Beste Poffertje,
Quad rijden is wat moeilijker dan brommer, motor of auto.
Waar moet je op letten:
Rechtuit rijden, je sporing is behoorlijk smaller dan de gemiddelde auto! Je quad zal dan ook constant zoeken op de weg tussen de ingereden gleuven. Je moet proberen een lekkere lijn op te zoeken en deze aan te houden.
Uitwijken en remstops, probeer plots remmen en uitwijken te vermijden. Je brengt je jezelf echt in gevaar hiermee. Je rijdt immers op de openbare weg en niet in het bos of op de crosbaan. Je moet gewoon meer afstand houden en verder vooruit anticiperen. Plost remmen en uitwijken kan resulteren in het omslaan van de quad, of de controle verliezen van deze. Hiermee kom je plots op de andere rijbaan met alle gevolgen van dien. Je weet je remafstand van 80 tot 0 en anders probeer deze uit. Houdt die afstand aan tot je voorligger.
(snelle) bochten nemen, ook de bredere en lagere quads zullen de neiging hebben te kantelen! je moet hiervoor tegenwicht geven. Afhankelijk van de snelheid en buiging van de bocht is dit meer of minder. Als voorbeeld als ik een flauwe bocht neem op 90 Km/h (80 weg) zit ik haast recht op en verplaats enkel me voetgewicht op de steunen. Met 90 Km/h in een snelle en scherpe bocht hang ik met bijna heel mijn lichaam naast de quad.
Voor bovenstaand geld natuurlijk wel oefening baart kunst. Ik heb weedy's wel eens achter me gehad en die durfde eerst niet te volgen. Daarna deed hij me na en vorderde zijn bochtsnelheid behoorlijk.
Beter goed gejat dan slecht bedacht
Ik weet even niet waar je vandaan komt, anders gaan we eens een stukkie rijden je zal zien dat je snel vooruit gaat. En anders vraag het aan iemand in je buurt die vaker quad gereden heeft.
Tip van Opa
Leer eerst wandelen voor je gaat rennen.
Grtz Ulleke