Het koel systeem werkt vrij eenvoudig:
Waterpomp zit aan de rechterkant als je erop zit (zo zou je het ook altijd
moeten bekijken en omschrijven)
Motor loopt, en de pomp draait mee met de motor, is dus niet een echte
pomp, maar schoepen op een asje wat direct aangedreven word door de
motor.
Koelvloeistof komt langs een thermostaathuis, daar zit een thermostaat
in, deze bepaald waar en hoe het koelvloeistof (KVS afgekort) mag lopen,
als het kvs koud is, moet deze direct door de kop en cillinder gaan, zodra
temp X is bereikt, zet het wax-elementje van de thermostaat uit en opent
de doorgang naar je radiateur, en krijgt dan pas koeling van omgeving en
rijwind.
Op je radiateur zit een temperatuur sensor, pas bij temp Y word hij intern
doorverbonden en komt er pas spanning (12Vdc) op je ventilator te staan
en moet de ventilator gaan draaien.
Dus nee, de ventilator hoort niet constant te draaien, er zijn een aantal
geweest die de sensor hebben doorverbonden waardoor deze wel
continue draait, het is maar net wat je zelf wilt.
Misschien maak ik er ene How To van, want die hebben we geloof ik
nog niet
misschien ook iets maken met uitleg van afkortingen??