Ratel in blok MadMax 250

Re: Ratel in blok MadMax 250

Berichtdoor dimpower » 13 maart 2014 06:57

ik denk niet dat er veel leden dit al hebben gedemonteerd.maar Menno of Ramon zullen je zeker wel kunnen verder helpen.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
dimpower
Moderator
Moderator

Delen op

Share on Facebook Facebook

Berichtdoor eaglemotorsport » 13 maart 2014 11:24

Natuurlijk kunnen we dat ;-)

Het tandje kan van de startmotor tandwielen geweest zijn. Het is wel eens voorgekomen dat een van de tandwielen kapot gaat. Meestal komt dat weer omdat men te lang door blijft rijden met de inloopolie.
Gelukkig is dat tandje in het oliefilter terecht gekomen... Of heeft die wellicht onderweg naar 't oliefilter toe, meer schade aangericht? (Kom ik zo direct op, parkeer dit even).

De corrosie van op het schoepenrad is ook de oorzaak van slecht onderhoud.
Koelvloeistof moet ieder jaar vervangen worden, voor de winter bij voorkeur.
En dan uiteraard niet vullen met "gamma" troep, maar met koelmiddel dat speciaal geschikt is voor aluminium motorblokken (zie Ford of VW specificaties).

Anyway....
De oliepomp zit aan de andere kant van de waterpomp. In het rechter caterhelft.
De waterpomp hoeft niet uit elkaar. Gewoon het koppelingsdeksel verwijderen, inclusief de waterpomp. Dan kijk je tegen de olietrechter aan, die je vervolgens alleen los kunt halen met speciaal gereedschap.

Maar........
Als die pompt, dan pompt die.
Er zit geen tandwiel in de pomp zelf, maar een soort excentriek wieltje, dat ervoor zorgt dat olie rond gepompt wordt.

Ik heb zo'n soort verhaal 1 keer eerder meegemaakt en vermoedelijk kan dit dezelfde quad wel eens zijn, die ik op bezoek gehad met de motorklop.
De klop was ontstaan, nadat iemand het linker carterhelft heeft vervangen (omdat de ketting gebroken was en daar een gat in had geslagen). Daarna was de klop ontstaan en kreeg de klant te horen dat ie er oud mee kon worden....

Mijn vermoedens in willekeurige volgorde:
Het drukstiftje op het krukaslager niet in de juiste positie... Blok zelf niet uit elkaar gehaald en/of in elkaar gezet zoals het moet, en/of door iets te hardhandig "timmeren" een lager naar Saturnus geslagen...
1 of meerdere shimmy ringen vergeten terug te plaatsen...
Druklager, lagers van krukas, nokkenas, big-end, piston, hoofdas/prise-as, tussenas, onderweg naar Jupiter...
Wat ook een mogelijkheid is, is dat deze klop ontstaan is nadat het (of een ander) afgebroken startmotor-tandwiel-tandje tussen de draaiende krukas en carter terecht is gekomen. Hierdoor kan de krukas een honderdste millimeter uit lood worden geslagen en komt dan in onbalans, wat op zijn beurt weer een klop kan veroorzaken.

Hoe dan ook... Een kloppend geluid is het signaal van iets dat "verkeerd" wordt belast en zeker geen aanraden om ermee door te blijven rijden.

Blok revisie is leuk werk. Het is ongeveer 4 uur werk (als je 't vaker hebt gedaan) om een gedemonteerd blok te splitsen en de lagers te vervangen.
Als je dit nog nooit eerder hebt gedaan en niet 100% zeker weet wat je doet, begin er dan niet zelf aan... Zeker niet als je geen vergelijkingsmateriaal hebt en het speciale gereedschap niet hebt.

Krukaslagers kunnen wel vervangen worden, maar wordt 99% van de keren in combinatie met een complete krukas gedaan (want dan heb je gelijk een nieuw big-end) en een perfect uitgebalanceerde krukas.

Dus wat nu wijsheid is, is een goede vraag.
Als dit dezelfde quad is als de zwarte offroad die hier op bezoek geweest is, denk ik dat het niet in de versnellingsbak assen/lagers zit, want daarbij was/is de klop er zodra de quad stil staat en met de koppeling ingeknepen in de eerste versnelling staat. Dus dat zou betekenen een krukas en/of nokkenas... druklagertje misschien (dat laatste lijkt me sterk, want dan zou je verschil moeten horen tussen koppeling ingeknepen en koppeling los).

Ps. Stalen en papieren pakkingen nooit hergebruiken. Na 1 keer loshalen is de veerkracht eruit en is de kans op doorslaan bij een stalen koppakking erg groot. Als er een klein stukje van je koppakking tussenuit slaat en tussen je kleppen of in je koelwater of oliekanalen terecht komt, heb je een groter probleem.

Nou, hier kun je voorlopig weer even mee verder.
Mocht je hulp nodig hebben, laat 't ons maar weten.

Groeten,

Menno
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf

Berichtdoor woutert » 13 maart 2014 12:02

Dat is een heel verhaal Menno, bedankt voor je toelichtingen!

Ik zag inderdaad ook dat de ketting al eens ruzie heeft gehad met het carterdeksel maar er zit verder geen gat in. Het zou ook nog maar eens heel goed kunnen dat dit de zelfde quad is, in dat geval is de vorige eigenaar niet echt eerlijk geweest (en/of ik niet oplettend genoeg) Ik hoorde wel iets resoneren maar dacht dat er wat los zat.

Het tandje is te klein om van het starter deel te zijn, dus hij moet elders weg komen, voor de overbrengen is hij denk ik al helemaal te klein dus vandaar dat ik de oliepomp of waterpomp vermoedde. Ik zal in elk geval vanavond de carterkap bij de koppeling eens demonteren en speuren naar missende tanden of in elk geval tanden die even groot zijn ;)

Stel ik moet achter de koppeling kijken moet alleen wel dat huisje van de oliepomp er af, is er een manier om dat te doen zonder tool?
En wat moet ik me voorstellen bij een drukstift van het krukaslager? :mrgreen:

Het verhaal van de pakkingen is duidelijk, en eigenlijk zelfs logisch :roll:

Voor dat ik inga op alle andere mogelijk oorzaken ga ik eerst deze stap maar eens zetten ;) Superbedankt nogmaals, ik ga verder speuren!
EGL Motor Mad Max - 250cc - Off Road
woutert
300cc

Berichtdoor eaglemotorsport » 13 maart 2014 12:29

Graag gedaan uiteraard.

De drukstift is een pin met veer die ervoor zorgt dat de buitenste ring van het krukaslager onder spanning komt te staan en niet door de behuizing kan tollen.
Afbeelding

Verder is het tandje denk ik zo te zien wel groot genoeg om van de startmotor overbrenging te komen....
Afbeelding

Als je de olietrechter wil demonteren, dan kan dat alleen met het speciaal gereedschap. Zonder dat gereedschap is het niet mogelijk.

Succes! En mocht je meer info willen, vraag 't gerust.

Groeten,

Menno.
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf

Berichtdoor woutert » 13 maart 2014 18:04

Je hebt gelijk, het is toch een tand van de starter. Ik had even niet goed opgelet dat de 2 kleine tandwielen toch 2 andere moduul maten hebben.

Hopelijk is dus het tandje niet helemaal door het blok geweest maar gewoon onderin het filter gevallen.

Ondertussen de carterkap aan de koppelingszijde ook gedemonteerd, niets geks te zien, behalve dat de koppeling 'wiebelt' op de as, dit lijkt me niet zo te horen ofwel?

En daarnaast is het oliepomp huisje wel een bitch om er af te krijgen zonder gereedschap zeg! Het word of creatief dremelen met een pijp of ergens een tooltje zien te bemachtigen.

Zou het dus de koppeling kunnen zijn? samen met het tandwiel er achter wiebelt hij op de as. :think:
woutert
300cc

Berichtdoor Mapzer » 14 maart 2014 04:11

eaglemotorsport schreef:
De corrosie van op het schoepenrad is ook de oorzaak van slecht onderhoud.
Koelvloeistof moet ieder jaar vervangen worden, voor de winter bij voorkeur.
En dan uiteraard niet vullen met "gamma" troep, maar met koelmiddel dat speciaal geschikt is voor aluminium motorblokken (zie Ford of VW specificaties).

Raar advies, Vag zegt zelf in een artikel van 2007, dat de koelvloeistof 6 jaar goed blijft.
De standaard koelvloeistof van VAG is de G12, onlangs ge-upgrade naar de G12-plus.
In alle auto's met verbrandingsmotoren ontstaat zoveel warmte dat er gekoeld moet worden om alles heel te houden. Dat kan door luchtkoeling (bv. Volkswagen Kever), maar meestal wordt vloeistofkoeling gebruikt. "In den beginne" was dat gewoon water, met in de winter speciale antivries toevoegingen. Later werd speciale (verschillend van merk tot merk) koelvloeistof gebruikt om 1) altijd tegen vorst beschermd te zijn, en 2) worden die koelvloeistoffen speciale beschermende werking toegedicht.
Algemeen De standaard koelvloeistof van VAG is de G12, onlangs ge-upgrade naar de G12-plus. Dat is de speciale rode (rose) koelvloeistof van VAG. De specificatiecode moet VAG "TL 774 F" zijn oftewel G12. Dan is je auto beschermd tot circa -38 graden Celcius. Kost bij de dealer circa 5.= euro per liter. De oude versie van G12 is de G11 en die is groen van kleur.
Levensduur De G12 en G12-plus zijn OAT koelvloeistoffen (Organic Acid Technologie). Deze techniek maakt gebruik van non-depleting inhibitoren, wat zoveel wil zeggen als additieven die zichzelf niet verbruiken om hun werk te doen. Af fabriek mag het dan ook zes (6) jaar (700.000 km) blijven zitten.

Daarbij zal de goedkopere koelvloeistof van de doe het zelf zaken heus wel geschikt zijn voor aluminium. Die verkopen echt geen spul van 20 jaar geleden.

eaglemotorsport schreef:Het drukstiftje op het krukaslager niet in de juiste positie..

Heb je hier misschien foto's van?
Ik kan dit onderdeel niet plaatsen in combinatie met een lager.
De tekening is niet echt duidelijk. :think:
Mapzer
banned member
banned member

Berichtdoor woutert » 14 maart 2014 10:39

Hier nog een filmpje van de 'clutch wobble'
Mag dit zoveel bewegen? Ik heb een vermoeden door onbalans boven de +-1500rpm scheef gaat staan en ergens tegenaan slaat.

[youtube]http://youtu.be/KTSBpuOyUVc[/youtube]
Clutch Wobble
woutert
300cc

Berichtdoor selwyn » 14 maart 2014 15:58

EGL-JLA Dealer PMS schreef:Hoi Wouter

Je hebt een onderliggend nokkenasje met stoters , Stuur ff een mailtje naar
info@promotorsport.nl , dan stuur ik je een motor tekening

Gr Ramon

Zou je deze ook in de manuals kunnen zetten van het forum. Ik zou daar als madmax rijder in ieder geval heel veel aan hebben.
Iets wit waar pit in zit!
selwyn
400cc

Berichtdoor admin » 14 maart 2014 17:26

fijn dat er zoveel leden meedenken in dit topic. maar hou er wel rekening mee dat dit topic over een ratel in een blok gaat. Dus gegeven antwoorden ter discussie stellen en het vragen om bepaalde zaken is niet gewenst. hierdoor dwalen we van het oorspronkelijke onderwerp af. dit soort zaken kun je beter middels een pb stellen aan desbetreffende lid.
overigens heeft die goedkope gamma meuk in het verleden wel een hoop leidingen en een reservoir van mn koelsysteem bijeen Bashan opgegeten. maar dit terzijde....
Afbeelding Greetz Admin
admin
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor donnyslats » 16 maart 2014 12:16

een koppeling hoort niet heen en weer te kunnen nee...
heb je al gekeken of je koppelings moer nog wel goed vast zit?
donnyslats
300cc

VorigeVolgende

Keer terug naar Motor/Koppeling/Olie/koeling