Pagina 1 van 2
geen vonk

Geplaatst:
13 aug 2010 22:30
door johneke
hallo allemaal ik ben vandaag bezig geweest met mijn 2e hands bashan 250 cc hij loopt niet nu ben ik vandaag er aan begonnen.
allereerst was de accu kapot dus die heb ik gelijk vervangen.
toen wou de startmotor niet dus eraf gehaald open gemaakt koper schoongemaakt,nu werkt deze ook weer.maar nu blijkt dat hij niet vonkt .
nu was ik aan het meten geslagen en geen kabelbreuken of iets gevonden wel een nieuwe cdi gehaald en erop gezet want die zag er niet al te best uit en gaf totaal geen waardes aan op de meter bij starten.
maar wat nu als ik bij de cdi meet meet ik wel wat maar niet veel tot je de startknop los laat dan piekt ie en staat weer op 0.
hetzelfde bij de bobine.
bobine is ook niet kapot.
wat kan het nog zijn en hoe kan ik dat testen.
mischien de spanningsregelaar of toch in de ontsteking een sensor of condensator of iets enhoe kan ik dit uit meten iemand tip ik hoor het graag
Re: geen vonk

Geplaatst:
14 aug 2010 09:32
door bashanboy
ontsteking of versnellingsbaksensor
Re: geen vonk

Geplaatst:
14 aug 2010 20:50
door johneke
kun je die sensor door meten?
en zit die in de versnellings bak zelf(moet de motor dan uit elkaar?)
ik ben vandaag met de stecker aan het cdi kastje bezig geweet.
ik meet een klein stroompje op de 2 kabeltjes die naar de ontsteking gaan(waarschijnlijk zijn die van een pulssensor)blauwwit en groen wit kabeltje dus hij geeft wel signaal.
de hoofd kabels van de ontsteking naar de cdi kast komt flink wat stroom op genoeg om een opflikker te krijgen in ieder geval!!!
nu vond ik de stecker losjes dus heb hem losgemaakt en de steckertjes eruitgehaald en geisoleerd en 1 voor 1 aangesloten nu meet ik bij mijn bobine
0,04tot0,10 volt ongeveer dat is alweer meer als eerst.
nu heb ik de massa rechtstreeks van de accu gemeten en op de plus van de bobine (massa kabel van bobine los gegooid)en meet ik 0,17tot0,30volt
sluit ik nu de massa weer aan op de bobine krijg ik niks .
de massa kabel heb ik doorgemeten en die geeft geen weerstand dus geen kabelbreuk het frame ook geleid goed maar zodra de aarde kabel op de bobine zit meet ik niks meer dus ik denk dat de bobine ook niet helemaal goed is.
klopt die redenering? hoeveel volt moet ik waar meten voor te kunnen starten weet iemand dat??
Re: geen vonk

Geplaatst:
14 aug 2010 23:51
door fretje-pitbull
hoeveel volt moet ik waar meten voor te kunnen starten weet iemand dat??
ja 12volt aan je starter als demareert

Re: geen vonk

Geplaatst:
15 aug 2010 10:02
door bashanboy
johneke schreef:geeft geen weerstand dus geen kabelbreuk
geen weerstand is wel een kabelbreuk
en de versnellingsbaksensor zit achter het tandwielbeschermkapje, zit met 2 kleine boutjes vast en kun je er zo af halen

Re: geen vonk

Geplaatst:
16 aug 2010 13:59
door johneke
hoe kun je die sensor doormeten?of gaat dat niet en waar vind ik het motor nummer en framenummer op die dingen? en hoeveel volt moet een ontsteking spoel afgeven naar de cdi?en van cdi naar ingang bobine(dus niet de uitgang want dat kan ik niet meten met mijn multimetertje)
Re: geen vonk

Geplaatst:
16 aug 2010 14:01
door bashanboy
ik had ook dat ie niet vonkte maar dat was omdat de kabels van mijn versnellingsbaksensor tussen het kapje van het tandwiel en het blok zaten waardoor je kapot gingen, kijk is of ze er bij jou ook niet tussen zitten want dan zullen ze wel kapot zijn

en van spoel naar cdi is maar 0,XX volt

Re: geen vonk

Geplaatst:
16 aug 2010 16:14
door johneke
nee helaas geen kapote kabels kun je die sensor doormeten?als ik hem uit het motorblok haal ziet ie zich dan als in z'n vrij en zou ie dan starten.?
Re: geen vonk

Geplaatst:
16 aug 2010 16:19
door fretje-pitbull
framenummers staan langs voor opt kader bij de radiator
Re: geen vonk

Geplaatst:
16 aug 2010 16:29
door vince
Staat de rode knop goed is hij heel ?En als je de koppeling in knijpt denkt hij ook dat i in neutraal staat.