door Mapzer » 18 apr 2014 08:16
De viscositeits-codering van olie, heeft met de buitentemp. te maken.
Als je in een land woont waar het -20 vriest, en nooit warmer word dan 30 gr. moet je een 10w-30 gebruiken.
Als je alleen rijd bij temp. van -10 tot 30+ moet je gewoon de 20w40 of 20w 50 gebruiken.
Het cijfer voor de w is de viscositeit bij een koude motor, dit is dus alleen belangrijk bij een koude start en de buiten temp. als je bij -20 een 20 of 30 gebruikt is de olie te dik/stroperig om te smeren.
Het cijfer na de w is juist de dikte die de olie moet behouden bij een warme motor, als de olie te dun word kan de oliepomp geen druk meer opbouwen en krijgen de lagers geen smering.
Dus hoe hoger het cijfer na de w, hoe dikker de olie blijft bij een warme motor.
Dan komen we natuurlijk op het punt van synthetische olie....
Iedereen gelooft daar daar heilig in,ook hier op het forum.
Maar het enige voordeel daarvan is(er zijn er meer) dat het ook bij lage temp. een lage viscositeit heeft.
Dus je hoeft niet eerst je blok warm te rijden, zodat de olie dunner word.
Wat bij een quad met kogellagers op de krukas al helemaal niks uitmaakt.
Dus of die olie die jij gebruikt hebt een minerale, syntheet of half syntheet is doet niet ter zake, het gaat om de toevoegingen(dopes) in de olie. Hoe hoger het nummer na de S, hoe meer toevoegingen erin zitten. En daar kunnen de koppelingsplaten niet tegen.