Tekst:
Daar gaat een en ander fout met de definitie wiel.
Een wiel is niet hetzelfde als het aantal banden.
Een trekker/oplegger combi heeft bijv gemiddeld 12 wielen. En niet 16 of 18 zoals de Amerikanen zeggen. Dubbel lucht wielen, bijvoorbeeld het achterwiel van een vrachtwagen heeft 2 banden ...maar is 1 wiel.
Een wiel draait onafhankelijk van een 2e.
Aangezien de quads geen onafhankelijk differentieel hebben...zijn de achterwielen met elkaar verbonden. Dus...is dat 1 wiel. En wel: 1 wiel met 2 velgen en banden.
Het verhaal van iemand op dat forum...dat een quad een 4 wieler is.. is dus niet correct! De Trike staat op 3 banden. De quad op 4.
4 velgen en 4 banden.. maar 3 wielen. 3 kunnen onafhankelijk van elkaar draaien. Dus 3 wielen.
Mijn quad heeft in de volksmond een "differentieel" tussen de achterwielen. Echter zou het beter zijn om het een haakse overbrenging te noemen.
Het ziet er onafhankelijk uit doordat hij voorzien is van 2 losse assen. Helaas.... het is van links naar rechts nog steeds 1 vaste as/overbrenging.
Dus, ook wettelijk maar 1 wiel.
Dus dat soort fouten op een forum... zou mij toch nog even doen verder informeren.
Ook de regel daar genoemd om een voertuig met B te mogen besturen is daar volgens iemand: 4 wielen. Maar een B rijbewijs is nodig voor een voertuig met meer dan 2 wielen tot 3500 kg.
Een quad is dus 100% een 3 wieler met 4 velgen e.d.
Mits de quad achter voorzien is van een onafhankelijk differentieel.