JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Voor de hardcore pimpers en verbouwers van de quads.

Re: JLA Loncin - 250cc 11kW naar 0cc ~29kW - Elektrische ombouw

Berichtdoor dimpower » 22 feb 2013 19:00

die zonnepanelen zullen er dus toch nog opkomen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :idea: :idea: :idea: zal je volgend project worden dan.
eerst maar het eerste afwerken.is ook al niet van de poes.
abs-platen kan je op volgende link vinden.(ze hebben oo een nederlandse shop): http://www.kunststofshop.be/index.php?i ... 35&lang=NL
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
dimpower
Moderator
Moderator

Delen op

Share on Facebook Facebook

Berichtdoor Firehuntah » 22 feb 2013 19:15

Haha daar krijg ik toch echt geen 200km mee erbij. ;) Er moeten gewoon betere accu's komen en ik weet dat deze al bestaan, zijn alleen nog in de testfases. Binnen 5 tot 10 jaar zal de actieradius toch wel minstens 3-4 keer zoveel zijn voor hetzelfde formaat, gewicht en prijs (of zelfs goedkoper) van hele accupakket. Maarja mij boeit het niet echt, kom zoiezo al niet echt vaak buiten limburg dus zal voldoende actieradius hebben. Als ik eens ergens anders wil rijden kan die altijd op de aanhanger achter de auto. :)
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Firehuntah
500cc
500cc

Berichtdoor DexterXL » 22 feb 2013 20:44

idd, de accu's gaan nog steeds verbeterd worden, als ik in de fotografie wereld
kijk, dan had ik vroeger 2100mAh penlite's, alleen de apparatuur ging steeds
zwaarder worden in verbruik, dus overgestapt naar 2650mAh AA, tegenwoordig
zitten er maar 2500mAh AA in mijn flitser, maar wel Lithium, kan er bijna 2x
zoveel mee flitsen als met de zwaardere 2650mAh standaard accu's.

Maar hetzelfde grapje als waar jij mee zit, heeft Coronel nu al 2 jaar achter
elkaar, hij zou met een volledige elektrische buggy aan Dakar mee doen, en
loopt ook nog te klooien met accu's die ze niet goed kunnen leveren
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
DexterXL
500cc
500cc

Berichtdoor Firehuntah » 22 feb 2013 21:53

De lithium accu's hebben inderdaad al voor een grote verandering gezorgd. Zonder deze accu's zouden er nu ook geen echt bruikbare elektrische voertuigen zijn. De lood- en gelaccu's zijn gewoon te zwaar, weinig bruikbare capaciteit en gaan niet lang mee.
Maar juist nu zoiets alle autofabrikanten met elektrisch bezig zijn zullen de accu's alleen nog maar sneller ontwikkelen. Tegen de tijd dat de accu's die ik in de quad ga plaatsen 'op' zijn zal ik ze kunnen vervangen door accu's met een actieradius die misschien wel 5 keer zo groot is. Is natuurlijk de vraag of de quad zelf zo lang mee gaat maargoed. ;)

De buggy van Coronel heb ik ook over gelezen ja, had hem eigenlijk wel willen zien dit jaar maar helaas. Toch vraag ik me af hoe hij dit wil doen want de etappes zijn vrij lang en met al die duinen enzo zal het verbruik ook lekker hoog zijn. Zullen toch echt veel accu's erin moeten komen dan. Hopelijk dat we hem volgend jaar zien. :)

En nog bedankt Dimy voor die link. Had deze webshop ook al gevonden maar vind het nogal prijzig daar. Kan misschien beter eens contact opnemen met wat kunststof bedrijven hier in de buurt. Kan er alleen maar weinig vinden.
Firehuntah
500cc
500cc

Berichtdoor Firehuntah » 23 feb 2013 23:20

Vandaag de remmen gescheiden. Toch best lang mee bezig geweest aangezien het niet meteen wou lukken om de remvloeistof goed eruit te krijgen met het slangetje dat ik heb gebruikt ervoor. Maarja het is wel gelukt, dat is het belangrijkste natuurlijk. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Heb de remleiding voor de achterrem ook naar de andere kant van de achterbrug verplaatst zodat de elektromotor ertussen past. :)
Moet op de rempomp achter wel nog een aparte banjo bout met sensor voor de remlichten kopen. Deze zat namelijk eerst erop en kan deze dus niet hergebruiken aangezien deze voor dubbele leiding is. Voorlopig maar even een normale banjo bout erop gedraaid.
Afbeelding

Ook denk ik niet dat ik de remleidingen voor op de juiste manier kan laten lopen. Denk dat deze ook een stuk langer zijn bij de JLA met ijzeren draagarmen. Maar ze zitten ook vast op de draagarmen zelf.
Afbeelding

Weet in ieder geval niet hoe ik ze op de juiste manier kan laten lopen, denk dat ik het beter zo kan laten zitten, of toch niet? :think:

Ook even het eerste ding gedaan voor de elektrische ombouw, de laadkabel gemaakt. :lol:
Afbeelding

Was zo gepiept natuurlijk maarja voor de rest kan ik nog niet veel. :problem:
Firehuntah
500cc
500cc

Berichtdoor Firehuntah » 02 maart 2013 22:34

Vandaag de wartels ontvangen. Had ook nog 2 zekeringen met houders erbij besteld voor de lader en dc-dc omvormer.
Afbeelding

Alleen weer een foutje, had om zwarte wartels gevraagd maar voor de kleinere heb ik grijze gekregen. Snap niet hoe ze dit fout kunnen leveren aangezien de grotere wel gewoon zwart zijn en ze hebben ze in dezelfde doos gedaan.. Dus weer even afwachten of ze zwarte kunnen naleveren.

Ook begonnen met de voorbereiding van de controller. Aan de voorkant wat ingekort want deze plaat was langer dan de zijplaten. Gaten geboord voor alle bevestigingen. Kabeltjes gemaakt voor aarde van de mantel in de oranje kabels. En ook even de wartels erin gezet. Zo komt het er dus uit te zien, alleen nog even de oranje kabels erbij denken. ;) En er komen dan ook nog die RFI filters op.
Afbeelding

Behuizing zelf zal ik nog zwart maken, zijn die vingervlekken die ik er niet af krijg ook meteen weg.
De rubbers die ik erbij had gekregen waar de kabels normaal doorheen gaan kon ik dus niet gebruiken. Zit namelijk een afwijking in de behuizing waardoor de gaten meer ovaal zijn dan rond. Dit is schijnbaar al lang zo bij het bedrijf want zelf lossen ze dit op door een stuk fietsenband op de kabel te plakken waardoor de rubbers wat uitzetten. Maarja ik heb er veel geld voor betaald en vond dit dan natuurlijk geen goede oplossing. Daarom dat ik hier nu ook die wartels voor gebruik. Gat is nu helemaal opgevuld en ziet er eigenlijk ook wel wat netter uit. Alleen zullen de kabels dus wat langer uitsteken.

Heb ook weer goed nieuws. Als het goed is hebben ze bij het bedrijf waar ik de motor van krijg maandag alles compleet voor te verzenden. Misschien dat ik de motor dus volgende week nog krijg.
De grijze CALB CA 60Ah accu's zijn inmiddels ook besteld, levertijd ongeveer 7 weken nu. Na die tijd zal ik dus alles wel hier hebben (als ik niets vergeten ben) en is het alleen nog maar opbouwen. :)
Firehuntah
500cc
500cc

Berichtdoor DexterXL » 03 maart 2013 15:19

......begint het nu al te kriebelen om alles af te hebben???
vind het nog steeds bijzonder om te zien dat alles straks
past op elkaar en werkt zoals je het bedacht hebt :thumbup:
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
DexterXL
500cc
500cc

Berichtdoor Firehuntah » 03 maart 2013 18:35

Het kriebelt al vanaf dat ik de quad heb maarja nog even geduld hebben. ;) Daarom dat het ook zo irritant is dat ik zo lang op onderdelen moet wachten en als dan eindelijk wat komt weer iets verkeerd is geleverd. :think:
Als ik dan ook alles hier heb zal ik denk ik weekje of misschien 2 weken vrij pakken dat ik tenminste wat meer gedaan krijg. Vind het toch wel jammer dat de lente nu al begint en het frame nog steeds leeg staat. :evil:

Maarja vandaag toch ook weer wat kleine dingetjes gedaan, hoef ik daar tenminste niet meer aan te denken.

Aangezien ik de behuizing van de controller nu helemaal klaar heb even gekeken of het goed zou passen waar de uitlaatdempers eerst zaten. Genoeg ruimte tot aan de remklauw maar de remleiding zat in de weg. Heb deze kunnen omdraaien zodat die nu wat omlaag staat gericht. Op de foto lijkt het misschien alsof die nu heel strak staat maar is niet zo, loopt gewoon netjes rond. Vind dat die nu eigenlijk nog beter zit dan origineel, weinig beweging ook bij het inveren.
Afbeelding

Is nu ook genoeg plaats want de remleiding loopt nu gelijk met de remklauw. Maarja dit zullen jullie over een tijdje wel zien als de controller eenmaal bevestigd is aan het frame. :)

Ook nog even de 'oude' remhendels gesloopt, bevestiging voor de hendel weggeslepen en netjes rond gemaakt. Zijn nu dus alleen bevestigingen voor de spiegels.
Afbeelding

Afbeelding

Had ook nog gehoopt dat m'n nieuwe hydraulische remlichtschakelaar gisteren zou komen met de post, maar dat wordt dus pas morgen of dinsdag. Hierna kan ik het remsysteem weer vullen en ontluchten.

Niet echt spannend, ik weet het. ;) Maar komt wel binnenkort.
Firehuntah
500cc
500cc

Berichtdoor dimpower » 03 maart 2013 18:52

beetje bij beetje komt het er wel.geduld is ook niet echt mijn sterkste kant dus ik zou al de muren opgelopen hebben met al dat wachten. :crazy: :crazy:
ik kan me goed inbeelden dat je eens alles in huis is,een weekje verlof wil nemen om serieeus aan door te sleutelen.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
dimpower
Moderator
Moderator

Berichtdoor Firehuntah » 06 maart 2013 21:07

Vandaag een pakket van 18kg gekregen, wat zou dat toch zijn. ;)
Afbeelding

Eindelijk dus de motor gekregen, met nog wat andere belangrijke onderdelen.
Zie hier de motor, vind het toch wel bijzonder dat je uit zo'n kleine motor zoveel vermogen kunt halen. Maar is toch best zwaar voor het formaat, weegt 11kg.
Afbeelding

En dan nog de andere onderdelen.
Afbeelding
Links 2 contactors (grote relais) voor de + en - naar de motor om te kunnen wisselen, voor achteruit te kunnen rijden dus. ;) Veel groter dan verwacht, even kijken dus waar ik deze het beste kan gaan plaatsen.
Bovenaan de noodschakelaar met slot, met een druk op de knop zal de 72V naar de controller uitgeschakeld kunnen worden. Voor het geval ik de controller niet uit krijg via 12V (contactslot/killswitch) als eens iets mis zou gaan. Sleutel nodig om weer in te schakelen.
Onderaan nog een contactor, deze had ik eigenlijk eerst voor met een andere controller. Bij de controller die ik nu heb zitten er al 2 ingebouwd. Maar heb hem voor de zekerheid toch maar in de bestelling laten staan. Ben van plan deze nu in het midden van het accupakket te gaan gebruiken zodat ik wat veiliger kan werken (36V gelijkspanning is een heel stuk veiliger dan 72V ;)).
Rechts de hoofdzekering met houder. Alleen is het weer feest, het past niet. De bouten van de houder zijn net wat te dik, de zekering past er niet op. :think: Komt allemaal uit Engeland dus terug sturen voor een nieuwe gaat lastig worden. Even kijken dus hoe ik dit kan oplossen, anders hier maar gewoon een nieuwe houder kopen.

Eerste wat ik nu ga doen is de achterbrug eraf halen en kijken hoe ik de motor het beste kan bevestigen hierop (krijg hem er zo niet in, net wat te groot voor tussen de buizen door). Kan de motor in ieder geval maar aan een kant bevestigen dus het moet best stevig worden.
Daarna laat ik steunen maken voor de motor en controller en kan ik eindelijk alles gaan bevestigen op het frame en alle kabels gaan leggen. Tenminste tot aan waar de accu's komen want die krijg ik dus over 7 weken ofzo.
Firehuntah
500cc
500cc

VorigeVolgende

Keer terug naar projecten