260Nm op de wielen is zeer behoorlijk te noemen, kan je zoiets niet verlagen naar bv 100Nm zodat je een grotere actie-radius te krijgen?? Want 100Nm is zat om leuk te kunnen spelen en een hoge top....
Firehuntah schreef:Rond de 65Nm aan koppel. Ben van plan een 11 tands voortandwiel te gebruiken en 44 tands achtertandwiel. Op de wielen dus 260Nm koppel direct vanaf 0 RPM en max 936 RPM (iets minder dus met lucht- en rolweerstand). Denk dat de top hiermee ongeveer gelijk of iets meer wordt dan een standaard JLA. Is dus even kijken hoe de acceleratie is, anders kan ik toch een wat kleiner achtertandwiel (of groter voor, is makkelijker aan te komen) pakken voor hogere top.
dus de achteras zou ongeveer 936rpm draaien? is dit dan vergelijkbaar met een gewone quad? (heb er echt geen id van )
Het lijkt meer dan het is. Standaard JLA met benzinemotor kan in de eerste versnelling 427Nm aan koppel geven (24.386 overbrenging naar de wielen met 17,5Nm koppel van de motor). Alleen is het natuurlijk zo dat je dit pas bij een bepaald toerental hebt en bij elke versnelling minder wordt. Bij m'n elektromotor zal ik de 260Nm aan koppel meteen vanaf 0 RPM hebben en dit wordt ook wel minder naarmate je hoog in de toeren komt maar het is gewoon veel vloeiender. Denk alleen niet dat ik veel lager kan gaan dan 260Nm want dan zou 0 naar 85-90 km/u waarschijnlijk iets langzamer worden dan een standaard JLA. Op elektro forum waar ik zit zeggen ze tenminste dat je het beste gemiddelde koppel van benzinemotor kunt berekenen dat nodig is om de topsnelheid halen. Verhoudingen van alle versnellingen dus bij elkaar optellen en dan delen door het aantal versnellingen. Daarna vermenigvuldigen met het koppel van de motor. Als je met een elektromotor rond datzelfde getal zit zou de acceleratie naar de top ongeveer hetzelfde moeten zijn. En bij een standaard JLA ligt dit ook zo rond de 260Nm. Maarja is allemaal theorie natuurlijk, in de praktijk is het toch altijd weer anders dus het is gewoon even afwachten hoe het gaat met een 44 tands achtertandwiel.
@fretje-pitbull Met de wielen van de grond ja. Zal dus toch iets minder zijn tijdens het rijden. Zal denk ik wel ongeveer gelijk of iets meer zijn dan een standaard JLA. Maar dit weet ik niet echt zeker.
Ik hoop dat ik dan alles af heb ja. Het lijkt toch allemaal wel wat meer werk dan ik eerst dacht. Maargoed zodra ik die steunen heb voor de motor en controller zal het allemaal wel wat sneller gaan. Moet dus alleen nog een hoop abs plastic platen van 3mm dik hebben, liefst zwart. Kan alleen maar wit vinden. Kan dit natuurlijk wel spuiten maarja.. Als het niet nodig zou zijn is fijner.
Heb trouwens eens wat calculators geprobeerd voor rpm naar mp/h en km/u en kom toch steeds zo rond de 100-110 km/u uit. Maar weet de precieze diameter niet van de wielen, morgen maar even opmeten. Maar dit zal met de Toyo banden ook weer iets groter zijn toch?
Kom daarmee dan uit op 94 km/u. Maarja dat gaat toch iets minder worden door de lucht- en rolweerstand. Maar voor een eerste test vind ik dat wel snel genoeg. Kan daarna dan wel kijken of ik de verhouding toch wat doe aanpassen als ik meer dan genoeg koppel heb.
En 103 km/u als ik een 12 tands voortandwiel pak, alleen dan 236Nm koppel.
Precies, maar zoals ik al zei even afwachten hoe die zal accelereren. Kan anders de top waarschijnlijk toch nog wat hoger krijgen.
Vandaag even testopstelling gemaakt om te kijken of de controller en motor het goed doen. Controller eerst even helemaal ingesteld via pc, gaat erg makkelijk en is ook duidelijk aangegeven wat je allemaal aanpast. Even wat kabeltjes uit de oude kabelboom geknipt, had niks anders liggen. Ook maar even voor de zekerheid contactslot ertussen gezet voor in en uit te schakelen.
Dus ik zet het op contact en wat denk je...
...
Nee hoor, het werkt gewoon. Heb ook even een kort filmpje gemaakt dat je kunt zien dat de motor draait. Bij inschakelen van de controller moet je altijd even wachten voordat je de motor kunt aansturen zodat de condensatoren eerst wat geladen worden. Is namelijk niet goed voor ze als er direct hoog voltage op zou komen te staan. Daarna worden de contactors (grote relais) geopend, kan de motor gewoon worden aangestuurd en kan je dus 'rijden'.
Sorry dat het zo kort is, had nog iets langer maar is iets mis gegaan met filmen. Dit is trouwens met 2 12V accu's in serie, dus 24V. Maar in de controller heb ik een limiet gezet van 13V 10A voor de motor. Dit omdat ik maar die dunne chinese kabeltjes gebruik. Maar moet zeggen dat ik met 1 hand de motor al lastig kon tegenhouden als ik de hall sensor vol open deed zetten, dus kon al goed merken dat er meteen veel koppel is. Ik zag wel 16V naar de motor gaan en 18A dus de limiet werkt niet helemaal perfect. Dit is dus 288W (0,288kW). Nog moeilijk om voor te stellen hoe het met 25-29kW zal zijn maar het ziet er dus goed uit.