POM-bussen voor de achterbrug Bashan bs200s-7

Tunen, pimpen, tips and tricks Aanpassingen dus.

POM-bussen voor de achterbrug Bashan bs200s-7

Berichtdoor Z@@lo » 20 mei 2014 20:43

Iedere Bashan rijder kent het bekende probleem van de speling in de achterbrug.

Nu zijn de naaldlagers al een verbetering tegenover de rubberen bussen.
Maar 4 setjes naaldlagers in 2 jaar vind ik te veel. dus komen er POM bussen in.


ik heb hier de maten voor jullie van de bussen die ik laat draaien.

let op!! ik ga hier bij uit van mijn achterbrug die geschikt is voor naaldlagers.



Afbeelding
Afbeelding [url=https://www.qc-oldschoolbastards.nl[/url]
Avatar gebruiker
Z@@lo
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 20 mei 2012 06:47
Woonplaats: Spijkenisse

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: POM-bussen voor de achterbrug Bashan bs200s-7

Berichtdoor Firehuntah » 20 mei 2014 23:03

Dit is wel interessant, ben benieuwd naar je bevindingen zodra je de POM bussen erin hebt zitten. Ben zelf ook nog aan het twijfelen of ik de naaldlagers erin laat of toch ook POM bussen (voor de JLA dan wel maar achterbrug is bijna hetzelfde) aangezien ik geen speling kan gebruiken met zo weinig ruimte aan beide kanten van de elektromotor. ;) Ik vraag me alleen af, moet je die buis van de achterbrug die tussen het frame komt niet wat afkorten aan beide kanten? De POM bussen zullen wat verder uit steken dan de naaldlagers toch? Als ik tenminste uitga van die 5 mm dikte die je gebruikt. De naaldlagers steken maar zo'n 1 tot 2 mm uit volgens mij.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: POM-bussen voor de achterbrug Bashan bs200s-7

Berichtdoor 4 wieltjes » 25 mei 2014 12:14

Firehuntah schreef: Ik vraag me alleen af, moet je die buis van de achterbrug die tussen het frame komt niet wat afkorten aan beide kanten? De POM bussen zullen wat verder uit steken dan de naaldlagers toch? Als ik tenminste uitga van die 5 mm dikte die je gebruikt. De naaldlagers steken maar zo'n 1 tot 2 mm uit volgens mij.


Die bussen hebben die velsrand er aan ivm dat er tussen het frame en de brug wat ruimte is.
Handig als je die ruimte ipv met ringen dit met de POM kan doen.
Een randje er af schuren is altijd mogelijk.
Bijvoorbeeld Peters zijn vorige quad had een spelingruimte frame/ brug van 3.6mm.
De bussen in het voorbeeld waren door mij laten draaien en waren niet goed eigenlijk.
Dit komt doordat je niet de maten van de naaldlagers moet aanhouden want die zijn standaard al een +-1mm te ruim, foutjuh bedank. :mrgreen:
Waardoor je dus ook standaard +- 1mm ruimte heb in het begin.
Dit vinden de naaldjes dus niet lekker.
De maten zoals Peter heeft aangegeven gelden voor de nieuw gekochte brug van ALG.
Ik neem aan dat deze maten voor alle bruggen van de Bashan's en klonen geldt.
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: POM-bussen voor de achterbrug Bashan bs200s-7

Berichtdoor Oantje » 04 jun 2014 21:52

Zou je die bussen niet gewoon van rvs of messing kunnen draaien?. Daar zat ik zelf aan te denken om dat te laten doen. Wat is jullie mening daarover?
Oantje
100cc
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 11 mei 2014 20:28
Woonplaats: Ee friesland

Re: POM-bussen voor de achterbrug Bashan bs200s-7

Berichtdoor woutert » 05 jun 2014 11:37

Neem dan brons, dat heeft nog smerende eigenschappen, ik denk dat met messing en rvs de boel ook gewoon snel uit gaat lubberen.
EGL Motor Mad Max - 250cc - Off Road
woutert
300cc
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 23 feb 2014 09:56
Woonplaats: Twente

Re: POM-bussen voor de achterbrug Bashan bs200s-7

Berichtdoor Z@@lo » 17 jun 2014 18:09

ze zitten er in. heb de as er even doorheen gestoken en die zit perfect. oftewel geen speling meer :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding [url=https://www.qc-oldschoolbastards.nl[/url]
Avatar gebruiker
Z@@lo
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 20 mei 2012 06:47
Woonplaats: Spijkenisse

Re: POM-bussen voor de achterbrug Bashan bs200s-7

Berichtdoor Firehuntah » 17 jun 2014 19:17

Ziet er goed uit. :thumbup:

Die as wat je nu erin hebt zitten, moet deze eigenlijk aan beiden kanten vlak met de POM bussen zitten of moet deze iets uitsteken? Lees namelijk in Selwyn zijn topic (van de draagarmen voor) dat de as aan beide kanten 1 mm moet uitsteken. Maar dan zou je weer wat speling krijgen toch, vind het nogal verwarrend. En je laat de keerringen ertussenuit of komen deze toch ook nog ertussen?

En van welk materiaal moet de as zijn? Neem aan dat jij hier ook een nieuwe voor hebt nu.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: POM-bussen voor de achterbrug Bashan bs200s-7

Berichtdoor Z@@lo » 17 jun 2014 20:14

ik begrijp niet goed wat je bedoeld maar ik zal proberen uit te leggen hoe is het ga monteren.

normaal gesproken zitten er bij de bashan naaldlagers in de achterbrug. daartussen zit een buis en daar doorheen gaat de as van de achterbrug (dus niet de achteras). dit word afgesloten door aan beide zijde een messing stofkap.

dit is helaas in de meeste gevallen niet zo breed als de ruimte tussen je frame waardoor je achterbrug tussen je stoffkappen kan "zwemmen" . daardoor gaat de brug in de messing stofkappen vreten waardoor je daar al speling krijgt. dit zorgt weer dat je as vast vreet in de stofkap en die ook nog eens je lagers kapot trekt (dit was meerdere keren het geval bij mijn oude bashan)

de dikte van de witte randen moet dit opvangen en de messing stofkappen gaan er dan ook niet meer op. ik probeer er nog aan beide zijde een m14 ring tussen te plaatsen zodat het frame nu niet in de bussen kan vreten. zo zit de brug strak in het frame en kan nergens meer heen (behalve op en neer om te veren)
Afbeelding [url=https://www.qc-oldschoolbastards.nl[/url]
Avatar gebruiker
Z@@lo
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 20 mei 2012 06:47
Woonplaats: Spijkenisse

Re: POM-bussen voor de achterbrug Bashan bs200s-7

Berichtdoor Firehuntah » 17 jun 2014 21:30

Heb toevallig een foto van een tijdje geleden hoe het bij mij nu zit met de standaard naaldlagers.

Afbeelding

Ik bedoelde dan ook stofkappen i.p.v. keerringen, ik heb de verkeerde benaming gebruikt dus voor deze dingen. ;) Maar het gaat mij dus om die as wat bij de naaldlagers ook ertussen zit geklemd. Als ik je bericht zo lees gebruik je geen aparte as meer en alleen nog maar die lange bout? Selwyn heeft bij de draagarmen voor wel nog deze assen erin zitten (en deze steken dus 1 mm uit aan beide kanten), is dat dan fout? Even een link naar z'n topic, misschien wat duidelijker dan. :)
viewtopic.php?f=28&t=3735
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: POM-bussen voor de achterbrug Bashan bs200s-7

Berichtdoor 4 wieltjes » 17 jun 2014 22:27

En kwamen die extra mm'ters velgrand aan beide zijde nog goed van pas Peter , of was het teveel?
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Volgende

Keer terug naar Modificaties

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten