Pagina 1 van 1

Help, hij zuipt olie

BerichtGeplaatst: 12 mei 2016 19:50
door Apke
Tijdje geleden een Jiansche Wildcat 250 cc gekocht voor niet al teveel geld. De quad heeft wat onderhoud nodig (is volgens mij 6000 km weinig aan gedaan) en één van de problemen is dat hij wat olie verbruikt ...... ehhh 0,3 ltr per 70 kilometer. Niet echt verrassend, hij rookt blauw.
Even rustig nadenkend ben ik op het volgende gekomen:
* klepsteelrubbers
* zuigerveren
* groeven in de cilinderwand.

De quad schakelt niet al te soepel op dit moment (semi automaat) en voor de complete info: hij heeft cardan aandrijving.

Nu het dilemma: alleen het bovenstaande vervangen? Ander blok (maar wie weet of heeft een goed blok te koop) Het blok laten reviseren (wie weet een goede hobbyist dit dit wil en kan doen). Of zelf reviseren, maar wie weet een goed handboek te koop (werkplaats manual o.i.d.).
Momenteel gebruik ik de quad dagelijks voor woon-werk verkeer, langdurig stil zetten en er aan sleutelen zou lastig zijn.

Advies gevraagd of een goede oplossing ;)

Alvast bedankt voor het meedenken.

Re: Help, hij zuipt olie

BerichtGeplaatst: 13 mei 2016 19:22
door dimpower
Ik zou voor ander blok gaan.voorlopig tot je die gevonden hebt kan je nog opteren om hem op iets zwaardere olie te laten draaien.daardoor zal je olieverbuik wat lager zijn.

Re: Help, hij zuipt olie

BerichtGeplaatst: 13 mei 2016 19:54
door michel pet
zuiger veer af denk ik zo.

Re: Help, hij zuipt olie

BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 09:18
door PROmotorsport
Op onderzoek uitgaan dus ..

Re: Help, hij zuipt olie

BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 10:30
door 4 wieltjes
Zolang mijn quad mijn bier niet opzuipt mag hij alles zuipen.

Re: Help, hij zuipt olie

BerichtGeplaatst: 29 mei 2016 12:56
door Apke
Probleem verholpen ...... quad verkocht :(

Na overleg met de importeur waren we tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk de cups van de klepstelen zouden zijn. Deze worden hard en op die manier kan de motor bij gas dicht olie opzuigen. Ik ken dit probleem ook van oude Land Rovers die hetzelfde probleem vaak hebben.
De cilinder, zuiger en veren zouden waarschijnlijk nog goed zijn omdat de quad vrijwel direct aan sloeg en als de compressie laag is heb je wat start problemen.

Goed voordat ik aan de klus kon beginnen deed zich het volgende probleem alweer voor. De schakelpook had ineens een uitslag van 25 centimeter en het leek op een inwendig probleem.
Na alle nog op te lossen problemen geïnventariseerd te hebben en gekeken hoeveel tijd ik de komende tijd heb om er aan te besteden heb ik besloten om de quad te verkopen en een andere quad te kopen, een Loncin LX200ST uit 2006 met 1750 km op de teller.

Wat mij betreft kan het draadje gesloten worden.