Jinling start soms wel soms niet

Jinling start soms wel soms niet

Berichtdoor Itsdayfid » 08 jul 2016 17:19

Hallo beste mensen. Hartelijk bedankt voor alle hulp die ik gekregen heb om de quad in elkaar te zetten zoals het moet. Contact maakt hij weer en soms start hij ook. De ene keer start hij in een keer en rijd ik een stukje en dan valt hij meestal uit en dan start hij niet meer. Er komt 12v uit de accu maar geeft aan leeg te zijn op de km teller.

Iemand een idee van hoe dit komt? Heb alle kabels langsgelopen, alle massakabels gecheckt.

Gister toen ik hem startte brandde er een kabel door. Nu hoor ik dat er dan een te zwakke zekering in zit. Kan dit dan het startprobleem zijn? Of is het dan de dynamo.
Itsdayfid
100cc
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 02 jun 2016 06:38

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Jinling start soms wel soms niet

Berichtdoor Firehuntah » 08 jul 2016 20:23

Met alle respect, ik begin eerlijk gezegd een beetje de hoop te verliezen dat wij dit voor jou op afstand kunnen oplossen, vooral omdat je steeds te weinig info geeft en zelf ook maar steeds dingen aan het proberen bent die er waarschijnlijk totaal niks mee te maken hebben. Elke keer een nieuwe topic voor hetzelfde probleem maakt het ook niet duidelijker.

Een kabel die doorbrand is gewoon heel makkelijk verkeerd aangesloten en maakt kortsluiting. Of je gebruikt een dunne kabel als massa, dat gaat ook nooit werken en die zal ook gaan smelten. Misschien handig om even erbij te vermelden welke kabel nou precies doorgebrand is.

Ook moet je wat specifieker zijn wat betreft het niet kunnen starten. Wat gebeurt er precies? Blijft de startmotor wel draaien en slaat de motor gewoon niet aan? Of stopt de startmotor ermee omdat die te weinig stroom krijgt? Tikt het startrelais weer?

Er zal zeker geen te zwakke zekering in zitten want anders was die waarschijnlijk eerder doorgebrand dan de kabel. Daar hoef je het dus niet te zoeken. Er zal eerder juist een zwakkere zekering in moeten komen om dit soort dingen te voorkomen. Dynamo doet alleen de accu bijladen en alles van stroom voorzien na het starten. Dit heeft met het starten zelf dus ook niks te maken. Stroom bij het starten wordt altijd vanaf de accu getrokken.

Hoe weet je zeker dat er 12V uit de accu komt, heb je nu wel een spanningsmeter/multimeter? Is dit gemeten voor het starten of tijdens het starten? Als je startproblemen hebt is het veel belangrijker dat je doet meten tijdens het starten, dan kun je pas echt zien of de accu goed is of niet.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: Jinling start soms wel soms niet

Berichtdoor Itsdayfid » 09 jul 2016 11:03

Hallo,

Sorry voor de onduidelijkheid.

Het is voor mij moeilijk om duidelijk te zijn erover omdat ik zelf ook niet helemaal begrijp wat het nu wel doet en wat niet. Als ik de startknop indruk, gaat de startmotor draaien. Na een paar keer stopt de startmotor en gaat het startrelays trillen.

De kabel die doorgebrand is was de kabel die naar mijn rem ging (voetrem). Volgens mij was dit remlicht. Die deed het aangesloten trouwens ook niet.

Ik heb inderdaad voor het starten gemeten. Ik heb inderdaad een spanningsmeter gekocht.
Itsdayfid
100cc
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 02 jun 2016 06:38

Re: Jinling start soms wel soms niet

Berichtdoor Itsdayfid » 09 jul 2016 11:13

Ik heb net nog eens gemeten. voor het starten meet ik 12v en als ik hem probeer te starten gaat het lichtje uit op de multimeter. Dus tijdens het starten heeft hij problemen.
Itsdayfid
100cc
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 02 jun 2016 06:38

Re: Jinling start soms wel soms niet

Berichtdoor Firehuntah » 09 jul 2016 12:17

Wat voor een meter heb je dan precies dat er een lichtje uit gaat? Spanning moet je normaal altijd kunnen meten, je kunt dus niks aflezen tijdens het starten?

Maar je hebt dus in ieder geval nog steeds hetzelfde probleem dat de startmotor niet genoeg stroom krijgt om rond te blijven draaien en daarna het startrelais gaat tikken. Ik vermoed dus nog steeds een probleem met de accu. Heb je ondertussen nog geprobeerd met een andere accu waarvan je zeker weet dat die goed is en vol geladen is?

Voor je voetrem heb je waarschijnlijk een verkeerde stekker gepakt waardoor je 12V met massa verbind (kortsluiting) bij het indrukken van de rem. Neem tenminste aan dat je tijdens het starten deze rem indrukt. Zou niet weten waarom deze kabels anders gaat smelten. Is ergens verkeerd aangesloten.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: Jinling start soms wel soms niet

Berichtdoor Itsdayfid » 09 jul 2016 18:44

Bedankt voor je reactie

Ja ik heb 2 accus maar ik snap nou niet hoe ik kan zien of deze vol is of niet. Ik heb een druppellader en als ik deze aansluit branden beide lampjes (Rood (Power) en Groen (Charging). Ik neem dan aan dat als het groene lichtje brand de accu vol is? Want ik kan hem zo wel blijven laden en er veranderd niks. Ook als ik de andere accu aan de druppellader zet geeft hij aan vol te zijn en als ik hem aansluit op de quad en de startknop indruk dan gaat het display uit. Dus ik denk dan dat beide accus niet goed zijn (terwijl ze beide nieuw zijn)
Itsdayfid
100cc
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 02 jun 2016 06:38

Re: Jinling start soms wel soms niet

Berichtdoor Itsdayfid » 09 jul 2016 18:47

Toevoeging:

En het rare van alles is, dat als ik even wacht en weer probeer te starten hij wel aangaat. Dan rijd ik een rondje en dan valt hij snel uit vanwege het schakelen en krijg ik hem daarna niet meer te starten. Ja ik heb hem altijd in zijn vrij tijdens het starten, anders start hij bij mij ook niet.
Itsdayfid
100cc
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 02 jun 2016 06:38

Re: Jinling start soms wel soms niet

Berichtdoor Firehuntah » 09 jul 2016 22:49

Zolang je geen merk en type van de lader en spanningsmeter die je gebruikt vermeld kan ik eigenlijk niets met je info van de groene en rode lampjes of display die uit gaat.

Druppellader is eigenlijk ook alleen maar voor een accu die al redelijk vol geladen is ook vol geladen te houden als deze voor lange tijd niet gebruikt wordt. Er zijn wel laders die een normale laadfunctie hebben en druppelladen maarja ik weet dus niet of je zo eentje hebt.

Hoe vol een accu is kun je meten, de spanning van een accu in rust (paar uur na opladen) geeft direct weer hoe vol de accu is. Volle accu zal meestal rond de 12.6-12.7V zitten. Maar zelfs een volle accu kan slecht zijn. Capaciteit van de accu is namelijk ook heel belangrijk, als de capaciteit te laag is krijg je ook de problemen die jij hebt. Of de accu qua capaciteit nog goed is kun je dus meten tijdens het starten. De spanning zal dan iets zakken maar als die beneden de 9V zakt kun je er al vanuit gaan dat de accu niet genoeg capaciteit heeft.

Even snel zoeken op google en je komt dit handige filmpje tegen. Doorloop deze stappen ook eens en vermeld hier dan de waardes die je meet.
https://www.youtube.com/watch?v=dB7CFqVlhtI

Ohja, er is ook niks raars dat je na even wachten wel weer kan starten. De spanning van de accu loopt vanzelf weer wat omhoog nadat deze is gezakt tijdens het starten. Er is dan weer even genoeg capaciteit om de startmotor rond te draaien.
Dat de quad uitvalt tijdens het rijden kan weer een hele andere oorzaak hebben, maar probeer eerst maar eens die stappen in het filmpje.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Re: Jinling start soms wel soms niet

Berichtdoor Itsdayfid » 10 jul 2016 13:25

Hallo,

Volgens mij heb ik inderdaad een verkeerde lader. Het is een druppellader. Er staat niet echt op welk merk en heb de doos ook niet meer maar het is een klein ding dus ga er vanuit dat het inderdaad een druppellader is.

Ik heb gemeten zoals in het filmpje maar ik denk dat ik er dan een verkeerde multimeter voor heb gezien deze alleen -12 en +12 aangeef (+12 voor het starten en -12 tijdens het starten)

Ik dacht namelijk heel simpel, hij hoeft maar 1 keer te starten, zodat ik een tijdje kan rijden en de accu vanzelf oplaad, maar dit gebeurd dan blijkbaar ook niet gezien als hij uitvalt niet meer start.

Dan denk ik dat de capaciteit te laag is. Ik zal even aan mijn buurman vragen voor een precieze multimeter.
Itsdayfid
100cc
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 02 jun 2016 06:38

Re: Jinling start soms wel soms niet

Berichtdoor Firehuntah » 10 jul 2016 17:32

Goed idee, die meter wat jij nu hebt heb je namelijk niks aan. ;) Je moet het wel precies kunnen meten, niet alleen of het meer of minder dan 12V is.

Als je een nieuwe lader gaat halen, haal er dan wel een die echt geschikt is voor motoraccu's. Niet zo'n grote voor autoaccu's dus.

En het klopt dat na 1 keer starten de accu vanzelf moet worden opgeladen tijdens het rijden. Of dit ook daadwerkelijk zo is moet je dus ook weer even meten.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Avatar gebruiker
Firehuntah
500cc
500cc
 
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 okt 2012 13:32
Woonplaats: Limburg

Volgende

Keer terug naar Start en loop problemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten