laatste nieuws:
Zware motoren zullen pas vanaf 2022 worden onderworpen aan een periodieke technische controle.
Maar... de Europese lidstaten kunnen motorfietsen ook na 2022 uitsluiten van de APK als ze zelf alternatieve en effectieve maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren. De verkeersveiligheidstatistieken van de laatste vijf jaar zijn bepalend of zware motoren worden opgenomen in de periodieke technische controles. Als dit het geval is, is het aan de lidstaten zelf om de specifieke testmethoden, de onderdelen waarop wordt getest en de frequentie te bepalen.
Het voorstel bevat ook de bepaling dat in het geval van een nieuwe registratie van een voertuig dat is ingevoerd uit een andere lidstaat, de lidstaat een geldig keuringsbewijs dat is afgegeven door andere lidstaat dient te erkennen. Dit is een belangrijke stap naar het creëren van gemeenschappelijke geharmoniseerde regels ter bevordering van een eenvoudiger verkeer van de EU-burgers.
Verschillende instanties(ANWB, MAG) hebben de afgelopen jaren gestreden voor het uitsluiten van motoren in een Europese regeling met betrekking tot de APK. Reden: uit diverse onderzoeken is steeds weer gebleken, dat de technische staat van motoren een te verwaarlozen rol speelt bij het ontstaan van ongevallen. Een verplichte APK zou daardoor alleen maar een onnodige lastenverzwaring betekenen.
http://www.anwbmotor.nl/nieuws/voorlopig-geen-apk-voor-motoren?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook