dat komt omdat je niet opvalt dus de rest van het zooitje in nederland
hou je dit ook ff in de gaten had de tekst weer gevonden en je heb hem vast gelezen van eagl
Big bore lijkt heel wat, maar of 't iets is...
De diameter van de cilinder is slechts een paar millimeter groter, waardoor je van 199cc naar 201 cc gaat. Theoretisch kun je dan roepen dat 't 250cc is (omdat het meer dan 200cc en minder dan 250cc is).
Zelfde verhaal bij een big bore voor 250cc. Je gaat dan van 249cc naar 251cc.
Qua vermogen geeft 't geen extra power maar wel een bak ellende om 't goed afgesteld te krijgen en niet te warm te laten lopen.
Want de cilinderwand is serieus dun geworden en de optimale boring/slag verhouding is om zeep geholpen. De boring klopt niet meer met de verbrandingskamer in de cilinderkop, waardoor deze aanpassing een negatieve invloed heeft op het ontbranden van benzine lucht mengsel.
Tegenwoordig met de rijbewijzen die na 19-1-2013 zijn afgegeven kun je behoorlijke problemen krijgen bij overschrijding van het aantal Kw's.
Iemand die A1 op 't rijbewijs heeft, mag niets zwaarder rijden dan 15Kw. Rijden met 16Kw is al een grove overtreding.
Ben je je ervan bewust, dan is 't zelfs een misdrijf. (Lijkt op een economisch delict).
De grens is 15Kw. Op de typegoedkeuring staat iets rond de 10 of 12Kw. 20% "opvoeren" mag volgens RDW zonder aanpassingen in het kenteken register.
Dat is dan uiteraard 20% van het OORSPRONKELIJKE vermogen waarop de typegoedkeuring is afgegeven. Niet van het maximum vermogen in de categorie.
Volgens RDW:
Als er een wijziging aan de motor van een voertuig is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij een van de keuringsstations van de RDW aanbieden.
Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort.
Tip:
Wil je meer vermogen, koop dan gewoon een andere quad die het gewenste vermogen aan boord heeft.