bs 200s 7; Koelvloeistof kookt in expantietankje

bs 200s 7; Koelvloeistof kookt in expantietankje

Berichtdoor Diere » 05 jun 2016 08:53

Wanneer de or warm wordt, en dus denk ik de koelvloeistof moet beginnen zijn werk doen, begint alle koelvloestof te koken, gevolg, expantietankje en radiator maken enorm stoom en koken letterlijk over... Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Al doende leert men
Diere
50cc
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 apr 2016 10:16
Woonplaats: Beselare West Vlaanderen

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: bs 200s 7; Koelvloeistof kookt in expantietankje

Berichtdoor 4 wieltjes » 05 jun 2016 14:41

:shock: :lol: :lol: :lol: <--- een andere manier om te reageren op iets wat men moet weten als men zich inleest op dit forum.
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: bs 200s 7; Koelvloeistof kookt in expantietankje

Berichtdoor pinhead37 » 05 jun 2016 19:16

draait je koelvin wel
op je blok zit een soort slakkenhuisje daarin zit een soort ventilator
draait deze wel ?
of een koelslang verstopt
zou er iig niet teveel mee rijden voordat je je cilinder sloop

weet het mag geen reclame maken maar hier voorbeeld
2e foto rechts onder
http://www.brinkmotoren.nl/bashan_200cc ... gine/2622/
gr richard
pinhead37
100cc
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 30 maart 2016 15:56
Woonplaats: Terneuzen

Re: bs 200s 7; Koelvloeistof kookt in expantietankje

Berichtdoor Diere » 05 jun 2016 21:00

Dank U wel Richard, zal dit even bekijken. Had hierover nog niets gelezen, over ontluchten en bijvullen had ik wel al gelezen bij dergelijke problemen (al suggereert men mss van niet). Ik wou gewoon graag een eventuele verklaring of bevestiging waar dit door zou komen. Dus juist een nieuwigheidje om te controleren dankzij Richard. Daarom stelde ik mijn vraag dus.
Al doende leert men
Diere
50cc
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 apr 2016 10:16
Woonplaats: Beselare West Vlaanderen

Re: bs 200s 7; Koelvloeistof kookt in expantietankje

Berichtdoor Apke » 07 jun 2016 17:52

Warm of heet?

Water kookt bij 100 graden, koelvloeistof kan nog wat heter worden voordat het gaat koken.
Als de koelvloeistof kookt zal je een temperatuur meten van 100 graden of meer (beetje oppassen zodat je geen brandwonden oploopt) en zal het nog even blijven koken als je de motor uitzet.

Een kokende motor kan door verschillende zaken veroorzaakt worden:
* waterpomp kapot waardoor de koelvloeistof niet meer rondgepompt wordt
* slang, koelkanaal of radiator verstopt
* Thermostaat kapot waardoor deze de koelvloeistof direct terug stuurt naar de motor in plaats van via de radiator terug naar de motor
In alle gevallen, kijk uit !!! Teveel warmte kan schade aan je blok veroorzaken.

Iets anders wat er aan de hand kan zijn is een lekke koppakking of bijvoorbeeld kopbouten die niet strak genoeg zitten (door de warmte kunnen ze net iets verder uitzetten). Het kan gebeuren bij een kapotte koppakking dat de uitlaatgassen bij de koelvloeistof komen (door de overdruk bij de ontbranding). Je zal dan luchtbellen zien in het expansievat wat kan lijken op koken. Het grote verschil is de temperatuur die meestal niet boven het kookpunt zal zijn en als de motor wordt uitgezet zal het direct stoppen.
Een ander symptoom kan zijn dat je een witte pluim uit de uitlaat ziet komen als je het gas dicht draaid (en de motor de koelvloeistof zal opzuigen)
Ook in dit geval, niet mee doorrijden. Ook een lekke koppakking kan schade veroorzaken omdat de uitlaatgassen in de koelvloeistof de vloeistof uit de motor zal gooien.

Succes
Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

(Ralph Waldo Emerson)
Apke
50cc
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 10 aug 2015 20:21

Re: bs 200s 7; Koelvloeistof kookt in expantietankje

Berichtdoor Diere » 08 jun 2016 21:44

Toeval of niet, terwijl ik de radiator ontluchtte, zag ik koelvloeistof lekken uit de radiator. Dus, nieuwe waterpomp besteld en nieuwe radiator met ventilator, omdat die nooit aansloeg. Morgen of overmorgen zal ik de nieuwe onderdelen plaatsen, maar heb wat miserie met het lossen van de bouten van de waterpomp behuizing. Het was echt koken wat het deed, want de stoom kwam vanuit radiator en expansietankje.... Ook kreeg de motor na enige tijd heel warm, koelvloeistof niet genoeg afgekoeld door niet draaien van ventilator en lucht in radiator?
Al doende leert men
Diere
50cc
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 apr 2016 10:16
Woonplaats: Beselare West Vlaanderen

Re: bs 200s 7; Koelvloeistof kookt in expantietankje

Berichtdoor Diere » 09 jun 2016 08:19

Nieuwe radiator zit erop, met nieuwe ventilator (of fan noemen jullie dat?). Nu weet ik niet waar ik die stekker moet inpluggen, die zat oorspronkelijk ingeplugd in de stekker die van de benzinetank kwam, dat lijkt me niet juist te zijn? Uit het elektrisch schema werd ik niet wijzer, ook nergens een stekker met blauw-zwarte draadjes te vinden zoals die op de ventilator. Keek ook al op de temp sensor, maar daar komt toch geen bedrading uit? Waarschijnlijk een heel eenvoudige oplossing, maar, blijkbaar niet voor mij ;)
Al doende leert men
Diere
50cc
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 apr 2016 10:16
Woonplaats: Beselare West Vlaanderen

Re: bs 200s 7; Koelvloeistof kookt in expantietankje

Berichtdoor 4 wieltjes » 09 jun 2016 09:01

Toch wel heel erg benieuwd wat je heb gedaan.
Wat heb je nog meer gedaan toen je de radiateur heb vervangen?
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: bs 200s 7; Koelvloeistof kookt in expantietankje

Berichtdoor Diere » 10 jun 2016 10:14

Heb de nieuwe radiator geplaatst, maar dus nog het stekkertje nerges ingeplugd, ik kijk welke er nog vrij is en waar die naartoe loopt. Nu ben ik bezig met de waterpomp eruit te halen, maar, dat lukt me maar niet, hopelijk hoeft de hele blok niet open om daar aan te kunnen, dan ben ik nog niet thuis ze.... Sinds de aanschaf toch al een uurtje mee gereden en een uurtje of 30 aan geprutst :). Voordeel is, hier en daar al bijgeleerd...
Al doende leert men
Diere
50cc
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 apr 2016 10:16
Woonplaats: Beselare West Vlaanderen

Re: bs 200s 7; Koelvloeistof kookt in expantietankje

Berichtdoor 4 wieltjes » 10 jun 2016 17:59

Vergeet vooral niet je waterkoelgedeelte geheel door te spoelen.
Ik heb ooit modder daaruit zien komen toen ik de waterslang er op zette.
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Volgende

Keer terug naar Motor/Koppeling/Olie/koeling

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten