Pagina 1 van 1

Levensgevaarlijk, remslang gesprongen!

BerichtGeplaatst: 06 jan 2012 23:12
door a.c.dinna
Ik schrok me te pletter vandaag. Ik verloor opeens alle remkracht, gelukkig kon ik nog op tijd op de motor remmen. Dodemansknop, 1ste versnelling en koppeling op laten komen. :shock:
Toen ik keek zag ik dat mijn remslang was gesprongen. Slechte kwaliteit hoor en ik remde niet eens hard! :crazy:

Dus jongens, mijn advies, vervang die remslangen, want het kan verkeerd aflopen!

Ik ga nu op zoek naar degelijke remslangen afkomstig van een motorfiets, die zijn een stuk betrouwbaarder.

Re: Levensgevaarlijk, remslang gesprongen!

BerichtGeplaatst: 06 jan 2012 23:21
door Sgtnic
Pictures?? Altijd handig om te kijken wat het zwakke punt precies is/was

Re: Levensgevaarlijk, remslang gesprongen!

BerichtGeplaatst: 06 jan 2012 23:40
door admin
Hoeft natuurlijk niet voor elke chinaquad te gelden. Ik geloof ook (correct me if I'm wrong) dat je jouw quad 2e hands hebt gekocht met de nodige problemen, dus is de geschiedenis van je quad ook niet bekend.
Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent en iedereen wilt waarschuwen, maar vele quads rijden al jaren met de originele remleidingen en zonder problemen. Dus denk en hoop ik dat het exemplarisch is.

Re: Levensgevaarlijk, remslang gesprongen!

BerichtGeplaatst: 07 jan 2012 00:05
door a.c.dinna
Ik heb geen foto kunnen maken, dus heb ik ff een foto van het forum gepakt.
Net voor de remklauw is de slang gesprongen. Er zit nu een bubbel in de slang op de plek waar die is gesprongen.
Als je met standaard remslangen rijdt is het toch wel handig dat je je voor- en achterrem scheid. Als de voorkant lekkage vertoont kun je nog tot stilstand komen met je achterrem.

Afbeelding

En indd admin, misschien heb je wel gelijk. Ik hoop dat het bij dit incidentje blijft. Maar ik ga toch op zoek naar andere slangen, aangezien ik ook binnenkort ga beginnen aan de motorswap. Dan wil ik me toch wel veilig kunnen verplaatsen... ;)

Re: Levensgevaarlijk, remslang gesprongen!

BerichtGeplaatst: 07 jan 2012 00:28
door admin
Het is ook helemaal niet kwaad bedoeld van me hoor ;)
Je moet nu toch nieuwe leidingen kopen omdat de oude kapot zijn.
Dan maar meteen betere kwaliteit. Overigens vind ik (is persoonlijk) dat als je voor meer vermogen kiest dmv engineswap, je ook andere punten moet aanpakken zoals lagers, misschien verstevigingen in frame en ook de remmen zelf. Persoonlijk vind ik de remmerij op een Bashan voldoende als je rond de 85 km/u gaat. En daar zijn ze waarschijnlijk op berekend, maar bij hogere snelheden kom je tekort.
Ik heb zelf een Bashan met standaard remmerij en ook een Bassie met gescheiden remsysteem en een achterremklauw van een japanese motor erop. Het verschil is goed merkbaar. Vraag me niet hoe ik die remmen gescheiden heb, want ik heb m gewoon zo 2e hands gekocht :lol:

Re: Levensgevaarlijk, remslang gesprongen!

BerichtGeplaatst: 07 jan 2012 09:30
door 4 wieltjes
De mogelijke rede van de slangbreuk is te zoeken in de stand die de banjosluiting heeft tov de slang.
Stuur maar naar links en kijk hoe de hoek van de slang is ,en stuur maar naar rechts om dan de slangpositie tov de banjo te zien.
Waarschijnlijk een te grote hoek voor zo een slang(en mogelijk iedere slang.
Als je dan een andere slang neem,laat er dan gelijk een banjo op zetten die in een hoek naar de slang staat.

Als ik naar de shenke kijk dan heb ik genoeg standaard slanglengte om de slang niet te laten 'knikken'.
Als ik naar m'n andere quad kijk dan zijn daar de slangen identiet als jou slangen.
Te kort dus ,en ik heb het bij meerdere qauds zo gezien.
Zal er wel een foto van maken ter vergelijking.

Re: Levensgevaarlijk, remslang gesprongen!

BerichtGeplaatst: 07 jan 2012 10:59
door fretje-pitbull
heb ik ook nog gehad achterremleiding gesmolten tegen de uitlaat, gevolg bijna binnen gereden in de delhaize :D gelukkig had ik m'n remmen al gesheiden :D

Re: Levensgevaarlijk, remslang gesprongen!

BerichtGeplaatst: 07 jan 2012 11:18
door 4 wieltjes
Afbeelding
Dit is zoals de remleiding bij de shenke zit.
Genoeg overlengte om de hoek om te gaan.
Leiding heeft geen hoek ten opzichte van de banjokoppeling(alhoewel de foto anders doet vermoeden)


Afbeelding
Dit is het zoals het bij mijn andere quad zit.
De leidingen kon ik niet vastzetten omdat de quad anders het volgende op de foto hieronder niet had kunnen doen zonder de leiding op een gegeven moment te laten breken.
Dit zijn standaard remleidingen.


Afbeelding
De leidingen staan strak als een junkie aan de crack. :mrgreen:
De stand van de koppeling is denk ik toch wel belangrijk.

Re: Levensgevaarlijk, remslang gesprongen!

BerichtGeplaatst: 07 jan 2012 12:04
door dimpower
:stupid:
mooie vergelijkende foto's.(onze nederlandse vriend denkt eens aan zijn belgische vrienden die steeds foto's vragen :mrgreen: )
zou ze in de "how to" zetten voor de mensen die vragen hebben hoe de leidingen moeten lopen. :thumbup: