Ratel in blok MadMax 250

Re: Ratel in blok MadMax 250

Berichtdoor woutert » 07 apr 2014 07:06

Ja daar ben ik niet zo bang voor ;)
EGL Motor Mad Max - 250cc - Off Road
woutert
300cc
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 23 feb 2014 09:56
Woonplaats: Twente

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Ratel in blok MadMax 250

Berichtdoor DexterXL » 10 apr 2014 11:31

ehhh, vonken door je donder heen krijgen van een bougiedop hoort niet
hoor ;) dan zou er te veel weerstand in je dop kunnen zitten of te veel
lekspanningen door de dop, dus sowieso een kunsstofdop erop zetten, zal
die beter van gaan vonken IN de cilinder :mrgreen:
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: Ratel in blok MadMax 250

Berichtdoor Peanut » 10 apr 2014 20:29

:stupid:
Quad A,B of C. Een quad is een quad.
Avatar gebruiker
Peanut
500cc
500cc
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 02 aug 2011 11:07
Woonplaats: Warmond

Re: Ratel in blok MadMax 250

Berichtdoor woutert » 11 apr 2014 07:44

Dat is wel een erg domme typfout van mij :roll:
Ik krijg gelukkig geen vonken haha.

Ik kwam nog wel tot een nieuwe ontdekking.

De eerste halve minuut ofzo tikt hij namelijk niet als ik een klein beetje gas geef tot 2500rpm ofzo. Daarna begint hij vanaf +-1700rpm te ratelen.
Zou de klepspeling zo enorm verlopen dat hij daarna op iets hogere toeren als een gek begint te rammelen?
EGL Motor Mad Max - 250cc - Off Road
woutert
300cc
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 23 feb 2014 09:56
Woonplaats: Twente

Re: Ratel in blok MadMax 250

Berichtdoor DexterXL » 11 apr 2014 09:33

je weet dat je de klepspeling maar op 1 manier goed kan afstellen?
het is een 4-takt, en dus 2 omwentelingen per explosie, maar mag bij 1
wenteling afgesteld worden, niet de andere.... staat volgens mij ook in de
How To beschreven
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: Ratel in blok MadMax 250

Berichtdoor woutert » 11 apr 2014 09:48

Jup ;) Netjes in de compressieslag, vliegwielmarkering op standje [T].
Ook bij meerdere motorfiesten wel kleppen gesteld, maar die ratelden toch niet na het stellen :P

Ik vermoed nog steeds eigenlijk piston slap... wel zijdelings, om het spannend te houden.

Ik kwam er namelijk achter dat ook met de nieuwe zuiger en pistonpen de pen iets kon wiebelen in het top end lager. Niet speling in de slagrichting zeg maar maar echt je kunt hem uit zijn haakse hoek draaien ten opzicht van de drijfstang.

Aan de oude zuiger lijkt ook te zien dat hij met de bovenste rand de wand heeft geraakt, wat eigenlijk niet zou moeten kunnen, en dan wel aan de zijkant van de zuiger, niet aan voor/achterkant.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook de pen zag er niet meer zo lekker uit, ook enkelen sporen in het lager van de drijfstang.
EGL Motor Mad Max - 250cc - Off Road
woutert
300cc
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 23 feb 2014 09:56
Woonplaats: Twente

Re: Ratel in blok MadMax 250

Berichtdoor pmhvanes » 11 apr 2014 14:14

nou ik heb indertijd na het inrijden de kleppen gesteld en daarna niet meer hoeven te doen, ze tikten toen namelijk wel ik heb inmiddels meer als 7500 km op de teller , en ik heb geen ratel dus het is geen egl kwaal
Drive it like you stole it
Avatar gebruiker
pmhvanes
350cc
 
Berichten: 567
Geregistreerd: 13 aug 2012 16:36
Woonplaats: elsloo limburg

Re: Ratel in blok MadMax 250

Berichtdoor DexterXL » 11 apr 2014 20:07

Je hebt er toch wel een nieuwe naaldlager in gedaan??
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: Ratel in blok MadMax 250

Berichtdoor Mapzer » 11 apr 2014 20:25

Als de zuigerpen zo beschadigt is, klopt er volgens mij iets niet.
Nou kan je dat lager ook wel gaan vervangen, maar ik zou eerst eens nadenken hoe dat kan komen.
Ik denk dan aan dat afgebroken tandje......
Kijk eens wat de zuiger doet als je hem zonder compressieveren erop, op en neer , beweegt dmv de krukas te draaien.
Misschien kan je dan zien, of de zuiger van links naar rechts gaat, ofdat hij misschien een beetje ronddraait. (is maar een idee)

Verder zou het piston-slap, waar je het steeds over hebt, minder/weg moeten zijn bij een warme motor.

Verder denk ik nog steeds, dat het aan een te vroeg ontstekingstijdstip kan liggen.
Er komen dan veel grotere krachten op de zuiger.
En kan dit verklaren.
woutert schreef:Hij loopt verder erg goed en qua compressie zit het ook wel goed als ik kijk hoeveel moeite de startmotor+accu het er soms mee hebben.


En hoe weet je dat hij goed loopt? En dan bedoel ik trekkracht/ snelheid, heb je al eerder een quad gehad?
Mapzer
banned member
banned member
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 22 nov 2013 21:46

Re: Ratel in blok MadMax 250

Berichtdoor woutert » 11 apr 2014 20:41

Er zit geen naald lager in, is een glijlager in dit blok. Ik vermoed dat er veel te lang door is gereden met slechte of misschien de inrij olie. Ook de zuiger zag er gewoon echt niet lekker uit na 2000km, laat staan de pistonpen en small end lager zoals je kunt zien.

Als het ontstekingstijdstip te vroeg is moet hij ook gaan pingelen volgens mij.
Of een motor goed loopt denk ik wel aardig te kunnen horen aan de hand van ervaring.
Puchje, 2 scooters, minibike, 2 motoren, classic mini cooper zijn bij mij de revue al gepasseerd waarbij ik het nodige getuned, gereviseerd en afgesteld heb.

Ik merk wel wanneer een motor inhoud, 'loom/traag' is, mins inziens is dat namelijk best goed te horen en te merken.

Verder bouwt hij het vermogen netjes op en loopt hij 85-90 zonder noemenswaardige wind en helling, wat mij voor de off-road madmax gewoon goed lijkt.

De speling tussen zuiger en cylinder minder inderdaad minder worden als het blok opwarmt, maar, ik geloof niet dat dit helemaal weg gaat..
Daarbij komt dat in de zijdelingse richting er bijna geen afsteuning is van de zuiger tegen de wand, het hemd is hier alleen aan de voor en achterzijde aanwezig.
Aangezien de pistonpen iets kantelt kan de zuiger dit dus ook. Ik denk dat ik dat hoor.

Piston slap is zeker niet ongewoon en ik ben bang dat ik het alleen op kan lossen door een nieuwe krukas in dit geval, het lager is namelijk niet te vervangen.

Groeten Wouter
EGL Motor Mad Max - 250cc - Off Road
woutert
300cc
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 23 feb 2014 09:56
Woonplaats: Twente

VorigeVolgende

Keer terug naar Motor/Koppeling/Olie/koeling

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten