Achteras Shineray Agm uit elkaar halen

Achteras Shineray Agm uit elkaar halen

Berichtdoor fr33style » 21 dec 2009 19:27

Zooo tijdje geleden maar ik ben vandaag maar weer is begonnen met handvaardigheid :P

Aangezien ik een ander tandwiel achter op wil heb ik vandaag dus de achteras eruit gehaald, heb het me niet te moeilijk gemaakt, remklauw even los en de rest heb ik gelaten.

Als eerste zou ik als ik jullie was beginnen met de 2 losse bouten die het excentrisch lager op zijn plek houden.
Ik heb nog niks los gemaakt , alleen heb ik de quad op een bok gezet zodat de wielen van de vloer komen.
Ik heb een grote waterpomp tang gebruikt, aangezien het engelse draad is moet je hem dus naar je toe draaien wil ie los komen.
Beetje gewicht erop en de 1e kwam los, daarna volgde de 2e vanzelf.

Mocht het nou niet gaan dan kan je hem eventueel warmstoken, niet gloeiend natuurlijk, aangezien er een vloeibare pakking tussen zit maar die is helemaal uitgehard.

Hierna heb ik de as van de quad afgehaald door de 4 bouten die om je excentrisch lager heen zitten los te draaien, maar dat weten de meesten wel neem ik aan, vergeet niet even die 2 bouten van je remklauw los te maken voor het gemak.

Hierna zit ik dus met een as waar zoizo 1 wiel vanaf moet om de rest er ook vanaf te kunnen halen dus dit heb ik gedaan.

Afbeelding

Hier op de getande as zat de wielhub vast zat met een bout en borg.
Deze kreeg ik handmatig niet los dus hier om de hoek even bij de garage met een luchtsleutel los laten draaien.

Het wielhub glijd er zo vanaf, het excentrisch lager moet je even tussen de bouten van het tandwiel en de lager aan beide kanten een schroevendraaier zetten en hem met beleid omhoog wippen.
Er zit geen vet tussen dus erg makkelijk gaat het niet, zodra je hem een stukje gelift krijgt kan je hem relaxt met een hamertje eraf kloppen.

Afbeelding


Afbeelding

Hierna rest het alleen nog even de 4 bouten van het tandwiel te lossen en de tandwielen uit te wisselen.
De rest wat betreft terug in elkaar zetten spreekt voor zich.

Nou heb ik de as er weer terug in gezet en de lagers zo gesteld dat de as zo hoog mogelijk ligt en zo veel mogelijk naar achter, die 2 hoog en ver zijn eigelijk aan elkaar gekoppeld maar ik zou het gewoon even rustig bekijken.

Het enige waar ik nu een beetje mee zit en daar was Black Spyder al mee bezig geweest is de ketting spanner.
Zoals het er nu allemaal uit ziet moet het allemaal passen alleen zit ik ermee dat de ketting spanner er nu zo uitziet.

Afbeelding

Afbeelding

Zonder ketting staat die al strak tegen de achterbrug aan, en straks zal hij gewoon de ketting tegen het frame aandrukken.

Is er geen manier om de spanning te verminderen want de ketting moet gewoon op het wieltje liggen en dat's it.
Vergeef me als ik niet goed heb gekeken naar onderwerpen die er al over bestaan :roll:
fr33style
300cc
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 20 sep 2009 15:35

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Achteras Shineray Agm uit elkaar halen

Berichtdoor bashanboy » 21 dec 2009 19:35

je exentrische as dus naar voren draaien ;) daarvoor is dat gemaakt, om de ketting precies strak te zetten ;) eerst de as helemaal naar voren (zo los mogelijk dus) dan ketting er om heen leggen en ook over de ketting spanner, en dan de as zo ver naar achter draaien dat je de ketting 1cm kan bewegen :)
Avatar gebruiker
bashanboy
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 5743
Geregistreerd: 29 mei 2009 18:09
Woonplaats: CHAAM

Re: Achteras Shineray Agm uit elkaar halen

Berichtdoor fr33style » 21 dec 2009 19:43

Ja dat is het probleem niet, het probleem is dat de kettingspanner de ketting moet vrijhouden van het frame, wat ie zoizo gewoon niet doet en dat probleem is bekend.

Maar ik heb het alweer gevonden, het stukje over hoe dat op te lossen is;

"Bij de foto's van de verbouwing van de mijne staat er ook een foto bij waar ik een aanpassing heb gedaan aan de kettingspanner, is gewoon een lange bout M6 x 50 met daar over heen een stukje brandstofslang met twee revetten en een boutje op het einde om het vast te zetten.
Op die manier kan je kettingspanner net meer tegen je achterbrug aan slaan met de ketting erop."
fr33style
300cc
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 20 sep 2009 15:35

Re: Achteras Shineray Agm uit elkaar halen

Berichtdoor fr33style » 21 dec 2009 20:05

Aan Black Spyder; Hoe is de ervaring met die M6 bout ???

Loopt ie goed of ben je vaak bezig met je ketting ??


Afbeelding

1 is het M6 boutje zeker ?? want ik snap die messing kleur met dat inbusgaatje niet
2 is dan de brandstofslang ?
3 zijn ringetjes ?
4 is het eindboutje ?

.
fr33style
300cc
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 20 sep 2009 15:35

Re: Achteras Shineray Agm uit elkaar halen

Berichtdoor BlacK-SpyDeR » 21 dec 2009 22:11

1 is het M6 boutje zeker ?? want ik snap die messing kleur met dat inbusgaatje niet (= een inbusje ja)
2 is dan de brandstofslang ? (yep stukje brandstofslang)
3 zijn ringetjes ? (ronde ringetjes ;) ) lolzzzzzz
4 is het eindboutje ? ( idd eindmoertje om alles op zijn plek te houden)

Al deze antwoorden zijn JUIST !!!!!!

enne ik ben nooooit meer bezig met mijn ketting, voorheen dacht ik soms wel eens van oeps zo direct loopt me ketting er weer af en ja hoor dan gebeurde het ook na de aanpassing zoals hierboven is ie er bij mij nooit meer afgelopen terwijl ik soms wel eens denk van oeps daar gaat me ketting dadelijk weer maar nee hoor hij blijft liggen waar hij hoort.
Bling Bling -Wok--2009
    -----------Orange Wok Customs----------
Avatar gebruiker
BlacK-SpyDeR
350cc
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 10 sep 2009 11:53
Woonplaats: Vught

Re: Achteras Shineray Agm uit elkaar halen

Berichtdoor fr33style » 21 dec 2009 22:35

oke dann thanks voor de uitvinding he :D
morgen maar even doen dan :mrgreen:
fr33style
300cc
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 20 sep 2009 15:35

Re: Achteras Shineray Agm uit elkaar halen

Berichtdoor bashanboy » 21 dec 2009 22:54

en zo is weer een chinees probleem opgelost! :mrgreen:
Avatar gebruiker
bashanboy
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 5743
Geregistreerd: 29 mei 2009 18:09
Woonplaats: CHAAM

Re: Achteras Shineray Agm uit elkaar halen

Berichtdoor BlacK-SpyDeR » 23 dec 2009 18:50

Zo zie je maar weer elk voordeel heb zijn nadeel en elk nadeel heb zijn voordeel :lol: maar ik mag hopen dat als je je ketting goed hebt afgesteld dat ie bij jou ook lekker blijft liggen.
Bling Bling -Wok--2009
    -----------Orange Wok Customs----------
Avatar gebruiker
BlacK-SpyDeR
350cc
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 10 sep 2009 11:53
Woonplaats: Vught


Keer terug naar Tandwielen / Ketting/Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten