Pagina 1 van 5

uitlijnen

BerichtGeplaatst: 15 mei 2011 22:24
door BRICK
heey hallo,
ik vermoed ernstig dat mijn quad uitgelijnt moet worden, want als k een kilometer of 50 p/u rij dan wil die alle kanten op behalve rechtdoor... nu heb k de zoekfunctie gebruikt, maar kwam niet echt een duidelijk uitleg tegen om dit zelf te doen, nu lijkt mij dit ook wel een lastige klus om zelf te doen (lees :niet te doen) of heb ik dit mis? en mocht ik dit mis hebben heeft iemand een goeie how to voor het uitlijnen, eventueel met tekeningetjes van hoe en wat en hoe je precies moet meten, en mocht ik t niet mis hebben, heeft iemand dan mischien de waardes van de wielen zoals camber hoek en toe-in hoek?
dankuuuu

Re: uitlijnen

BerichtGeplaatst: 15 mei 2011 22:47
door chevy35
gewoon de wielen een have centimeter naar binnen zeten,en met de hoogte ook alles een halve centimeter naar binnen zetten.
zo heb ik het tenminste gedaan,en dat scheelt al heel veel met rijden

Re: uitlijnen

BerichtGeplaatst: 15 mei 2011 22:54
door BRICK
maar dan blijft alleen de vraag wat heb je als eik punt gebruikt? want je hebt geen zuiver eik punt op de quad, de wielen zijn zegmaar 'losse delen'

Re: uitlijnen

BerichtGeplaatst: 16 mei 2011 07:04
door chevy35
een rechte lijn langs de achterwielen naar voren,bv met een touwtje.
dan aan de voorzijde en de achterzijde van het voorwiel het verschil meten.
voor de sporing.
voor de caster of hoe dat ook heet,zorgen dat je op een vlakke vloer staat en dan met een waterpas langs de band omhoog het verschil meten en bijstellen.

succes ermee

Re: uitlijnen

BerichtGeplaatst: 16 mei 2011 11:16
door BRICK
oke dat is wel goed te doen denk ik... ehm en caster is de camber alleen dan positief, zoals bij auto's standaard een klein beetje is afgestelt omdat ze dan onbelast zijn (de assen) maar dan als je ze belast zakken ze een beetje door en staat vrijwel het hele draagvlak op de weg ;)

Re: uitlijnen

BerichtGeplaatst: 16 mei 2011 12:39
door admin
En omdat we een relatief klein/licht voertuig hebben met vering die makkelijk doorzakt, moet je ook rekening houden met het gewicht van de berijder. Anders kan je wok onbelast wel goed zijn uitgelijnd en je camber perfect zijn afgesteld, maar zodra je erop gaat zitten is de balans weer helemaal weg waardoor het weggedrag nog steeds belabberd is. ;)

Re: uitlijnen

BerichtGeplaatst: 16 mei 2011 15:34
door 4 wieltjes
admin schreef:En omdat we een relatief klein/licht voertuig hebben met vering die makkelijk doorzakt, moet je ook rekening houden met het gewicht van de berijder. Anders kan je wok onbelast wel goed zijn uitgelijnd en je camber perfect zijn afgesteld, maar zodra je erop gaat zitten is de balans weer helemaal weg waardoor het weggedrag nog steeds belabberd is. ;)

Daar zeg je me wat trouwens.
Ik heb een paar weken terug mijn wielen afgesteld met zijn drieen. :mrgreen:
Ik op de quad,vrouw en zoon de voor en achterzijde van de voorbanden opgemeten.(wees wijs,gebruik een witte oliestift om op je banden te merken als eikpunt),na het meten weer even eraf en bijstellen,en er weer op.
Het scheelt enorm hoe je wielen staan als je er wel en niet op de quad zit.

Re: uitlijnen

BerichtGeplaatst: 16 mei 2011 18:03
door admin
Ik kwam er eerlijk gezegd achter toen ik op de voorbumper(tje) ging drukken en zag dat niet alleen de camber veranderde (dus bovenkant wielen gingen meer naar binnen) maar ook de sporing veranderde. Vandaar ook dat met hogere snelheden je bij een slecht sporende quad nog meer stuurproblemen krijgt. Door snelheid (en misschien gebrek aan neerwaartse druk cre

Re: uitlijnen

BerichtGeplaatst: 16 mei 2011 22:04
door BRICK
hmm nu word t dus weer een lastiger verhaal.... heeft iemand enig idee wat de 'fabriekswaardes' zouden moeten zijn? want ik krijg dat anders in me uppie nooit voor elkaar:P

Re: uitlijnen

BerichtGeplaatst: 16 mei 2011 22:09
door chevy35
ik denk dat er voor die chinezen echt geen fabriekswaarden zijn hoor !