JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Voor de hardcore pimpers en verbouwers van de quads.

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor dimpower » 22 aug 2013 06:01

Firehuntah schreef:Ligt eraan hoe dik en hoe lang ze zijn. ;) Heb denk ik een lengte van zo'n 60cm nodig (en 4 stuks dus of meer :)). En moet niet dikker zijn dan 0,5mm. Liefst nog minder maar wordt lastig denk ik. :think:
En zijn die dingen helemaal van plastic of zit er ook nog ander materiaal in?

sorry voor de late reactie.ze zijn van plastiek en volgens mij niet dikker.zal straks ze uithalen en post vanavons anders eens een foto naar je.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
dimpower
Moderator
Moderator

Delen op

Share on Facebook Facebook

Berichtdoor Firehuntah » 22 aug 2013 11:24

Oke bedankt. :thumbup: Maar heb ook even die nylon dingen gemeten, zijn 0,3mm dik. Dus 0,5mm is weer te dik dan. :think: Of ik moet een klein gleufje in de accu's kunnen maken, dat plastic is toch vrij dik.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Firehuntah
500cc
500cc

Berichtdoor Firehuntah » 23 aug 2013 21:59

Zo, eindelijk weer eens erg goed nieuws vandaag voor de verandering. :mrgreen: De onderdelen zijn klaar en de aandrijving is na vanavond ook helemaal klaar! :-D

Alvast even een waarschuwing, je krijgt nu heel veel foto's te zien. :lol:
Waar zullen we eens beginnen..

Wat ooit een aluminium tandwiel was, is nu dit geworden. :mrgreen:

Afbeelding

Een adapter voor mijn nieuwe achtertandwiel wat naar binnen te kunnen plaatsen. De tandwielen stonden hiervoor namelijk niet op een lijn, scheelde best veel eigenlijk. Hier kun je zien hoe het echt precies over het tandwiel heen past. Ze hebben veel moeite gedaan bij dat metaalbewerkingsbedrijf waar ik ben geweest om de rondingen echt precies gelijk met het tandwiel te krijgen en het ziet er geweldig uit vind ik zelf. ;)

Afbeelding

En hier met de bouten en moeren erop. Heb overal waar verschillende soorten metalen op elkaar zitten anti-seize pasta gebruikt zodat er geen corrosie kan ontstaan. Tandwiel is namelijk staal, adapter aluminium en de bouten/moeren RVS. Dat gaat normaal gesproken niet zo heel goed samen. Maargoed moet natuurlijk nog afwachten hoe goed dat spul werkt maar lees er wel goede dingen over.

Afbeelding

Hier de adapter met het achtertandwiel bevestigd op de achteras. Past allemaal erg goed, alleen had ik 2 dopmoeren te weinig besteld. Deze komen later dus nog wel erop als ik toch weer meer materiaal moet bestellen. Ook de 4 bouten op de as moet ik nieuwe voor halen. Had bouten met 1.5 schroefdraad besteld, maar die chinese bouten zijn 1.25. :think: Toch vreemd want had dit vantevoren nog gemeten maar is dus iets fout mee gegaan. ;)

Afbeelding

Had al bouten gepakt met een lage kop voor de meeste speling te krijgen tussen de achterbrug en de bouten en maar goed ook. Heb zelfs voor de zekerheid de lasnaden die wat uitstaken nog maar wat weg gevijld. Op bepaalde punten zit er denk ik zo'n 1,5-2mm tussen. :mrgreen: Gaat dus allemaal maar net. Maar dit komt dan ook vooral door de nord-locks die er nog tussen zitten. Ben echt groot voorstander van deze ringen en gebruik ze dan ook overal op delen die niet los mogen raken.

Afbeelding

Dus achterkant klaar, nu naar de voorkant. :) De adapter voor het voortandwiel heb ik wat laten aanpassen. De groeven voor de sensor waren niet helemaal gelijk en het gedeelte waar het tandwiel tegenop komt moest iets worden afgerond. Ook zit nu eindelijk de spiebaan erin. En die ring is in het midden nog iets dieper geworden zodat de bout die daarop komt wat meer speling met het frame van de quad heeft. Het is dus uiteindelijk toch helemaal geworden zoals ik het op het begin al wou hebben.

Afbeelding

Spiebaan zit ook in het tandwiel zelf voor extra stevigheid. Als ik tenminste zie hoe snel die binnenste tandjes slijten bij sommigen hier denk ik dat alleen 2 boutjes niet genoeg waren geweest met de kracht die hierop komt te staan. Het tandwiel was wel erg hard dus dit hebben ze met een klein freesje gedaan i.p.v. met brootsen. Hierdoor is het bovenaan wat rond wat helemaal niets uitmaakt voor de spie. Zie je toch niks van met die ring erop.

Afbeelding

Hier zit de complete adapter met tandwiel op de as van de motor bevestigd. Er zit wel nog een heel klein beetje speling tussen de as en de adapter, weet niet of dit echt veel kwaad kan. Misschien wat van die vloeibare pakking ofzo tussen spuiten zoals 4W dat met de hubs op de achteras heeft gedaan? Weet niet of dit hier ook goed zal werken.

Afbeelding

En dan de ketting weer erop. Het leek er even op dat de ketting toch nog scheef liep, maar dat komt omdat de balken van de achterbrug achteraan iets naar buiten lopen. Heb gemeten en eens een paar keer gedraaid, de ketting zat netjes op het midden van de tandwiel dus het loopt nu allemaal zoals ik al hoopte perfect recht. :mrgreen:

Afbeelding

Hier dan nog even het totaalplaatje hoe het er nu uit ziet. Zal natuurlijk zelf niet snel wat negatiefs erover zeggen maar vind het er toch wel netjes uit zien nu. :mrgreen:

Afbeelding

Belangrijkste is dus dat de ketting nu echt recht loopt, goed gespannen zit en de spanning zal tijdens het rijden/inveren ook niet veranderen. Denk dat ik dus nu eindelijk kan zeggen dat de aandrijving helemaal klaar is en ik verder kan met de volgende stap. Die steunen voor de controller dus. ;) Heb ze al helemaal uitgetekend, alleen nog even een keer extra meten of het echt allemaal past. Deze zal ik ook weer laten frezen bij hetzelfde metaalbewerkingsbedrijf (Geraets in Neer, beetje reclame verdienen ze wel :thumbup:) aangezien ik erg tevreden over hun ben en het ook niet te duur is allemaal.

En als deze steunen eenmaal klaar zijn en de controller vast op het frame zit, zal het niet lang duren tot de quad de eerste keer naar buiten gaat. ;)
Firehuntah
500cc
500cc

Berichtdoor Peter.M » 23 aug 2013 22:13

Zou zeggen ,goe bezig , maar dit is meer dan dat. Proficiat voor de punctuele en de niets aan het toeval overlatende afwerking. pietje precies zijn heeft ook voordelen . :thumbup:
The more i know about people
The more i love my dog.
Peter.M
350cc

Berichtdoor Firehuntah » 23 aug 2013 22:50

Bedankt hoor Peter, leuk om te horen. :D Ben inderdaad een heel precies iemand, en bij dit project komt dat zeker goed van pas. ;) Daarom dat ik nu ook zo blij ben dat ik een metaalbewerkingsbedrijf in de buurt gevonden heb waar ze ook zo precies zijn en ook echt mee denken met alles. De onderdelen die ik voorheen kreeg.. het was altijd leuk dat ik het gedaan kreeg maar ze waren toch altijd weer net iets anders dan hoe ik het echt wou hebben (behalve die motorplaat dan totdat 2 gaten sleufgaten moesten worden). Beter om dan toch wat te betalen en het in een keer perfect te krijgen. ;)

Ondanks ik het zelf niet kan maken allemaal vind ik het nu toch wel erg leuk dat ik het wel allemaal zelf kan tekenen en dat het ook echt zo wordt gemaakt (of zelfs nog net iets beter zoals dus met die adapter voor het achtertandwiel). :)
Firehuntah
500cc
500cc

Berichtdoor Peter.M » 23 aug 2013 23:04

Het is niet mijn gewoonte om met bloemetjes te gooien maar voor jouw project en voor je preciesheid heb ik bewondering .Bij velen (ik hoor daar ook bij ) zou het vlug al goed genoeg zijn. En omdat dat alles zelf te kunnen uitvoeren moet je al in zo'n metaalbewerkingsfirma thuishoren met de nodige machines.(denk aan lazercutters enz...) doch de ideeën zijn de jouwe en jij brengt hen de tekeningen want zonder zijn ze ook niets hè.
Hoedje af en ben benieuwd naar wat volgt :thumbup:
The more i know about people
The more i love my dog.
Peter.M
350cc

Berichtdoor Remy » 24 aug 2013 00:05

:stupid: Topproject, ik ben erg nieuwgierig hoe de quad straks rijdt.
Remy
400cc

Berichtdoor dimpower » 24 aug 2013 06:50

:stupid: :stupid: hier kan je alleen maar respect voor hebben.
Wat de afwerking betreft zal zelfs een "A-merk" hier niet kunnen aan tippen.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
dimpower
Moderator
Moderator

Berichtdoor friesequad » 24 aug 2013 13:09

:stupid: :stupid: :stupid:

wat heb jij een geduld voor alles :thumbup: :thumbup:
friesequad
500cc
500cc

Berichtdoor Firehuntah » 24 aug 2013 16:31

Jeetje ik weet niet meer wat ik moet zeggen :oops: :mrgreen: Bedankt hoor, leuke reacties. :) Geeft me toch altijd weer de motivatie om door te blijven gaan met dit project.

Tja de A-merken.. Als ik een complete ombouw met een chinees goedkoper kan doen dan een nieuwe Yamaha Raptor ofzo te kopen dan weet ik het wel hoor. :lol: Oke, deze quad wordt dan wel niet zo snel waarschijnlijk maar daar doe ik het ook niet voor, wil gewoon plezier hebben met bouwen en rijden. ;) Frame van een JLA kan net zo goed zijn, vooral als er nu met de elektromotor veel minder trillingen zullen zijn, eigenlijk alleen nog van de banden/wegdek. En dankzij de accu's blijft het toch nog grotendeels een Chinees, heb daar totaal geen moeite mee. Chinees kan zeker goed zijn en dat zal ik ook zeker laten zien. ;)

Maar ben zelf ook nog steeds erg nieuwsgierig hoe het gaat rijden. In theorie zou het erg fijn moeten gaan rijden zonder trillingen, direct koppel wanneer je maar wil, geen versnellingen, altijd thuis tanken enz. Maar aangezien dit mijn eerste ombouw project is kan ik hier dus zelf nog niet echt iets van zeggen. Moet het ook nog ervaren. :) Maar hopelijk kan ik dat dus binnen 2 weken voor de eerste keer. :D Even duimen dat alles goed zal gaan. ;)

En euhm, zoveel geduld heb ik nou ook weer niet hoor. :mrgreen: Maar toch, ik wacht liever iets langer en dat het dan allemaal goed is i.p.v. snel snel alles doen en dan met de stukken zitten. Dan had ik misschien wel nog de meeting in Chaam met quad gehaald maarja, toerrit was dan lastig geweest. :lol: En volgend jaar zijn er weer meetings dus ik richt me dan daar maar op. Kan ik tijdens de winter lekker rustig alles opbouwen en waarschijnlijk veel testen ook met koude accu's. ;)
Firehuntah
500cc
500cc

VorigeVolgende

Keer terug naar projecten