Volgens hun is het minimaal 25 tot 30 m3/min per 100 kW. Die 3 ventilators die ik nu recht onder de motor hebben zitten hebben elk apart 27 m3/min, bij elkaar dus 81 m3/min. En de motor is 25 kW dus zou meer dan voldoende moeten zijn. Maar toch koelt de motor niet goed genoeg. Dus ik weet niet in hoeverre die informatie juist is. Maar ik zou eens contact met hun kunnen opnemen. En ook weer met de leverancier van de motor. Vandaag eerst nog even wat dingen proberen.
Een beetje het idee van een formule 1 wagen. Vroeger hadden die mooie BBS spaakvelgjes en zag je de remschijven volledig rood opgegloeien tijdens een flinke remactie.
Tegenwoordig zitten die velgen bijna helemaal dicht en zitten er een soort van vleugeltjes op die de rijwind direct op de remmen blaast om te koelen.
Hoe heb je de ventilatoren gemonteerd?? Blazen of zuigen? Eigenlijks hebben alle geforceerde koelingen een blaas systeem, en systemen met ventilatoren een zuig systeem.
Als ik zo een voorstelling moet maken van jouw situatie, dan lijkt mij het afzuigen van warme lucht beter als blazen, want bij blazen heb je kans dat je tegen je rijwind in zit te werken.... En dan kan je wel ventilatoren hebben die meer capaciteit hebben dan het benodigde hoeveelheid, maar als die tegengewerkt worden, dan is het nog niet goed, dan even de fan omdraaien
Hier even een update hoe ik het nu allemaal heb zitten.
Na een aantal aanpassingen te hebben gemaakt wordt de motor nu wat beter gekoeld. De motor wordt nu niet zo snel warm en als ik stil sta met de quad zakt de temperatuur ook redelijk snel. Maar toch wordt de motor nog steeds te warm na een tijdje te hebben gereden, zelfs op het continu vermogen.
Eerste aanpassing is 3 ventilatoren meteen onder de motor, deze blazen de lucht van onder door de motor heen. Zitten voor te testen nu even vast met klitteband.
Heb alleen het idee dat deze onder het rijden niet zo goed werken aangezien de rijwind waarschijnlijk alle lucht weer weg blaast. Moet dit dus wat meer gesloten maken met een soort luchthapper aan de onderkant, dan zou het beter moeten werken. Heb ook de verkeerde ventilatoren besteld, deze hebben te weinig luchtverplaatsing. Heb er nu besteld die het dubbele aan luchtverplaatsing hebben en iets groter zijn.
De tweede aanpassing is een gat in de beschermkap van de motor. Heb hier een slang op gezet en meteen daarna de buisventilator. Deze blaast alle warm lucht van de koolborstels uit de motor.
Dit lijkt best goed te werken, maakt alleen veel geluid. Maar de motor wordt dus ook hiermee nog steeds wat te warm (73 graden op continu vermogen). Zou nog kunnen proberen om de buisventilator om te draaien en lucht de motor in te blazen. Moet dan wel weer een luchtfilter op komen.
Voor te testen kan ik nu in ieder geval wel een iets langere afstand rijden. Dit heb ik ook al een paar keer gedaan. Hier weer een filmpje van afgelopen weekend. Ben toen 's avonds even gaan rijden, 3 hele mooie klassieke auto's tegen gekomen binnen 15 minuten rijtijd. Ook nog even een rondje in het donker gedaan, vond ik echt geweldig.
ik weet niet of je ventilatoren blazen naar de motor.. want de wat ventilatoren vooral goed doen is zuigen...dus ja kan beter zorgen dat ze warme lucht wegzuigen dan koude lucht der naartoe proberen te blazen.. al met al blijf ik het zonde vinden dat je met ventilatoren moet gebruiken om te koelen.. en aangezien je geen dynamo hebt om stroom om te wekken tijdens het rijden vin ik het zonde van de stroom..
en wat betreft het gedeelte van de grote buis ventilator een buis ventilatir kan bijvoorbeeld 100M3 per uur afzuigen mits je de zelfde buis diameter aanhoud. zonder groot gat dus niet veel lucht verplaatsing en weinig koeling.
Kan je niet ergens vanaf de voorkant 1 of 2 dikke slangen naar de motor leiden zodat je echt de rijwind benut? En de 3 ventilatoren even omdraaien zodat ze zuigen...grote kans dat het al wat meer helpt