Welke ketting JLA Loncin.

Welke ketting JLA Loncin.

Berichtdoor olaf » 08 jul 2013 18:38

Ik had een 28 tandwiel vandaag binnen gekregen en een nieuwe 530 ketting met 50 schakels.. Ik dacht dat dat wel zou passen, maar helaas is de ketting te kort.. Ikke zwaar balen natuurlijk want het is heerlijk weer om te rijden, maar dat gaat nu niet..
Bij de oude ketting had ik al een paar schakels uitgeslepen om toch te proberen iets passends te maken, maar helaas.. Met 2 schakels erbij staat hij veeeeel te strak, en met 3 schakels staat hij veeeel te slap en krijg hem echt niet gespannen.

Heb ik dan een ander type ketting nodig, want met die 530 ketting is het niet mogelijk.
Zo ja? Welk type heb ik dan nodig, en kan ik die eventueel gewoon bij een motorzaak halen?

Mijn tandwielverhouding is nu 12-28 (of is deze verhouding gewoon niet mogelijk?)
olaf
50cc
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 01 jul 2013 10:31
Woonplaats: Kaatsheuvel

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Welke ketting JLA Loncin.

Berichtdoor dimpower » 08 jul 2013 18:48

met die verhouding rij ik ook dus dat moet lukken.
heb je ashuis eerst terug helemaal naar bover gedraaid?
anders gewoon eens meten en de eerste de beste motorzaak binnenstappen en een 530 ketting op lengte vragen.of je huidige die te kort is nu stuk tss laten plaatsen.is perfect mogelijk om daar enkele schakels bij te plaatsen.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: Welke ketting JLA Loncin.

Berichtdoor olaf » 08 jul 2013 18:58

Ik heb de as helemaal naar boven gedraaid ja, heb zelfs de snelheidssensor er even speciaal uitgedraaid omdat ik dacht dat ik hem nog een stukje verder kon draaien, maar dat was eigenlijk niet nodig.. Ik kan niet uitkomen op een goede lengte en dat snap ik niet helemaal.. Als ik voor een langere 530 ketting ga dan kom ik weer op hetzelfde probleem uit denk ik.. 52 schakels is veel te strak, en met 53 schakels hangt hij veel te slap en krijg ik heb echt niet gespannen. Ik wist niet dat 1 schakel zoveel verschil kon maken.. :crazy:
olaf
50cc
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 01 jul 2013 10:31
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Welke ketting JLA Loncin.

Berichtdoor dimpower » 08 jul 2013 19:08

1 schakel kan zoveel verschil niet maken.is vreemd.de afstand van je ashuis boven naar onder kan 1 schakel makkelijk overbruggen. :think: :think:
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: Welke ketting JLA Loncin.

Berichtdoor BBQBarman » 08 jul 2013 19:44

Zet hem strak en ga derop zitten wat gebeurt ter dan?
Avatar gebruiker
BBQBarman
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 4421
Geregistreerd: 08 jun 2011 15:18
Woonplaats: Lisse

Re: Welke ketting JLA Loncin.

Berichtdoor olaf » 08 jul 2013 19:56

BBQBarman schreef:Zet hem strak en ga derop zitten wat gebeurt ter dan?


Dan breekt ie net niet denk ik..
Ik heb niet echt zin om mijn lagers eruit te rijden..

Ik heb net de oude en nieuwe ketting naast/tegen elkaar gelegd, en ontdekte dat de originele een andere schakellengte heeft.. Het verschil per schakel zie je niet echt, maar aan het einde van de kettingen zie je uiteindelijk een verschil van een halve schakel.
Dan is het origineel toch iets van een ander type ofzo, want die halve schakel zou veel goed maken in deze verhouding..
Maar wat voor type ketting ligt er dan origineel op?
olaf
50cc
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 01 jul 2013 10:31
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Welke ketting JLA Loncin.

Berichtdoor Firehuntah » 08 jul 2013 20:00

Dit probleem had ik zelf ook.

Je kan de ketting veel verder spannen dan je denkt, kost alleen wat meer tijd en moeite. Met die blok op het lagerhuis en sleutel 17 kon ik ook niet de ketting gespannen krijgen. Wat ik toen heb gedaan is die plaat waar de remklauw op wordt bevestigd eraf gehaald en weer terug erop gezet maar niet in dat oog zodat die mee kan draaien. Hier kun je dan wat kracht op zetten (ik zou er niet met een hamer op slaan) en dan kun je het lagerhuis nog een heel stuk verder draaien waardoor de ketting wel goed zal worden gespannen. Hierna natuurlijk die plaat weer loshalen en op de juiste manier in het oog plaatsen. Je kan dan alleen niet meer via die blok op het lagerhuis de ketting losser zetten want die zit dan verborgen in de achterbrug. Dus dit moet je dan weer met die plaat doen. Hoop dat dit voor jou ook goed zal werken.

En als de ketting wat gaat rekken kun je een schakel eruit halen en dan wel met alleen die blok op het lagerhuis spannen.


Origineel ligt er ook een 530 op.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: Welke ketting JLA Loncin.

Berichtdoor BBQBarman » 08 jul 2013 21:17

olaf schreef:
BBQBarman schreef:Zet hem strak en ga derop zitten wat gebeurt ter dan?


Dan breekt ie net niet denk ik..
Ik heb niet echt zin om mijn lagers eruit te rijden..

Ik heb net de oude en nieuwe ketting naast/tegen elkaar gelegd, en ontdekte dat de originele een andere schakellengte heeft.. Het verschil per schakel zie je niet echt, maar aan het einde van de kettingen zie je uiteindelijk een verschil van een halve schakel.
Dan is het origineel toch iets van een ander type ofzo, want die halve schakel zou veel goed maken in deze verhouding..
Maar wat voor type ketting ligt er dan origineel op?

Ik bedoel ga derop zitten staat tie dan nog strak? Want bij de madmax veert tie heel erg in
Waardoor de ketting dan op de juiste spanning staat
Ik weet wel dat de jla niet zoveel inveert
Avatar gebruiker
BBQBarman
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 4421
Geregistreerd: 08 jun 2011 15:18
Woonplaats: Lisse

Re: Welke ketting JLA Loncin.

Berichtdoor dimpower » 08 jul 2013 21:37

jla veert niet zo veel in.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: Welke ketting JLA Loncin.

Berichtdoor olaf » 09 jul 2013 16:27

Firehuntah schreef:Dit probleem had ik zelf ook.

Je kan de ketting veel verder spannen dan je denkt, kost alleen wat meer tijd en moeite. Met die blok op het lagerhuis en sleutel 17 kon ik ook niet de ketting gespannen krijgen. Wat ik toen heb gedaan is die plaat waar de remklauw op wordt bevestigd eraf gehaald en weer terug erop gezet maar niet in dat oog zodat die mee kan draaien. Hier kun je dan wat kracht op zetten (ik zou er niet met een hamer op slaan) en dan kun je het lagerhuis nog een heel stuk verder draaien waardoor de ketting wel goed zal worden gespannen. Hierna natuurlijk die plaat weer loshalen en op de juiste manier in het oog plaatsen. Je kan dan alleen niet meer via die blok op het lagerhuis de ketting losser zetten want die zit dan verborgen in de achterbrug. Dus dit moet je dan weer met die plaat doen. Hoop dat dit voor jou ook goed zal werken.


Bedankt Firehuntah :thumbup:
Ik heb het op jouw manier gedaan nu en dat ging goed!
Als de ketting wat is opgerekt kan ik er een schakeltje tussen uithalen en alles weer in de normale positie terugbrengen, maar voor nu is het een prima oplossing en heb vandaar weer lekker kunnen rondknorren ;)
olaf
50cc
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 01 jul 2013 10:31
Woonplaats: Kaatsheuvel

Volgende

Keer terug naar Tandwielen / Ketting/Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten