Pagina 1 van 5

Olie & Koelvloeistof verversen Bashan 250S-11B

BerichtGeplaatst: 10 sep 2009 07:51
door jdrulez
Hallo,

Weet iemand hoe je dit moet doen?

Olie:
Olie aftappen is geen probleem, motor warm laten worden en dan de bout onderuit het motorblok losdraaien en leeg laten lopen.
Vullen, hoe doe je dit? Via het gat van de peil stok?
Koelvloeistof:
Koelvloeistof, hoe tap je dit af, en ontluchten las ik ook iets over hoe doe je dit? Weer vullen is gewoon via het tankje zelf?

Had dit topic nog niet gezien dus lijkt me ook wel makkelijk voor de nieuwe bashan bezitters. ;)

Groeten,
Johan

Re: Olie & Koelvloeistof verversen

BerichtGeplaatst: 10 sep 2009 11:18
door jdrulez
Olie is ververst, gevult via peilstok gat.

Aftap punt koelvloeistof heb ik ontdekt, maar hoe kun je alle vloeistof eruit laten lopen? Radiateur is gelukt, maar tankje zit ook nog helemaal vol, hoe krijg je dit eruit, en als je hem vult, hoe krijg je het gehele systeem weer vol?

Re: Olie & Koelvloeistof verversen

BerichtGeplaatst: 10 sep 2009 13:27
door china-freak
jha idd gewoon in het pijlstok vullen ;)
je zult dat met een spuit er uit moeten halen ,
hoezo moet je dat dan vervangen ??
beetje raar

Re: Olie & Koelvloeistof verversen

BerichtGeplaatst: 10 sep 2009 17:47
door rockfordbreda
Met een spuit :lol: Nee joh :lol:
Bij je vaatje aan de zijkant zit onderaan een boutje,deze draai je los en dan haal je voorzichtig je tankje los.Deze zit bovenin in een rubber geschoven.Bij sommige kan je dan het vaatje laten zakken en losdraaien en bij andere moet je eerst ff het slangetje los maken.Wel opletten met de dop losdraaien,het slangetje wat daar in zit is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel breekbaar.
dus dan gooi je het vaatje leeg en vul je deze tot max weer aan en monteer deze terug in omgekeerde volgorde.
Wat betreft de olie als je deze aftapt zet je de bout terug met een nieuw afdicht ringetje en dan gooi je 1liter olie terug in de goudkleurige dop aan de linkerkant van je blok.Deze zit boven je voetrem.Er kan precies 1 liter in dus als je een fles hebt met 1 liter ben je klaar.

Mvg:

Martijn :mrgreen:

Re: Olie & Koelvloeistof verversen

BerichtGeplaatst: 10 sep 2009 18:00
door china-freak
jha dat is toch ook waar je kunt meten of niet ?? zoo wat het tenminste bij mij , maar weet ik nog niet waarom de koelvloeistof moet verwisselen

met een spuit kun je wel niks kapot gaan :idea: klinkt dom maar is zoo als je al zegt dat het slangetje breek baar is ;)

Re: Olie & Koelvloeistof verversen

BerichtGeplaatst: 10 sep 2009 18:19
door rockfordbreda
Maar dan moet toch nog steeds de dop los?Dus zal het slangtje alsnog breken.Je kan beter het vaatje losmaken.Op de dop zit een slangetje dat naar de radiateur gaat deze ff losmaken en dan het hele vaatje eraf halen.dan kan je de dop gelijkmatig losdraaien en voorzichtig wegleggen.
Any way :P Bijde manieren zullen werken 8-)

Mvg:
Martijn :mrgreen:

Ps : De goudkleurige dop is idd ook het peilstokje.

Re: Olie & Koelvloeistof verversen

BerichtGeplaatst: 10 sep 2009 18:55
door china-freak
idd nu kun je kiezen :lol: :lol:
zoo lang het maar lukt :D

Re: Olie & Koelvloeistof verversen

BerichtGeplaatst: 11 sep 2009 07:56
door Robashan
Denk ook aan je oliefilter, deze zit aan de andere kant achter een grote zilveren dop/bout. Zit een zeefje achter met een veer.

Er kan toch geen liter in, ik dacht max 0,8 dat er op het blok en in het boekje staat. Let wel op dat je de goede olie gebruikt, anders slippen de natte koppelingsplaten.

Gegroet, robashan

Re: Olie & Koelvloeistof verversen

BerichtGeplaatst: 11 sep 2009 11:15
door jdrulez
Olie is ververst, ging iets meer dan 0.8l in. Olie van ALG-moto:
Afbeelding

Koelvloeistof ook ververst, vaat eraf gehaald en geleegd, radiateur ook leeg, toen het geheel ververst, ik snap alleen niet wanneer die op het juiste niveau zit, het expansie vaatje zakt namelijk niks?? Zal toch een wonder wezen als ik precies de juiste hoeveelheid in de radiateur gedaan heb :roll:
Ik heb groene koelvloeistof van COMMA gebruikt, lijkt me wel oke.

Re: Olie & Koelvloeistof verversen

BerichtGeplaatst: 11 sep 2009 14:03
door china-freak
nou hij moet eerst goed warm zijn , dan gaat die pas pompen ;) en dan zul je ook voelen aan de slangen , als die warm worden dan pompt die zeg maar :)