Bijna.... het zit wel een heel eind in die richting, maar toch net iets anders...
2-takt zuigt het benzinemengsel het carter in, daar zitten wat lagers die ook
graag gesmeerd willen worden, zo word dus onder de zuiger gesmeerd, daarna
perst ie het de cilinder in via de spoelpoorten, en zo word de cilinder en
bovenkant van de zuiger gesmeerd (en uiteraard iets gekoeld).
Vandaar dat je ook echt olie moet toevoegen aan de benzine..
4-takt heeft het anders gedaan, die heeft standaard olie in het carter, en
zorgt dat het benzinemengsel via 1 (of meerdere) klep direct de cilinder in
gaat. De smering van de lagers in het blok zit standaard wel goed, alleen
moet de onderkant van de zuiger ook gesmeerd worden, dit gaat dmv
spatsmering, oftewel, het draait zo lomp in het carter, dat de olie omhoog
spat tegen de zuiger, vandaar dat de zuiger ook een olieschraapveer heeft
anders zou het tussen de zuigerveren uiteindelijk komen, en zo verbrand
worden waardoor je te weinig olie in je carter over houd.
Er zijn nog meer verschillen, maar dit is de basis...