JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Voor de hardcore pimpers en verbouwers van de quads.

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor Firehuntah » 10 jan 2013 21:32

Had weer even wat tijd vandaag. Niet veel spannends gedaan maar ik maak toch overal foto's van dus ik deel ze maar gewoon. :)

Bovenste plaatje voor de bevestiging van radiateur weg geslepen.
Afbeelding

Ik blijf erbij dat het frame van de JLA heel degelijk is, kostte me echt veel moeite om door die plaatjes heen te komen. Ben dan ook nog steeds blij dat ik voor de JLA gekozen heb als basis.

Onderste plaatje voor de bevestiging van radiateur ook weg geslepen.
Afbeelding

Onderste bevestigingspunten voor motorblok weg geslepen.
Afbeelding

Hoef nu alleen nog maar de bovenste bevestigingspunten voor motorblok weg te slijpen en daarna alles beetje netjes gelijk maken met het frame voor zover dit kan. Is nogal lastig op bepaalde plaatsen, kan er niet echt bij komen met een dremel.

De elektromotor met nog wat andere onderdelen zijn ondertussen ook besteld, deze komen waarschijnlijk al eerder hier binnen dan de controller. Hadden al bijna alles op voorraad. Zal dus zoiezo binnen 2 weken wel alles hier binnen hebben denk ik. Behalve de accu's dan, ik wacht nog even daarmee.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Firehuntah
500cc
500cc

Delen op

Share on Facebook Facebook

Berichtdoor dimpower » 10 jan 2013 21:55

Je blijft bezig zo te zien :thumbup:
Alleen vraag ik mij af waarom je alles afslijpt met een dremel?ik zou toch een slijpschijf gebruiken.zou een stuk vlugger gaan.bij de meeste steunen kon je met een kleine haakse slijper(schijfje van 110mm) toch bij.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
dimpower
Moderator
Moderator

Berichtdoor Firehuntah » 10 jan 2013 22:16

Probleem is dat ik geen haakse slijper heb. :D Zou anders een stuk makkelijker zijn ja.

Heb wel zo nog een grotere slijptol maar daarmee kom ik al helemaal niet goed erbij en is me ook wat te grof. Heb dan nog meer gaatjes in het frame erbij denk ik. :lol: Duurt allemaal wat langer met een dremel maar kom er ook wel makkelijker bij met zo'n klein ding. En ik moet toch nog wachten op onderdelen dus heb alle tijd. ;)
Firehuntah
500cc
500cc

Berichtdoor 4 wieltjes » 11 jan 2013 19:10

De meeste bouwmarkten hebben een haakse slijper eigen merk te koop.
Ze gaan zo lang mee als je slijpschijf groot is,maar het gaat wel sneller dan een dremel en bouwmarkt gereedschap is spotgoedkoop.
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter

Berichtdoor friesequad » 11 jan 2013 19:23

:stupid: of de aldi of zo 30 euro en je heb er 1 :thumbup:
friesequad
500cc
500cc

Berichtdoor Firehuntah » 11 jan 2013 20:56

Mja ik ben toch bijna klaar nu, kan dus net zo goed die laatste 2 bevestigingspunten ook nog even met de dremel doen. :P Voor de rest hoef ik niks meer weg te slijpen op de quad zelf.
Firehuntah
500cc
500cc

Berichtdoor Firehuntah » 12 jan 2013 22:40

Vandaag weer bezig geweest, ben nu klaar met alles weg te slijpen.

Achterste motorsteunen zijn nu weg.
Afbeelding

Netjes gelijk maken met de rest van het frame doe ik later nog wel. Frame moet toch helemaal uit elkaar voor te laten poedercoaten dus dan heb ik wat meer plaats met de achterbrug eruit enzo. Frame gaat dus zoiezo ook een andere kleur krijgen. :)

Ook nog even bevestiging voor bobine weg geslepen, zat niet echt in de weg maar ga deze toch niet meer gebruiken dusja.
Afbeelding

Hier alle delen die ik heb weg geslepen, quad is dus toch al weer wat lichter geworden. :D
Afbeelding

De accubak komt misschien wel terug, weet nog niet of ik de loodaccu voor 12V ga gebruiken. Zit te denken aan 4 kleine 3.2V 10Ah LiFePo4 accu's in serie hiervoor. Veel lichter, gaat veel langer mee en ook een stuk kleiner met z'n 4en bij elkaar dan de loodaccu. Maar hier kijk ik later nog wel voor, hele 12V bekabeling ga ik toch pas op het laatst doen.

Ook weer even gekeken of alles nu goed past, hier dus pakjesquad versie 2. :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles past nu zoals ik het wil hebben. Komt dus alleen nog een soort behuizing om de accu's heen, hoop dat dit gaat lukken. Vooral bij de stuurstang, heb al weinig plaats daar. Voor de rest zal ik denk niet veel problemen ermee hebben.
Misschien dat ik wel nog een klein stukje uit de voorste motorsteunen moet slijpen, is hier ook erg krap. Maar dit zie ik pas als ik de accu's met behuizing klaar heb.
Firehuntah
500cc
500cc

Berichtdoor dimpower » 12 jan 2013 22:43

zal goed vol zitten :lol:
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
dimpower
Moderator
Moderator

Berichtdoor Firehuntah » 12 jan 2013 23:02

Was ook eerst de bedoeling om voor 48V (16 accu's) te gaan, maar denk dat de quad hiermee niet echt sneller zou gaan dan de 250cc. Had dan wel wat meer plaats over gehad in het frame.
Maargoed, ik wil hem natuurlijk wel wat sneller hebben dus ga toch maar proberen met 72V (24 accu's), moet net lukken. :)
Firehuntah
500cc
500cc

Berichtdoor Firehuntah » 13 jan 2013 15:19

Zit nu toch weer te twijfelen over welke accu's ik ga gebruiken. Denk dat ik toch in de problemen ga komen met die accu's die ik van plan was te gebruiken. Komt dus een behuizing omheen zodat de accu's beschermd blijven, maar bovenaan moet wat ruimte komen voor de kabels enzo. Op bepaalde plaatsen zal dit denk ik niet gaan lukken met het frame.

Er is gelukkig veel keuze, maar de maten zijn over het algemeen hetzelfde bij alle LiFePo4 accu's met dezelfde capaciteit. Maar er is toch nog een die ook wel goede afmetingen heeft voor in het frame te kunnen krijgen.

Hier even beide naast elkaar.
Afbeelding

Die blauwe CALB SE's zijn dus die waar de papieren doosjes op zijn gebaseerd. De grijze CALB CA's zijn de nieuwere types, deze zullen ook passen alleen moet ik ze bijna overal op de zijkant leggen in plaats van rechtop. Dit is overigens geen probleem bij deze accu's, alleen ondersteboven mag niet.

Paar voordelen van de grijze t.o.v. de blauwe:
- Ze zijn veel lichter. In totaal zullen 24 blauwe 60kg wegen en 24 grijze 48kg. Scheelt dus dik 12kg waardoor het gewicht toch weer wat dichterbij origineel komt.
- Zullen nooit koeling nodig hebben, zelfs onder zware belasting. De blauwe hebben misschien wel koeling nodig.
- Onder zware belasting gaat het voltage niet veel omlaag, oftewel betere prestaties aangezien het voltage wat naar de motor gaat ook hoger blijft. Bij de blauwe zakt het voltage veel sneller.
- Betere prestaties bij koud weer, voor als ik op de quad zou willen rijden onder de 0 graden.
- Prestaties blijven hetzelfde, of de accu's nu vol of bijna leeg zijn. Bij de blauwe worden de prestaties geleidelijk minder
- Nemen wat minder plaats in beslag aangezien ze kleiner zijn. Ze komen dus alleen op een andere manier in het frame aangezien ze hoger zijn.

Enige voordeel van de blauwe is eigenlijk meer capaciteit (70Ah, de grijze 60Ah) waardoor ik dus verder kan rijden. Grijze 70Ah's worden nog niet gemaakt en dit zal voorlopig ook niet gebeuren.
En dat ze wat lager zijn waardoor ze rechtop kunnen staan. Maargoed dat is dus niet echt een probleem.

Denk dat ik toch eerder voor de grijze ga nu, deze zullen waarschijnlijk makkelijker met behuizing in het frame passen. En misschien blijft bereik toch ongeveer hetzelfde aangezien de quad wat lichter zal zijn.
Firehuntah
500cc
500cc

VorigeVolgende

Keer terug naar projecten