JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Voor de hardcore pimpers en verbouwers van de quads.

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor dimpower » 15 okt 2014 06:13

:think: :think: :think: met alles wat oranje is moet je opletten heb ik als belg geleerd :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Michiel » 15 okt 2014 19:29

Super mooi project dit, echt heeeeel gaaf!!! :thumbup:
op links en doooorrrr!!!!
Avatar gebruiker
Michiel
150cc
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 17 jul 2014 20:54
Woonplaats: Rossum (gld)

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 16 okt 2014 22:21

Gisteren en vandaag bezig geweest de kabels tussen de 4 accupakketten te maken. Eerst gekeken welke maat ik nodig had voor de kabelschoenen te krimpen. Gewoon even een klein stukje kabel gebruikt om te testen. Heb ook 2 verschillende kabelschoenen, de ene wat dikker dan de ander. Kan hierbij niet dezelfde maat gebruiken. Dat kun je hier zien aan de rechtse kabel, dit is zo'n dikkere kabelschoen en heb ik met dezelfde maat gekrimpt als de dunnere kabelschoen. Hierbij ontstaan er aan de zijkanten uitsteeksels. Als zo'n kabel gebruikt wordt kan deze gaan smelten of zelfs brand veroorzaken door de warmteopbouw. De linkse en middelste zijn dus met 2 verschillende maten gekrimpt en zijn perfect. Zo moeten ze dus ook allemaal worden.

Afbeelding

Nu kon ik dus met de echte kabels beginnen. Eerst de kabel gestript en kabelschoen erop gekrimpt.

Afbeelding

Daarna de kabel op maat gemaakt en aan de andere kant hetzelfde gedaan. Wel eerst de kabelwartels erop gezet want die passen niet over de kabelschoenen heen. Ook nog krimpkous gebruikt om alles goed af te schermen.

Afbeelding

Dit heb ik dus zo met alle kabels voor de accupakketten gedaan en zijn nu ook allemaal klaar.

Afbeelding

Afbeelding

Morgen verder met de kabels tussen het hele accupakket en de controller. Deze zijn wat lastiger aangezien er nog een extra afscherming in deze kabels zit waardoor ze veel stugger zijn. Ook moet ik hier nog wat anders mee doen maar dat laat ik waarschijnlijk morgen wel zien.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 18 okt 2014 23:00

Hmm heb een paar berichten gemist volgens mij. :think: Nog bedankt Michiel! :) En klopt Dimy, daar zijn de kleurcodes dan ook voor. ;) Wel jammer want hoop dat het oranje niet gaat overheersen, maar de meeste kabels zullen toch niet meer zichtbaar zijn zodra de kappen er weer op zitten.


De kabels tussen het hele accupakket en de controller zijn nu ook klaar. Deze waren wat lastiger om te maken vanwege de extra afscherming in deze kabels.

Eerst weer hetzelfde als bij de andere kabels, gestript en kabelschoen erop gekrimpt.

Afbeelding

Daarna weer gestript tot aan de afscherming en een kabeltje erop gesoldeerd. Deze moet namelijk geaard worden op de behuizing van de controller. De afscherming mag de kabelschoen natuurlijk niet raken dus voor de zekerheid maar een extra krimpkous gebruikt.

Afbeelding

En nog een krimpkous eroverheen om alles weer goed af te dichten.

Afbeelding

Op de behuizing van de controller had ik een hele tijd geleden al kabeltjes gemaakt voor de aarde. Heb nu dus de afscherming van de kabel hierop kunnen aansluiten. Heel wat werk allemaal maar alleen op deze manier zal het bij de RDW worden goedgekeurd.

Afbeelding

Dit ook allemaal met de andere kabel gedaan. En de topkoffer heb ik hierna ook weer erop gezet.

Afbeelding

Deze 3 dingen moet ik ergens in de topkoffer gaan bevestigen. Dit zijn de 2 contactors voor vooruit en achteruit te kunnen rijden, de 12V accu en DC-DC omvormer. Zal denk ik wat plastic bevestigingspunten erin moeten gaan lijmen. En er moeten ook wat gaten in komen voor de kabeldoorvoer.

Afbeelding

Heb ook al wat kabels gemaakt voor naar de 2 zekeringen van de lader en DC-DC omvormer. Alleen kom ik heel wat oranje krimpkous te kort, hier kan ik dus niet echt verder mee totdat ik wat meer heb.

Afbeelding

Morgen weer verder, begint steeds leuker te worden nu. :mrgreen:
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor dimpower » 19 okt 2014 07:38

:crazy: :crazy: :crazy: veel respect dat je dit allemaal ziet zitten hoor.mijn swapje was peanuts in vergelijking met dit.je hebt welleswaar niet echt aan je frame moeten verbouwen(verbreden,uitlengen,verhogen)maar het elektrisch gedeelte gaat mijn petje te boven.kabelboom van honda doen passen op de jla gaat nog net maar wat jij doet verdient veel respect.ik hoop dat je beroepshalve je hierin ook kan specialiseren en uitleven.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor DexterXL » 19 okt 2014 09:49

idd...staat wel enorm vet op je cv!!

Lekker bezig zo :thumbup:
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 19 okt 2014 12:05

Erg bedankt allebei. :mrgreen:

@Dimy:
Voor mij was jouw swap ook geen peanuts geweest hoor, ik kan niet lassen dusja. :lol: Maar heb inderdaad wel geluk gehad met het JLA frame. Heb eigenlijk alleen wat oude bevestigingspunten eraf moeten halen en nieuwe erop laten lassen. Voor de rest was het JLA frame gewoon gemaakt hiervoor, vooral de achterbrug. ;) Had ik toen toch voor de Shineray gekozen dan was het allemaal toch net wat meer werk geweest denk ik. Maar het blijft zoiezo veel puzzelwerk met al die buizen die overal lopen. ;) Zelfs nu nog met alle kabels netjes te laten lopen.

Maar het elektrische gedeelte, het lijkt heel lastig allemaal. Dacht ik zelf ook zo'n 5 jaar geleden maar als je je echt erin gaat verdiepen kom je er toch al snel achter dat het eigenlijk niet zo heel veel voorstelt. Denk dat het veel makkelijker is om de werking van een elektrische aandrijving te leren dan de werking van een verbrandingsmotor. ;) Maargoed om het ook daadwerkelijk allemaal zo te krijgen zoals ik in gedachte had was toch wel een hele uitdaging. :) Sta er zelf toch soms ook nog wel van te kijken dat het me allemaal gelukt is, aangezien ik voor dit project nog totaal geen ervaring met dit soort dingen had. Ik hoop ook echt dat ik hier verder mee kan in de toekomst, vind het echt geweldig om te doen. Weet zoiezo al wel zeker dat er nog een volgend project komt, maarja eerst deze maar eens helemaal af krijgen. :mrgreen:

En heb het inderdaad ook op mijn CV staan en bij veel gesprekken die ik heb gehad merkte ik dat ze er wel naar hebben gekeken en vaak ook veel interesse erin hebben. Altijd wel leuk om te horen. Waar ik nu werk ging het halve gesprek ook alleen maar over de quad. :mrgreen:
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 24 okt 2014 22:44

Afgelopen dagen weer druk bezig geweest. Heb van de RDW te horen gekregen dat het geen probleem is dat een aantal componenten in de topkoffer zitten en er hoogspanningskabels uit zullen komen die wat uitsteken. Dit mag dus gewoon allemaal, moet natuurlijk wel op een veilige manier gemaakt worden.

Eerst maar eens de doorvoergaten voor de kabels in de topkoffer gemaakt. Weet alleen nog niet zeker of ik deze rubbers blijf gebruiken of dat ik er toch ook kabelwartels in zet. Met de rubbers steken de kabels wat minder ver uit.

Afbeelding

Heb ook wat nieuwe krimpkous gekocht dus weer verder kunnen gaan met het maken van de kabels voor de lader. Ook zitten er stekkers tussen zodat ik de lader kan los koppelen van de accu's als dit ooit nodig mocht zijn.

Afbeelding

Hier met de stekkers verbonden. Door de rubbers die eroverheen zitten blijft het toch helemaal waterdicht.

Afbeelding

Ondertussen ook nog wat kleine dingetjes gedaan. De nieuwe stuurschakelaar zit erop en heb voor alle led knopjes de kabels gesoldeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Dit weekend maar eens beginnen om alle componenten in de topkoffer vast te zetten.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor rien » 24 okt 2014 22:50

super hoor
nu goed sleutel weer he

gr rien
rien
250cc
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 08 jun 2014 21:35
Woonplaats: breda

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 01 nov 2014 23:38

Afgelopen week weer heel wat gedaan. Eerste wat ik vast wou hebben zitten in de topkoffer zijn de contactors voor achteruit te kunnen rijden. Dit is allemaal goed gelukt, hoop alleen dat het sterk genoeg is.

Heb van plastic een hele constructie gemaakt waar de contactors mooi in passen.

Afbeelding

En heb ook bevestigingspunten gemaakt die ik in de topkoffer zelf met speciale lijm heb gelijmd. Hierbij is het dus even afwachten of dit sterk genoeg is.

Afbeelding

De contactors kan ik op deze manier heel makkelijk erin zetten en ook weer eruit halen. Heb ondertussen ook al de laatste paar kabels voor de aandrijving aangesloten. De kleinere zwarte kabels zijn alleen maar voor aarde van de afscherming in de oranje kabels, moet deze alleen nog isoleren zodat ze niet in contact kunnen komen met de contactors.

Afbeelding

Ik was er bang voor dat het aan de buitenkant van de topkoffer niet zo heel mooi uit zou zien maar ik vind het toch best meevallen. Zoals je kunt zien heb ik toch maar weer kabelwartels gebruikt in plaats van die rubbers. Zo blijven de kabels veel beter zitten en is de topkoffer ook nog goed waterdicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb ook al met de achterste kap erop geprobeerd en dan vallen de kabels een stuk minder op. Alleen vergeten om hier een foto van te maken en de kap is er ook weer af. Dit zal ik dus later nog wel laten zien.

Ben nu van plan om een afscherming te gaan maken in de topkoffer zodat de contactors niet meer zichtbaar en aan te raken zijn. Zal wel weer even duren voordat dat klaar is.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

VorigeVolgende

Keer terug naar projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten