Tunen Shineray Stixe 250?

Tunen Shineray Stixe 250?

Berichtdoor wabbit_nl » 05 apr 2011 21:39

Hallo,

Ik heb aarrdig wat gezocht op het forum en ben absoluut nieuw hier, maar ik kan toch weinig vinden over het opvoeren van de Shineray. Ik heb zelf aardig wat ervaring met tuning van zowel 2-takt als 4-takt moteren, maar vindt toch nog geen overtuigende tunings tips. Veel verder als sproeiers, EGR en uitlaten kom ik eigenlijk niet.

Dit alles heeft zonder dat ik het geprobeerd heb geen spectaculair effect, dat weet ik zo al. Je moet gewoon een hete nokkenas en druk zuiger hebben, dan maak je serieuze stappen. Vraag is dus of iemand weet of deze items er voor deze quads ook zijn, ik kan namelijk niets vinden op het net. Alles wat je aan deze blokjes doet zonder de kleptiming, compressie en kleppen (veren, maat etc.) gaat weinig opleveren. Het motortje voelt behoorlijk tam aan (ik weet niet eens hoeveel vermogen ze hebben) maar dat moet beter kunnen.

Kortom, weet iemand of hete nokkenassen, andere koppen, zuigers etc. voor deze quadjes te koop is??

Thanks!

Gr Peter
wabbit_nl
50cc
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 05 apr 2011 08:08

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Tunen Shineray Stixe 250?

Berichtdoor Draco » 06 apr 2011 07:51

Wabbit-nl

teneerste welkom.
Ik denk als dit er zo zijn dat echt wel mensen van het forum wel wat gevonden hadden.

Enigste wat ik weet dat er binnenkort 4 kleppers aankomen maar ze wisten niet of er ook kitjes voor de shineray kwamen.

maar als jij de eerst bent om dit te vinden horen wij het hiero heel graag.
You Drive A What?
Avatar gebruiker
Draco
450cc
 
Berichten: 1086
Geregistreerd: 10 apr 2010 20:26

Re: Tunen Shineray Stixe 250?

Berichtdoor wabbit_nl » 06 apr 2011 11:57

Hi,

Jammer, weet iemand waar je dan de orginele onderderlen kunt kopen als de nokkenas, dan ga ik er zelf een hete van maken. Het is dan wel zo handig om je orginele als backup te houden. Klepveren zullen wel van een Honda passen. Mijn ervaring met chineze blokken is dat alles van een Honda past!

Ga ik zelf de kop wel een beetje flowen en de kleptiming verhogen en verlengen. Jammer dat zo'n quadje niet op mijn vermogensbank past. Daar kan je pas echt zien wat je aan het doen bent. Zo is het ons gelukt om 16Pk (betrouwbaar!) uit een standaard 125cc blokje te halen van een chinees. Deze blokjes hadden 7Pk standaard en ik ben overtuigd dat een dergelijk resultaat met dit blok haalbaar is.

Alle tips en onderdelen zijn welkom!

Gr Peter
wabbit_nl
50cc
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 05 apr 2011 08:08

Re: Tunen Shineray Stixe 250?

Berichtdoor admin » 06 apr 2011 12:03

Toemaar, eigen vermogensbank???? Ik neem aan dat je op je werk bedoeld of heb je een eigen zaak??
Afbeelding Greetz Admin
Avatar gebruiker
admin
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 2515
Geregistreerd: 03 maart 2009 02:06
Woonplaats: Zandvoort

Re: Tunen Shineray Stixe 250?

Berichtdoor 4 wieltjes » 06 apr 2011 12:49

Ik heb ook vermogen op de bank.
Is dat nu ook een vermogenbank ?? :lol: :lol: :lol:
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Tunen Shineray Stixe 250?

Berichtdoor Draco » 06 apr 2011 12:57

@4wieltjes hoeveel pk heeft het dan
You Drive A What?
Avatar gebruiker
Draco
450cc
 
Berichten: 1086
Geregistreerd: 10 apr 2010 20:26

Re: Tunen Shineray Stixe 250?

Berichtdoor bashanboy » 06 apr 2011 14:53

ik wens je alvast succes ;)
veel winst valt er op een 4-takt nooit te halen zonder de cilinderinhoud te veranderen.
Avatar gebruiker
bashanboy
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 5743
Geregistreerd: 29 mei 2009 18:09
Woonplaats: CHAAM

Re: Tunen Shineray Stixe 250?

Berichtdoor wabbit_nl » 06 apr 2011 16:22

Ja ik heb een eigen tovami vermogenststbank, die staat bij een vriend van me in een Scooter winkel. Ik heb wel een eigen zaak (car wrapping) maar de bank heb ik destijds gekocht toen we nog we vollop aan het racen waren.

Aan Bashanboy:
Er valt wel degelijk een hoop uit een 4-takt te halen zonder de cylinder inhoud aan te passen, ik legde eerder al uit dat we uit een standaard 125cc blok van nog geen 7Pk (terwijl de fabrikant zegt dat er 10Pk uitkomt) naar 15Pk te gaan. Andere zuiger, hete nokkenas, grotere kleppen, strakkere klepveren, dikkere uitlaat bocht en electronische ontsteking. Laten we duidelijk blijven, standaard 15Pk (als ze het al halen) is toch eigenlijk bedroevend te noemen voor 250cc. Het zal echt mijn uitdaging worden om er toch minimaal 25Pk uit te gaan halen....

Gr Peter
wabbit_nl
50cc
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 05 apr 2011 08:08

Re: Tunen Shineray Stixe 250?

Berichtdoor Draco » 06 apr 2011 16:25

Wat bedoel je eigenlijk met hete nokkeas en hete zuiger

het wordt toch al warm :P
You Drive A What?
Avatar gebruiker
Draco
450cc
 
Berichten: 1086
Geregistreerd: 10 apr 2010 20:26

Re: Tunen Shineray Stixe 250?

Berichtdoor wabbit_nl » 06 apr 2011 16:49

Hehe, een hete nokkenas (zo noemen ze dat nu eenmaal) is een nokkenas die een andere timing geeft aan je kleppen waardoor ze iets meer en en langer open gaan, de hogedruk zuiger heeft een bollere kop waardoor je meer compressie krijgt. Het is gewoon een hele puzzel om de juiste balans te maken. Je moet daar eigenlijk heel veel theoretische kennis voor hebben om uit te kunnen rekenen hoe je dit kunt verbeteren. En ik ben goed in het inbouwen en proberen maar ook geen theoreticus die weet hoe je dit zou moeten uitrekenen.

Maar zeer effectief is het zeker, en als je naar een crossblok kijkt van een 250cc viertakt (jaja ik weet dat je die niet helemaal mag vergelijken) dan moeten we met zijn allen concluderen dat uit deze blokkies veel meer te halen is als 12-13Pk. Ik baal er gewoon van dat ik voor deze blokkies helemaal niets kan vinden op het net, terwijl voor dezelfde 125cc blokken alles is te krijgen. Anders moet ik maar overwegen om letterlijk te downsizen, je kan gewoon uit de doos 150cc blokken kopen met 23Pk!

Maar ik geef het nog op, als mijn karretje is ingereden gaat hij er toch aan geloven. Ik moet dan alleen wel de orginele onderdelen hebben zodat ik altijd terug kan naar orgineel. Ik heb hier nog wel ergens een hete nokkenas liggen van een 125cc waar ik de timing vanaf moet kunnen kopieeren. Ik verlas de huidige gewoon, des te meer balen is het dat hij niet op de testbank past want dan kan je pas echt zien wat hij doet, vermogen, koppelkromme etc. etc.

Wordt vervolgt...
wabbit_nl
50cc
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 05 apr 2011 08:08

Volgende

Keer terug naar Overige vraagstukken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten