Zit is even na te denken over het turbo verhaal, ben beetje brak van het weekend dus het denken gaat wat traag

Volgend genoemde turbo kan gebruikt worden:
http://www.turbokart.com/turbo_exciter.htmMaar je zou ook kunnen kijken naar klein auto's zoals de smart, de het turbo gat zal wat langer zijn maar het vermogen op hoge toeren ook.
Maar waarom een turbo op een quad? zou eerder naar iets kijken dat het koppel verhoogt en het vermogen bij lage toerentallen??
En twijfel of een grote vermogenstoename wel geschikt is voor dit type blok??
Zou toch eerst beginnen met de standaard modificaties -> caberateur -> uitlaat -> poorttiming -> nokkenassen en aandrijfstangen -> polijsten van diverse blokdelen (cabbie/poorten e.d.) -> verhogen compressie
Eventueel zou je ook pure zuurstof via je de luchtinlaat van je caberateur kunnen injecteren of nos-kit (op je spruitstuk) aansluiten? Uiteraard kan je je mengsel ook verrijken met methanol, stukken goedkoper

Je kan ook een ram-air systeempje maken, heel simpel om te doen maar wel lastig afstellen (ivm luchtstromingen/wind/rijsnelheid e.d.)
http://www.rotteneggs.com/r3/show/se/135693.html (titel is verkeert want het is geen charger)
Bekend systeem bij bv suzuki grx
Dit zou heel goed moeten kunnen op een quad, omdat je ruimte genoeg hebt!
Dit is heel simpel te realiseren met: 1x plastic (doorschijnend) fles van wasbenzine/terpentine, zijn van die std flessen, 1x rubber van cheapy-powerfilter, stuk slang (bijvoorkeur de doorzichtige industriele) 2x buis (bijvoorkeur staal), crossfilterschuim of panty.
Mijn voorkeur heeft crossfilter, standaard bij elke brommerzaak te koop in de maat van de fles.
Bij de fles snij je de kont eraf, de kop ook, de kop moet de diameter krijgen van het rubber van cheapyfilter, de fles kan je zo in de buitennaad van het rubber duwen/schuiven. Aan het rubber koppel je de slang, met het stukje stalen buis en slangklemmen, de buis zit dus in het rubber en in de slang (tis even kijken naar diameters, slang is of 22 of 24 binnenmaat).
De slang leid je zo rechtmogelijk naar de luchtinlaat van je caberateur. Die koppel je met de buis in elkaar. Zou vrij recht toe recht aan moeten zijn.
T kan bij de luchtinlaat alleen wat geklier zijn want weet de std maat niet, maar goed met rubber en/of staal is een koppelstukje zo gemaakt.
De rottenegs methode werkt ook. Maar filtert niet, mocht je voor de easy-solution gaan gebruik dan op z'n minst een paar lagen panty (en olie die)!!
Wil je het helemaal goed doen dan zou ik het hele verhaal 2x doen, links en rechts, bij je cab een verbindbak maken met 3 inlaten, 2x ram-air en 1x normaal filter ivm afstellen stationair/lage toeren (ivm de rijwind).
Let er ook op dat hoe groter de diameter buis hoe minder aanzuigkracht er bij stationair/lage snelheden nodig zijn (en hoe meer lucht er op snelheid in-geforceerd word).
Bovenstaande verhaal kan je ook zo modificeren zonder ram-air, (dus als een normaal luchtfilter te gebruiken)de fles vrij kort te houden en het filter zo lang mogelijk (gok dat die 20/30cm is), op deze manier heb je dus een filterinhoud die gok zo'n 15x zo groot is als een normaal power/schuimfilter waardoor de weerstand van het schuim minimaal is. De weerstand is zeer goed vergelijkbaar als zonder filter (hm dat klinkt een beetje vaag). Zorg ten alle tijde dat je schuim ge-olied is!
Dit is even een kleine tip voor iedereen die gaat tunen, op deze manier benut je de caberateur het best omdat je lucht/benzine mengsel het grootst is. De weerstand van conventionele filters zijn vrij hoog omdat de filters vrij klein zijn, en je toch wil voorkomen dat er vuil inkomt, de (laat ik het porien noemen) porien zo klein mogelijk zijn en de weerstand vrij hoog, bij een groter filter is dus de weerstand lager omdat het oppervlakte groter is.
Tis een beetje vaag uitleggen, heb ook geen foto's...hoop dat iedereen het snapt.
Chargen is natuurlijk ook een optie, en in mijn ogen een betere optie, vooral omdat je over je algehele toerengebied vermogenstoename hebt.
Hier een linkje van een charged ss50 blokkie
http://www.elsberg-tuning.dk/the%20bikes.htmlUiteraard is bij een laag cc 4-t blok de uitlaatstroom vrij laag en dus kost het ook meer om een turbo aan te drijven, vanuit dat aspect gezien denk ik dat het verlies tussen een tubo en charger vergelijkend is (heb geen cijfers).
Het kost vermogen om vermogen te winnen, gezien zowel een turbo als charger aandrijving kost d.m.v motoraandrijving(charger) of uitlaatgas (turbo) ((voor de mensen die dat nog niet wisten

)
Tot zover mijn bemoeienis en hersenspinsel

misschien heeft iemand er wat aan
