Een basis stappenplan om te testen waar het motorisch/afstellings fout gaat:
- zorg dat je met een schone carburateur begint (niet gokken, gewoon reinigen)
- zorg dat je luchtfilter schoon is (ook niet gokken, echt loshalen)
- kijk naar de kleur van je bougie, en dan met name de porceleine stift in het
midden van je bougie, deze behoort licht grijs te zijn voor een 4-takt, en koffie
bruin voor een 2-takt
- zorg dat je luchtschroef zo rond de 2 volledige slagen ( 4 halve slagen) open
staat, eigenlijks hoort hij dan nog een klein slagje (1/4 slag) verder open, maar
dat doe je pas als fijn afstelling
- zorg dat je geen valse lucht hebt, dus doe een lektest, dit kan met deo-spray
of remmenreiniger, als het maar zeer vlambaar is, want dan gaat hij een hogere
toerental draaien
- wil hij dan nog niet goed lopen, dan kan je testen of hij te veel of te weinig
brandstof krijgt, je zoekt een snelheid op waar hij nog op wil lopen, dan ga je
stukje voor stukje je choke dichter zetten, gaat hij beter lopen, dan te weing
brandstof, gaat hij stotteren en inhouden, dan heb je te veel brandstof of hij
is wel goed afgesteld en heb je een ander probleem