How to: Rubber bussen verwijderen uit draagarmen

Nee dit is geen chinees gerecht :-)
Post hier je handleiding van een klus aan de quad. Natuurlijk het liefst met foto's

How to: Rubber bussen verwijderen uit draagarmen

Berichtdoor Firehuntah » 06 jul 2014 10:30

Hier een how to voor de rubber bussen in de draagarmen te verwijderen. Geen speciaal gereedschap voor nodig en binnen een paar minuten kun je ze allemaal eruit hebben. Even een foto van de rubber bussen zodat je weet hoe ze er precies uit zien.

Afbeelding


Wat heb je nodig:
- Bankschroef
- Dikke blok hout met gat erin
- Dikke ring
- Dop
- Paar extra handen is altijd handig maar is ook goed alleen te doen (let op, kan wel frustrerend zijn :lol:).


Maar even beginnen met die blok hout. Ik had het geluk dat ik toevallig een blok had liggen met een gat erin dat groot genoeg was. Kan dus zijn dat je zelf even een gat moet boren, moet wel vrij groot zijn (zo'n 25mm). Moet in ieder geval groter zijn dan de bussen anders pers je ze vanuit de draagarmen in de houten blok, niet zo handig dus. ;) Als je een frees hebt kun je ook nog een rand om het gat heen frezen. Hier kun je dan die dikke ring in plaatsen. Is wat makkelijker werken, je hoeft die ring dan niet meer op de juiste plaats te houden. De ring is nodig zodat je de draagarm niet het hout in drukt. Moet wel een dikke zijn anders druk je de ring gewoon krom. Buitendiameter liefst zo groot mogelijk. Binnendiameter net iets groter dan de rubber bus.

Afbeelding

Afbeelding

Dan pak je een dop, deze moet op de gehele buitenste bus geplaatst worden. Ik vond zelf 16mm het handigste. Niet te groot pakken natuurlijk want dan pers je de dop in de draagarm. :lolno: En ook niet te klein want dan druk je hem scheef en gaat die in de rubber.

Afbeelding

Dit alles zet je dan tussen de bankschroef, even kijken dat alles goed is uitgelijnd en draaien maar tot de bankschroef tegen de draagarm zit. De rubber bus zou je zo heel makkelijk eruit moeten kunnen drukken.

Afbeelding

Als de dop lang genoeg is zou de rubber bus nu los in de blok hout moeten zitten.

Afbeelding

Dit dus nog een aantal keer doen voor alle andere bussen en klaar is kees. :thumbup:

Afbeelding

Nu even alles opmeten en voor een beter alternatief gaan, bijvoorbeeld POM bussen. :)
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: How to: Rubber bussen verwijderen uit draagarmen

Berichtdoor Firehuntah » 07 jul 2014 22:28

Ook nog even een kleine tip voor de bevestigingspunten op het frame hierna weer recht te krijgen zodat je de draagarmen met nieuwe bredere bussen erin ertussen kunt krijgen. Meestal zijn deze krom aangezien de bevestigingspunten breder zijn dan de draagarmen met standaard bussen. Lees wel vaker dat dit met een hamer wordt gedaan maar is nergens voor nodig, er is een veel betere en makkelijkere manier.

Je pakt een lang genoeg draadeind, beste is om dezelfde maat te pakken als de bout/as die er normaal doorheen gaat. Deze plaats je in de 2 bevestigingspunten met 2 moeren ertussen. Door de moeren aan beide kanten met steeksleutels aan te draaien duw je vanzelf de bevestigingspunten weer recht.

Afbeelding

Als je dit bij ze allemaal hebt gedaan zou je geen probleem moeten hebben om de draagarmen met nieuwe bussen te kunnen bevestigen.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: How to: Rubber bussen verwijderen uit draagarmen

Berichtdoor 0118-Tim » 23 aug 2014 14:26

Dit is een goede en tevens ook slimme howto moet ik zeggen!

Heb je ook foto's ervan van als de POM bussen er inzitten?
Ben ik wel benieuwd naar eerlijk gezegd :)
0118-Tim
50cc
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 18 jul 2014 22:12
Woonplaats: Vlissingen

Re: How to: Rubber bussen verwijderen uit draagarmen

Berichtdoor Firehuntah » 23 aug 2014 14:51

Bedankt, dat is goed om te horen. :thumbup:

Foto's van de POM bussen erin heb ik nog niet, denk dat ik ze over zo'n 2 weken pas erin kan gaan zetten als ik alles terug heb na het stralen en spuiten. ;) Hier wel een oud project topic van een ander lid waar je ze erin kunt zien zitten: viewtopic.php?f=26&t=457&p=24171#p24171
Of gewoon de how-to van Selwyn natuurlijk. :mrgreen: viewtopic.php?f=28&t=3735

POM kun je in wit en zwart krijgen, zelf heb ik voor zwart gekozen.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: How to: Rubber bussen verwijderen uit draagarmen

Berichtdoor 0118-Tim » 24 aug 2014 10:00

Ik ben benieuwd naar je resultaat!
Wil je misschien foto's plaatsen als ze er in zitten?
Ben best benieuwd eerlijk gezegd

Groetjes Tim
0118-Tim
50cc
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 18 jul 2014 22:12
Woonplaats: Vlissingen

Re: How to: Rubber bussen verwijderen uit draagarmen

Berichtdoor Firehuntah » 21 sep 2014 00:21

Bij deze de foto's van de POM bussen in de onderste draagarmen, de rest heb ik nog niet erop zitten. Denk dat dit echt het beste alternatief is. Heb de asbouten heel vast aangedraaid en nog bewegen de draagarmen vrij soepel. Echt veel beter dan met de rubber bussen, hierbij was het vrij lastig om de draagarmen te bewegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als je dus de rubber bussen eruit haalt zou ik zeker POM aanraden als vervanger. Meet het wel goed op allemaal zodat je totaal geen speling meer hebt.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: How to: Rubber bussen verwijderen uit draagarmen

Berichtdoor dondevo » 11 okt 2015 11:39

Goede dag

Even een vraagje waar heb je de pom bussen besteld ben er ook naar op zoek.

Mvg dennis
dondevo
50cc
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 04 aug 2014 14:28

Re: How to: Rubber bussen verwijderen uit draagarmen

Berichtdoor dimpower » 11 okt 2015 18:06

Als ik het goed heb heeft Rob ze laten draaien bij het bedrijf die al zijn stukken heeft gemaakt.dus bij een metaalbewerkend bedrijf.anders lees je er Rob zijn projecttopic maar eens op na.daar zal je de naam van het bedrijf wel in terugvinden of je doet Rob een pb. ;)
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: How to: Rubber bussen verwijderen uit draagarmen

Berichtdoor Firehuntah » 11 okt 2015 20:33

Deze kun je inderdaad bij elk metaalbewerkingsbedrijf wel laten draaien. Ik heb ze laten maken bij Geraets Metaalbewerking in Neer. Is voor jou alleen wat ver weg tenzij je ze laat opsturen. Moet je ze alleen de juiste maten geven, even zelf opmeten wat je nodig hebt. Als je in de buurt een metaalbewerkingsbedrijf kent is makkelijker denk ik. ;)
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: How to: Rubber bussen verwijderen uit draagarmen

Berichtdoor darippert » 12 okt 2015 00:48

Ja, dit wil ik ook nog gaan doen. Misschien deze winter wel ;)
----------------------------------------
Heb een : YAMAHA WARRIOR
Heb gehad : Jinling JLA21B 5th anniversary 2013

----------------------------------------
Avatar gebruiker
darippert
300cc
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 26 mei 2014 22:37
Woonplaats: Zuid Limburg

Volgende

Keer terug naar How to...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten