Zo, eindelijk weer eens erg goed nieuws vandaag voor de verandering.

De onderdelen zijn klaar en de aandrijving is na vanavond ook helemaal klaar!

Alvast even een waarschuwing, je krijgt nu heel veel foto's te zien.
Waar zullen we eens beginnen..
Wat ooit een aluminium tandwiel was, is nu dit geworden.

Een adapter voor mijn nieuwe achtertandwiel wat naar binnen te kunnen plaatsen. De tandwielen stonden hiervoor namelijk niet op een lijn, scheelde best veel eigenlijk. Hier kun je zien hoe het echt precies over het tandwiel heen past. Ze hebben veel moeite gedaan bij dat metaalbewerkingsbedrijf waar ik ben geweest om de rondingen echt precies gelijk met het tandwiel te krijgen en het ziet er geweldig uit vind ik zelf.


En hier met de bouten en moeren erop. Heb overal waar verschillende soorten metalen op elkaar zitten anti-seize pasta gebruikt zodat er geen corrosie kan ontstaan. Tandwiel is namelijk staal, adapter aluminium en de bouten/moeren RVS. Dat gaat normaal gesproken niet zo heel goed samen. Maargoed moet natuurlijk nog afwachten hoe goed dat spul werkt maar lees er wel goede dingen over.

Hier de adapter met het achtertandwiel bevestigd op de achteras. Past allemaal erg goed, alleen had ik 2 dopmoeren te weinig besteld. Deze komen later dus nog wel erop als ik toch weer meer materiaal moet bestellen. Ook de 4 bouten op de as moet ik nieuwe voor halen. Had bouten met 1.5 schroefdraad besteld, maar die chinese bouten zijn 1.25.

Toch vreemd want had dit vantevoren nog gemeten maar is dus iets fout mee gegaan.


Had al bouten gepakt met een lage kop voor de meeste speling te krijgen tussen de achterbrug en de bouten en maar goed ook. Heb zelfs voor de zekerheid de lasnaden die wat uitstaken nog maar wat weg gevijld. Op bepaalde punten zit er denk ik zo'n 1,5-2mm tussen.

Gaat dus allemaal maar net. Maar dit komt dan ook vooral door de nord-locks die er nog tussen zitten. Ben echt groot voorstander van deze ringen en gebruik ze dan ook overal op delen die niet los mogen raken.

Dus achterkant klaar, nu naar de voorkant.

De adapter voor het voortandwiel heb ik wat laten aanpassen. De groeven voor de sensor waren niet helemaal gelijk en het gedeelte waar het tandwiel tegenop komt moest iets worden afgerond. Ook zit nu eindelijk de spiebaan erin. En die ring is in het midden nog iets dieper geworden zodat de bout die daarop komt wat meer speling met het frame van de quad heeft. Het is dus uiteindelijk toch helemaal geworden zoals ik het op het begin al wou hebben.

Spiebaan zit ook in het tandwiel zelf voor extra stevigheid. Als ik tenminste zie hoe snel die binnenste tandjes slijten bij sommigen hier denk ik dat alleen 2 boutjes niet genoeg waren geweest met de kracht die hierop komt te staan. Het tandwiel was wel erg hard dus dit hebben ze met een klein freesje gedaan i.p.v. met brootsen. Hierdoor is het bovenaan wat rond wat helemaal niets uitmaakt voor de spie. Zie je toch niks van met die ring erop.

Hier zit de complete adapter met tandwiel op de as van de motor bevestigd. Er zit wel nog een heel klein beetje speling tussen de as en de adapter, weet niet of dit echt veel kwaad kan. Misschien wat van die vloeibare pakking ofzo tussen spuiten zoals 4W dat met de hubs op de achteras heeft gedaan? Weet niet of dit hier ook goed zal werken.

En dan de ketting weer erop. Het leek er even op dat de ketting toch nog scheef liep, maar dat komt omdat de balken van de achterbrug achteraan iets naar buiten lopen. Heb gemeten en eens een paar keer gedraaid, de ketting zat netjes op het midden van de tandwiel dus het loopt nu allemaal zoals ik al hoopte perfect recht.

Hier dan nog even het totaalplaatje hoe het er nu uit ziet. Zal natuurlijk zelf niet snel wat negatiefs erover zeggen maar vind het er toch wel netjes uit zien nu.

Belangrijkste is dus dat de ketting nu echt recht loopt, goed gespannen zit en de spanning zal tijdens het rijden/inveren ook niet veranderen. Denk dat ik dus nu eindelijk kan zeggen dat de aandrijving helemaal klaar is en ik verder kan met de volgende stap. Die steunen voor de controller dus.

Heb ze al helemaal uitgetekend, alleen nog even een keer extra meten of het echt allemaal past. Deze zal ik ook weer laten frezen bij hetzelfde metaalbewerkingsbedrijf (Geraets in Neer, beetje reclame verdienen ze wel

) aangezien ik erg tevreden over hun ben en het ook niet te duur is allemaal.
En als deze steunen eenmaal klaar zijn en de controller vast op het frame zit, zal het niet lang duren tot de quad de eerste keer naar buiten gaat.
