Ratel in blok MadMax 250

Re: Ratel in blok MadMax 250

Berichtdoor woutert » 16 maart 2014 21:16

Zon vermoeden had ik al, op de tekening lijkt er alleen geen moer te zitten.
Het enigste probleem nu is dat ik de moer van het oliefilter trechter niet los krijg, deze moet er wel af om de koppeling te kunnen openen.

Weet iemand of de koppeling met een moer vast zit of dat deze enkel geborgd is met een circlip?

Ik wil morgen even een pijpsleutel kopen die ik ga bewerken zodat ik de moer los kan halen, het is en ronde moer met 4 uitsparingen aan de buitenkant... "pain-in-the-ass constructie" dus :P
EGL Motor Mad Max - 250cc - Off Road
woutert
300cc

Delen op

Share on Facebook Facebook

Berichtdoor eaglemotorsport » 16 maart 2014 21:24

De koppeling kan een beetje "wiebelen". Die zit niet muurvast door moeren, maar wordt geborgd door een borgveer.
Het koppelingshuis zit met spie-banen op een holle as, die over de hoofdas is geschoven, waar de stalen koppelingsplaten aan vast grijpen met spie-banen.
Zo kun je al ontkoppelend de holle as met de hoofdas doorverbinden.
Die holle as zit in een lager. 't Zou kunnen dat 't lager het is wat je hoort.

Voor de anderen die reageren en meelezen:
Nog ff over de koelvloeistof: wat VW voorschrijft, moet VW weten. Een VW heeft 5 of 6 liter water, spoelt dagelijks heel goed door, 365 dagen per jaar, dus kan wat langer mee. Een EGL quad heeft hooguit anderhalve liter. En de meeste mensen zetten een quad in de winter helemaal stil.
Daarom schrijf ik 1 jaar voor.
G12 is prima spul. Ook dat is in het bijzonder geschikt voor aluminium onderdelen.
Wat kost nou een litertje? Is dat het bezuinigen waard om je waterpomp vast te laten lopen? Of om een radiateur door te laten roesten? Of erger?

Zelfde verhaal voor je motorolie. Je hebt maar een 1 tot 1.2 liter olie aan boord. Met een open carter systeem. Dat vangt vocht op. Zeker als je de quad langer dan een dag stil zet in de schuur (of buiten).

Gebruik motorolie die geschikt is voor natte koppelingsplaten. En bij voorkeur een beetje fatsoenlijk spul. Bij voorkeur full synthetisch. (voor M.O.T.O.R.F.I.E.T.S, niet voor A.U.T.O.)

Wil je echt een paar euro per jaar besparen en daarmee het risico vergroten om je blok in puin te laten draaien?
(En dan gaan klagen: JA dat komt omdat het chinees is).
"Wij" weten wel waardoor 't komt....

Ps. Ik heb 't speciaal gereedschap liggen, je mag 't lenen. (wel ophalen en weer terugbrengen).
Of kopen... Mag ook.
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf

Berichtdoor dimpower » 16 maart 2014 21:30

:stupid: :stupid: :stupid:
dat zeg ik dus nu al jaren hier op het forum.waarom besparen voor amper een litertje die je nodig hebt.bij mij gaat er olie in van 24euro /liter.zal mij die prijs een zorg zijn.je zal een hoop meer kosten hebben als je motor in soep draait.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
dimpower
Moderator
Moderator

Berichtdoor woutert » 31 maart 2014 20:54

Na mijn vakantie lag de de dop voor de kroonmoer in het olie trechtertje op mij te wachten dus ik kon weer verder op speurtocht! Met mn eigen luchtsleutel kreeg ik hem niet los, een zwaardere geleend, ook niet. Maar met het warmstoken van de moer en wat rake klappen van de slagmoersleutel heeft het moertje toch de slag verloren 8-)

Hieronder wat foto's wat ik vervolgens tegen ben gekomen:

Zonder koppeling, er zijn lichte sporen te zien, ik denk niet dat dit de boosdoener is van het tikken
Afbeelding\

De as, ziet er volgens mij netjes uit, geen speling op de lagers
Afbeelding

De achterkant van de korf, niets aan de hand
Afbeelding

Binnenkant van de korf, het lijkt er op of de ring wat is ingevreten
Afbeelding

Ook de ring lijkt juist op de tanden weer wat ingevreten
Afbeelding

Hier hoe de ring gemonteerd zat, ook te zoen hoe hij iets ingelopen is op op de korf (rafeltje)
Afbeelding

Binnenin de korf, de platen zagen er allemaal prima uit, ook zijn de platen niet echt ingevreten in de korf met de tanden
Afbeelding

Koppeling weer op de plek
Afbeelding

Al met al eigenlijk niets kunnen vinden wat een probleem lijkt te geven, maar ik vind nog wel steeds dat hij erg veel kan 'wiebelen'.
Ik heb nu de beide carterdeksels weer gemonteerd maar de koppeling er uit gelaten om zo de bak en de koppeling buiten te sluiten. Morgen klepjes weer even stellen, olie er in en dan slingeren we hem maar weer aan om er achter te komen of het in de krukas/nokkenas/kleppen/etc. zit of juist in de koppeling/bak.

Ziet iemand nog iets verdachts op de fotos en wat vinden we van het ingelopen ringetje?
woutert
300cc

Berichtdoor woutert » 01 apr 2014 19:08

Weer een stap verder!

Vandaag het blokje laten lopen zonder de koppeling, dus met de gehele bak buitengesloten. Resultaat.... nog steeds een tik :? Dit betekend dus dat het echt in het blok zelf zit en niet in de bak.

Dus toen maar besloten nog wat meer onderdelen te demonteren, hieronder de foto's:

De cilinderkop, lijkt prima
Afbeelding

Van de ander kant, ziet er ook best netjes uit
Afbeelding

Dan wat er onder zit, wederom niets geks lijkt me
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de lagers van de krukas en van de nokkenas kan ik eigenlijk geen speling vinden, behalve heel iets zijdelings op de bigend, maar dat mag.

De nokvolgers lopen een beetje stroevig maar zeker geen speling, en geen beschadigingen te zien
Afbeelding

Cilindertje, nog bijna als nieuw
Afbeelding

Er waren 2 dingen die mij opvielen, 1 was dat de stoterstangen aan de onderkant kleine scherpe puntjes hadden, precies op de plek van het smeergaatje, gewoon slijtage denk ik, kan iemand dat bevestigen?

Verder vond ik dat de zuiger wel redelijk ruim in de cilinder zit!:
Afbeelding
Maar of dit nou het slaan kan veroorzaken betwijfel ik.

Nu sta ik op het punt dat ik eigenlijk niet zo goed weet waar ik verder moet zoeken, kleppen er uit halen?
Ik ben er bijna van overtuigd dat het geluid van de cilinder/kop komt.

Iemand tips of adviezen, vragen of opmerkingen, zou het waarderen!! :)
woutert
300cc

Berichtdoor BBQBarman » 01 apr 2014 19:45

Zijn het niet gewoon de kleppen? Die tikken?
Ik zeg maar wat kep motorisch geen verstand
BBQBarman
CQ supporter
CQ supporter

Berichtdoor woutert » 01 apr 2014 21:22

Het zouden zeker de kleppen kunnen zijn! Suggesties zijn sowieso welkom ;)

Maaarrr, hij doet het pas vanaf +- 1600rpm, stel het zou de kleptiming zijn moet hij het ook daaronder doen.
(zie filmpje http://youtu.be/9WHKm-_WZEI)
woutert
300cc

Berichtdoor BBQBarman » 01 apr 2014 21:45

Zo wat een raar geluid joh
BBQBarman
CQ supporter
CQ supporter

Berichtdoor Mapzer » 02 apr 2014 02:05

Het kan aan de foto liggen, maar het is net alsof de inlaatklep krom is??
Ook lijkt het of er een groef in de bovenkant van de zuiger is geslagen...
Wat me ook opvalt, is dat de opening van de compressieveren, naast elkaar, aan de inlaatklep kant zitten.
Die openingen moeten nooit naast elkaar liggen ivm compressie verlies.
Kan je de zuigerveren nog goed bewegen?
Verder lijkt het op deze foto,
Afbeelding
net alsof de zuiger verkeerd om gemonteerd zit.
De kleine uitsparing van de uitlaatklep in de zuiger zit aan de inlaatkant, of zie ik dat verkeerd?
Mapzer
banned member
banned member

Berichtdoor woutert » 02 apr 2014 07:21

Mapzer, bedankt voor je kritische blik! :clap:
- Voor zover ik kan zien zijn de kleppen netjes recht, maar ik heb ze niet gedemonteerd nog.
- De zuiger is volgens mij niet geraakt door de kleppen (op de laatste foto waar ze zuiger in de cilinder zit) Er zitten een paar schrammetjes op de hoogte van de bougie, daar heb ik zelf met een gereedschap opgezeten.
- Zuigerveren heb ik zelf aan gedraaid en zitten losjes in de groef, ik zal ze weer netjes tegenover elkaar zetten ;)
- De zuiger is gemarkeerd met 'IN' deze zit ook aan de inlaatzijde maar is op de foto inderdaad niet goed te zien.

Heb je misschien suggesties waar het tikken nog vandaan zou kunnen komen?
woutert
300cc

VorigeVolgende

Keer terug naar Motor/Koppeling/Olie/koeling