Gescheiden remsysteem + hydraulisch werkende parkeerrem

Vragen en info over regelgeving, kenteken, verzekering etc.

Gescheiden remsysteem + hydraulisch werkende parkeerrem

Berichtdoor Firehuntah » 03 mei 2015 12:48

Na mijn ervaring bij de RDW afgelopen donderdag zal ik hier even een stukje plaatsen over de reminrichting. Misschien heeft iemand er ooit iets aan. ;)

Origineel komen onze wokjes met een gecombineerd remsysteem waarbij met de voetrem de voor- en achterremmen worden bediend. De remhendel op het stuur is alleen een mechanische parkeerrem. Lijkt heel vreemd en is heel anders als op een motor/scooter waarbij het remsysteem voor en achter vaak gescheiden is. Daarom zijn er dus al veel hier op het forum, inclusief ik zelf, die het remsysteem hebben gescheiden en de mechanische parkeerrem hebben verwijderd. De voetrem bedient dan alleen de achterrem(men) en een nieuwe remhendel op het stuur de voorremmen. Op deze remhendel zit dan ook een vergrendeling waarmee je een hydraulisch werkende parkeerrem hebt. Werkt allemaal veel beter en veiliger, en op deze manier kun je natuurlijk ook leuke burnouts maken. :mrgreen:

Maargoed, als je ooit bij de RDW zou moeten komen voor een keuring zit je wel met een probleem. Dit gescheiden remsysteem en een hydraulisch werkende parkeerrem is helaas niet toegestaan, ook al werkt het veel beter. Alleen zoals origineel is toegestaan. Met een voetrem die dus alle remmen bedient en een mechanische parkeerrem. Dit is ook in richtlijn 93/14/EEG terug te vinden waaraan alle quads (voertuigcategorie L7e) moeten voldoen. Kwam ik zelf helaas pas achter na de keuring.

2.1. Algemeen

2.1.2.3. Parkeerreminrichting (indien het voertuig hierover beschikt)

De parkeerreminrichting moet het mogelijk maken het voertuig onbeweeglijk te houden op een stijgende of dalende helling, ook bij afwezigheid van de bestuurder, waarbij dan de actieve elementen aangespannen blijven door middel van een uitsluitend mechanisch werkende inrichting. De bestuurder moet deze remming vanaf zijn zitplaats kunnen bewerkstelligen.

2.2. Kenmerken van de reminrichtingen

2.2.4. Elke driewieler moet zijn voorzien van:

2.2.4.1. een met de voet bediende bedrijfsreminrichting die op alle wielen werkt en een noodreminrichting, die de parkeerrem mag zijn, en

2.2.4.2. een parkeerreminrichting die op de wielen van ten minste één as werkt. De bediening van de parkeerreminrichting moet onafhankelijk zijn van de bediening van de bedrijfsreminrichting.

Dus mocht je ooit om de een of andere rede naar de RDW gaan voor een keuring, zorg er dan voor dat je reminrichting origineel is. Maarja, zo lang je hier niet mee te maken hebt gewoon lekker doen wat je zelf wil. Een gescheiden remsysteem vind ik zelf toch nog steeds het beste en veiligste. :)
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Gescheiden remsysteem + hydraulisch werkende parkeerrem

Berichtdoor PROmotorsport » 03 mei 2015 15:27

Mooi he dat dat gescheiden remsysteem bij de spy er goedgekeurd en wel op zit..
Avatar gebruiker
PROmotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 21 okt 2013 21:29
Woonplaats: Woerden

Re: Gescheiden remsysteem + hydraulisch werkende parkeerrem

Berichtdoor Firehuntah » 03 mei 2015 15:53

Dus de Spy's hebben gewoon origineel dat de voetrem alleen de achterrem bediend en de remhendel de voorremmen? Erg apart dat ze daar dan wel een typegoedkeuring voor afgeven. En hoe zit het met de handrem, is deze wel nog mechanisch?
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: Gescheiden remsysteem + hydraulisch werkende parkeerrem

Berichtdoor DexterXL » 03 mei 2015 15:59

Mijn Bashan BS300 heeft ook origineel gescheiden remmen met parkeerrem
werd in 2008 al goedgekeurd
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: Gescheiden remsysteem + hydraulisch werkende parkeerrem

Berichtdoor PROmotorsport » 03 mei 2015 18:00

De spy heeft een dubbelwerkend remsysteem

Dus het voetpedaal bediend alle remmen , voor en achter..
En de handbediening op het stuur remt de voorzijde extra bij
Hij ( of zij ) heeft daarom een dubbele aansluiting op de voor remklauwen
Ook kun je alleen met de voorremmen prima remmen , ik rem meer achter alleen een beetje bij.
De handrem is idd mechanisch , gewoon met zo een hevel , kabel enzz..

Als je interesse hebt in zo een spy remsysteem voor op jou jla , ik heb ze liggen
helemaal compleet ..
Dan heb je wel de grotere spy remschijven ook nodig

Prima remmen trouwens toen ik gisteren een aantrekkelijke dame zag lopen ..
Toen ik weer vooruit keek had ik nog 3 meter tot een onaangename kennismaking met een
Mercedes vito.. Oeps..

Gr Ramon
Avatar gebruiker
PROmotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 21 okt 2013 21:29
Woonplaats: Woerden

Re: Gescheiden remsysteem + hydraulisch werkende parkeerrem

Berichtdoor Firehuntah » 03 mei 2015 18:42

Ah oke, zo mag het inderdaad wel gewoon. Zolang de voetrem maar op alle wielen doet afremmen. Best wel een fijn systeem dan, misschien iets voor na de keuring. :) Voor de keuring maak ik het toch liever weer even helemaal origineel zodat ze niks meer te zeuren hebben. Het blijft anders toch altijd een modificatie aan het remsysteem.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg


Keer terug naar Kenteken/RDW/Verzekering

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast