemen van de Bashan en MadMax verschillend. Heb vanmiddag de EGR verwijderd en getest. Dit gaf helaas het effect dat de knallen en ploffen drastisch verminderd zijn. Morgen dus weer terug monteren...

Ik heb de contstructie nog eens goed bekeken. In feite is de benaming EGR niet correct, want de uitlaatgassen gaan namelijk helemaal niet terug het inlaat kanaal in. Er zit letterlijk een vacuumgestuurde klep in die de aanvoer van buitenlucht in de uitlaat mogelijk maakt.
Avatar gebruiker
x187
350cc
 
Berichten: 515
Geregistreerd: 24 dec 2011 20:45

Re: x187's: Codename 187

Berichtdoor 4 wieltjes » 08 apr 2012 06:54

Heb er weinig know how van,maar is het niet zo dat warme/hete lucht minder goede resultaten geeft dan koude lucht als dit je inlaat ingaat ?
In dat geval krijg je via de egr dus prestatie verlagende lucht binnen. :idea:
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: x187's: Codename 187

Berichtdoor DexterXL » 08 apr 2012 07:27

ik weet iig 100% zeker dat er op de aansluiting van je cillinderkop geen
verborgen klepjes oid zit, is echt een open verbinding met je uitlaatpoort,
heb zelf niet getest welke kant de luchtstroom in of uit de EGR gaat, weet wel
dat EGR staat voor: Exhaust Gas Recirculation
Dus op de 1 of andere manier zal hij altijd uitlaatgassen recirculeren, dit geeft
inwendige vervuilingen op je inlaat traject, en als ik ergens een hekel aan heb,
dan is het vervuiling in je blok....weg met die EGR :thumbup:
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: x187's: Codename 187

Berichtdoor Peanut » 08 apr 2012 08:13

vervuiling door carterontluchting op je carb zal vaker voorkomen.
Maar een EGR verwijderen moet geen kwaad kunnen.
Quad A,B of C. Een quad is een quad.
Avatar gebruiker
Peanut
500cc
500cc
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 02 aug 2011 11:07
Woonplaats: Warmond

Re: x187's: Codename 187

Berichtdoor x187 » 08 apr 2012 08:21

Ik ben denk ik niet duidelijk geweest... Jullie hebben allemaal 100% gelijk, echter zit er geen EGR op de MadMax! Het systeem wat op de uitlaatpoort zit van een MadMax heeft geen teruggang naar de inlaat... Dit systeem heet SAS (Secondary Air System) en toevallig komt het ook voor op bepaalde type Evo's... Dus Dexter, begin maar met terugbouwen als je meer plofjes en knalletjes wil hebben. Sterker nog, ik ga vandaag de SAS terugmonteren en dit keer zonder filtertje, kijken of hij harder gaat knallen...

http://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_air_injection
Avatar gebruiker
x187
350cc
 
Berichten: 515
Geregistreerd: 24 dec 2011 20:45

Re: x187's: Codename 187

Berichtdoor x187 » 08 apr 2012 12:15

Zie hier de SAS klep gedemonteerd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Denk dat de werking voorzich spreekt. Zo niet vraag maar raak...
Avatar gebruiker
x187
350cc
 
Berichten: 515
Geregistreerd: 24 dec 2011 20:45

VorigeVolgende

Keer terug naar projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten