Pagina 1 van 1

motorblok ploft Shineray stixe 250

BerichtGeplaatst: 24 feb 2014 18:03
door twigz
Sinds kort ben ik in het bezit van een shineray stixe 250 :D
Het blok had een kapote krukas en dus is deze vervangen. Echter kan ik hem niet meer aan de praat krijgen. Hij is voorzien van brandstof, lucht en vonk. Daarom dacht ik dat het probleem bij de onsteking lag. Blok dus weer uit elkaar gehaald en gekeken of de merken op de nokken as en de krukas (2 O's) tegenover elkaar stonden maar dit bleek goed te staan. Tijdens het starten ploft hij zowel uit de carburateur als uit de uitlaat.


Daarom nu dus de vraag of iemand de oorzaak van het ploffen denkt te weten.

gr jeffrey :wave:

Re: Shineray stixe 250

BerichtGeplaatst: 24 feb 2014 19:09
door DexterXL
Ploffen zou heel goed in de ontsteking kunnen zitten, kabels niet goed
aangesloten, slechte massa, bougiedop rot, bougie verrot, of zelfs een
verkeerde pick-up signaal naar je CDi.....
Dat zou ik eerst eens gaan uitzoeken/testen....en leg gelijk een goede massa
kabel vanaf je min-pool naar je blok.

Re: Shineray stixe 250

BerichtGeplaatst: 24 feb 2014 19:31
door twigz
De bougie kabel heeft wel betere tijden gekend, alleen ging ik er van uit dat de ontstekking verkeerd stond doordat hij soms ook achter de carburateur ontbrand (waar normaal de luchtfilter zit). de rest van de genoemde punten zijn wel in orde, alhoewel ik niet zou weten hoe je het oppak signaal naar de cdi zou kunnen controleren. Is er mischien een kans dat ik de verkeerde merken heb gebruikt? (er staat een O en een Z op de krukas).


gr jeffrey :wave:

Re: Shineray stixe 250

BerichtGeplaatst: 24 feb 2014 19:51
door admin
Voor we hier verder gaan. Het zijn 2 aparte vragen. 1 over shineray motor en 1 over keuring met engine swap.
Hoe moet later iemand op dit forum met dezelfde vraag ooit het antwoord en mogelijke oplossingen vinden???
Ik verwijder de 2e vraag dus uit dit topic. En pas de titel aan. Je bent namelijk verplicht om een duidelijke omschrijving van je probleem in de onderwerpregel te zetten.

Re: motorblok ploft Shineray stixe 250

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014 00:14
door Mapzer
twigz schreef: Blok dus weer uit elkaar gehaald en gekeken of de merken op de nokken as en de krukas (2 O's) tegenover elkaar stonden maar dit bleek goed te staan.

Ik weet niet hoe die ontsteking werkt, maar er zijn 2 krukasomwentelingen per arbeidsslag.
Dus de ontstekingspulsgever gaat 2 keer langs de sensor, terwijl er maar 1 keer een vonk nodig is.
Misschien dat die vonk dus tijdens het tuimelen van de kleppen komt?

Re: motorblok ploft Shineray stixe 250

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014 12:36
door twigz
Ik denk dat je een arbeid slag per 2 krukas omwentelingen bedoeld.
maar goed, hier had ik inderdaad een discusie over maar we bleven bij de volgende vraag steken:
Hoe weet het ontstekingsmechanisme welke van de twee krukas omwentelingen moet vonken? En is het mogelijk de Z tegenover de O te zetten zonder dat er schade aan het blok onstaat? want dan valt het natuurlijk makkelijk te controleren.

Gr jeffrey :wave:

Re: motorblok ploft Shineray stixe 250

BerichtGeplaatst: 25 feb 2014 16:32
door Mapzer
twigz schreef:Ik denk dat je een arbeid slag per 2 krukas omwentelingen bedoeld.

:lol: Zo bedoelde ik het idd.

twigz schreef:Hoe weet het ontstekingsmechanisme welke van de twee krukas omwentelingen moet vonken?

Dat vroeg ik me ook af, ik weet niet hoe die ontsteking precies werkt.
Of hij vonkt 2 keer. of hij slaat 1 puls over.
Als hij maar 1 keer vonkt, zou het kunnen dat de nokkenas verkeerd gemonteerd zit.

Dit zou je kunnen controleren, bougie eruit, kleppendeksel eraf en kijken wanneer hij vonkt.

twigz schreef: En is het mogelijk de Z tegenover de O te zetten zonder dat er schade aan het blok onstaat?

Ik weet niet wat of waar die tekens voor dienen.
Maar je kan altijd de krukas draaien met de hand, dan kan er niks kapot gaan.