Ik heb eens zitten meten en rekenen met betrekking tot de Madmax, de afwijking in kilometerteller en achterbanden.
De chinese 270/30/R14 banden zijn niet de beste natuurlijk en de meeste vervangen deze voor Toyo's 225/40/R14. Aangezien ik een aardige afwijking (zo'n 15 km/h) in mijn teller heb ben ik eens op zoek gegaan naar alternatieven. Als alternatief is er een Pirelli 225/60/R14 beschikbaar, deze is natuurlijk wel een stuk hoger dan de Toyo, maar zou dat tot grote problemen leiden???
De Rekensom:
270/30/R14 zou een omtrek (2*straal*Pi) van 1,62 meter (nagemeten de omtrek is slechts 1,58 meter. Als ik 80 km/h op de gps rijdt zou dat overeenkomen met 844 rpm van de achteras. (teller geeft dan 96km/h aan)
De Toyo 225/40/R14 heeft een omtrek van 1,68 meter. Bij dezelfde rpm (844) maar met de nieuwe omtrek zou mijn snelheid 85 km/h zijn (teller blijft 96km/h aangeven). Dat is wel een verbetering maar nog steeds 11 km/ afwijking.
De Pirelli 225/60/R14 heeft een omtrek van 1,96 meter. Bij dezelfde rpm (844) maar met de nieuwe omtrek zou mijn snelheid 99 km/h zijn (teller blijft 96km/h aangeven). Hij geeft nu dan 3 km/h te hard aan. Maar de afwijking is nu vrij klein en acceptabel in mijn ogen.
Qua looks staan dikke grote achterwielen in mijn ogen wel netjes. Het rijcomfort met hogere banden zou theoretisch ook beter moeten zijn. De vraag gaat alleen zijn gaat het 250cc blokje die grote wielen wel aankunnen? Hebben andere met een streetquad deze optie al eens overwogen of ben ik nu de 1e die hier opkomt?
(Powerfilter en de daarbij behorende iets grotere sproeier staan in dat geval zeker op de planning). Tandwielen zijn al 17 voor en 43 achter.
Ik ben benieuwd naar jullie gedachten of dit alternatief zou kunnen werken in de praktijk.