JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Voor de hardcore pimpers en verbouwers van de quads.

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 19 jan 2013 20:55

Heb ik al wel zo'n beetje, wil het gewoon allemaal fixen nu maar gaat dus niet zonder onderdelen. ;) Maar zal inderdaad wel genoeg tegen komen waar ik nog niet aan heb gedacht.

Zoals gezegd, vandaag even gekeken voor die achteruitschakelaar. Hier moeten volgens de regels van de RDW dus 2 handelingen voor nodig zijn. Heb dus even zitten knutselen met al de plaatjes die ik weg geslepen had uit het frame en dit is het geworden.

Afbeelding

Het linkerplaatje wordt door de (voorheen) koppelingshendel bediend. Dit is een vergrendeling. Het rechterplaatje wordt door de (voorheen) chokekabel bediend. Deze zal een drukschakelaar bedienen die ik nog moet plaatsen. In deze foto is die dus vergrendeld en kan die niet in de achteruit stand worden gezet.

Afbeelding

In deze foto is de vergrendeling eraf, dit gebeurd dus als je de koppelingshendel in houdt. Daarna kan je het andere plaatje via de chokehendel in een andere stand zetten. Als je de koppeling dan weer los laat zit die ook weer vergrendeld.

Moet nu nog even kijken hoe ik de kabels het beste kan bevestigen zodat ik ze ook nog kan stellen. En ik ik moet dus nog veertjes en een drukschakelaar kopen en plaatsen. Hier komt ook nog een behuizing omheen zodat er nergens vuil ofzo tussen gaat komen. Dit zal denk ik wel goed genoeg gaan werken maar weet het pas zeker als alles vast zit op het frame.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Firehuntah
500cc
500cc

Delen op

Share on Facebook Facebook

Berichtdoor Remy » 19 jan 2013 21:08

Dit is toch een heel bijzonder project. Ik blijf de technische vernuften echt geweldig vinden om te zien.
Remy
400cc

Berichtdoor dimpower » 19 jan 2013 22:20

Remy schreef:Dit is toch een heel bijzonder project. Ik blijf de technische vernuften echt geweldig vinden om te zien.

Is een gave...en rob heeft die wel volgens mij :thumbup:
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
dimpower
Moderator
Moderator

Berichtdoor Firehuntah » 19 jan 2013 22:38

Ik zou het niet echt een gave noemen, ik doe gewoon maar wat en hoop dat het lukt. :lol:

Heb vandaag trouwens ook nog even de schroefdraad voor de reflector in de bullbar gemaakt. Chineesjes waren dit vergeten, extra setje voor moeten kopen bij de gamma. :think: Maarja zal ik toch wel vaker nodig hebben voor dit project.

En de voorbanden even omgewisseld, zaten nog steeds verkeerd om. :) Ook maar meteen even gekeken of alles goed vast zat. Ga denk ik toch wel voor klein testritje als ik de motor en controller eenmaal erop heb zitten dus dan moet wel alles vast zitten natuurlijk. ;)
Firehuntah
500cc
500cc

Berichtdoor Peter.M » 20 jan 2013 07:41

Het komt erop aan dat bij alles niet 1 maar 2,3,4 keer moet nagedacht worden .En als je dan denkt AHA, zo zal ik het doen en eraan begint krijg je weer een ander idee. maar ik heb respect voor uw kunnen . Alleen al voor uw elektische kennis ,daar doe ik mijn hoed voor af (als ik hem op heb hè) want dit is al wat meer dan een stopcontact plaatsen. :thumbup:
The more i know about people
The more i love my dog.
Peter.M
350cc

Berichtdoor DexterXL » 20 jan 2013 08:16

elektrische kennis is wel handig bij zo'n project,
maar met een beetje logica kom je bijzonder ver..... :thumbup:
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
DexterXL
500cc
500cc

Berichtdoor akkie » 20 jan 2013 09:48

Ja alleen jammer dat theorie en praktijk vaak heel anders zijn haha.
akkie
350cc

Berichtdoor Firehuntah » 20 jan 2013 10:32

Mwa je hebt echt niet veel elektrische kennis nodig hoor. De elektrische aandrijving is vrij simpel. Je hebt in principe gewoon paar accu's in serie geschakeld, + en - van hele accupakket naar + en - van controller en vanuit controller weer aan de andere kant ook een + en een - naar de motor. :roll: Moet natuurlijk wel weten wat je doet en inderdaad bij alles niet 1 maar 2, 3 of 4 keer nadenken, want kan gevaarlijk zijn met gelijkspanning van de accu's als je kortsluiting maakt via je eigen lichaam. ;)

Mijn elektrische kennis heb ik gewoon de afgelopen 2 jaar zelf allemaal geleerd door zoiets alle elektrische ombouw projecten te volgen op een amerikaans forum. Zijn echt veel mensen die daar al hun auto's en motoren hebben omgebouwd aangezien er daar geen regels voor zijn zoals we hier bij de RDW wel hebben. En ook zo op andere sites veel informatie, kan echt alles vinden op internet tegenwoordig. :)
Firehuntah
500cc
500cc

Berichtdoor akkie » 20 jan 2013 10:52

Maar als jij dit kan, is het dan niet een idee om dit massaal te gaan fabriceren? Dus chinese elektrische (dus betaalbare) quads. Of vergeet ik weer te googlen en bestaat het al op dit soort quads?

29kw is aardig wat, volgens mij levensgevaarlijk met wegrijden gezien de accus aardig wat newton metertjes zullen geven aan koppel.
akkie
350cc

Berichtdoor Firehuntah » 20 jan 2013 11:08

Dit is op het moment nog niet te doen voor betaalbare prijzen. Tenminste niet voor de korte actieradius die je maar krijgt (ik verwacht zo rond de 80km), zullen nog niet veel mensen willen kopen. Misschien wel in de toekomst als de accu's beter, lichter en goedkoper gaan worden.

Er zijn al elektrische quads te koop, maar dit zijn zo'n echte terreinquads. Er is nog geen enkele elektrische straatquad die je kunt kopen.

29kW is heel wat ja, maar qua koppel zal het ongeveer hetzelfde zijn als de originele 250cc. Bij de 250cc heb je een versnellingsbak die de koppel verhoogt, dit heb je bij elektrisch niet. Daar heb je alleen de eindoverbrenging van het voor- en achtertandwiel.
Voordeel bij elektrisch is dat dit koppel meteen vanaf 0 rpm beschikbaar is en vrij gelijk blijft over de hele rpm range van de motor. Hierdoor schiet je dus meteen weg met max. koppel. Maar levensgevaarlijk zou ik het nog niet echt noemen. :)
Firehuntah
500cc
500cc

VorigeVolgende

Keer terug naar projecten