vraagje over de waterpomp bashan 250 cc

vraagje over de waterpomp bashan 250 cc

Berichtdoor Z@@lo » 13 feb 2014 21:29

ik wil een dubbele radiator plaatsen op mijn bashan (waarom? voor de looks maar iets moet wel functioneel zijn dus wil ik het aansluiten)

de bedoeling is: vanaf de motor naar de eerste (kleinere) radiator. vanaf daar naar de hoofd radiator met fan. en daarna weer naar het blok.

de grote vraag: kan de waterpomp dat aan? geen zin in heetlopers omdat ik weer iets geks wou maken.
Afbeelding [url=https://www.qc-oldschoolbastards.nl[/url]
Avatar gebruiker
Z@@lo
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 20 mei 2012 06:47
Woonplaats: Spijkenisse

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: vraagje over de waterpomp bashan 250 cc

Berichtdoor dimpower » 13 feb 2014 21:32

volgens mij mag dit geen probleem zijn.het is niet zo dat de waterpomp meer moet pompen.het is een gesloten circuit die alleen wat langer is dan standaard met ook meer vloeistof in.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: vraagje over de waterpomp bashan 250 cc

Berichtdoor PROmotorsport » 13 feb 2014 23:58

zou alleen zorgen dat de grote boven hangt , ivm natuurlijke flow, anders kan de kleine het niet koelen..

Ramon PMS
Avatar gebruiker
PROmotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 21 okt 2013 21:29
Woonplaats: Woerden

Re: vraagje over de waterpomp bashan 250 cc

Berichtdoor DexterXL » 14 feb 2014 07:56

Of je zoekt even 2 2ehands crossmotor radiateurs, daar bouw je zelf 2 fan's
achter, dan heb je ze hetzelfde qua looks.
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: vraagje over de waterpomp bashan 250 cc

Berichtdoor dimpower » 14 feb 2014 08:05

ik zou inderdaad ook 2 fans gebruiken.oogt mooier en is doeltreffender.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: vraagje over de waterpomp bashan 250 cc

Berichtdoor Mapzer » 14 feb 2014 09:27

Z@@lo schreef:de grote vraag: kan de waterpomp dat aan? geen zin in heetlopers omdat ik weer iets geks wou maken.

Ligt eraan wat voor een radiator je erbij wil zetten.
Als die kleinere kanalen heeft, heb je minder flow.
De waterpomp is niet ontworpen om druk op te bouwen.
Denk maar aan een koude motor, dan is de thermostaat dicht, en de pomp draait dan net zo hard rond als normaal.
Dus als die kleinere radiator, die je erbij wil zetten, te weinig koelvloeistof doorlaat, kan je blok toch te heet worden.
En waar ga je die extra radiateur plaatsen?
Ernaast of eronder?
Als hij eronder word geplaatst, is het ontluchten van het systeem, een stuk moeilijker.
En je moet er waarschijnlijk ook een extra overstroom vaatje bij zetten, heb je daar ook al over nagedacht?
Mapzer
banned member
banned member
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 22 nov 2013 21:46

Re: vraagje over de waterpomp bashan 250 cc

Berichtdoor Z@@lo » 14 feb 2014 18:10

De kleine komt voor onder de 'raptor' kap

De radiateur komt van een gilera runner en op het oog zijn de in en uitgang net zo groot als die van de bashan.
Afbeelding [url=https://www.qc-oldschoolbastards.nl[/url]
Avatar gebruiker
Z@@lo
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 20 mei 2012 06:47
Woonplaats: Spijkenisse

Re: vraagje over de waterpomp bashan 250 cc

Berichtdoor Mapzer » 15 feb 2014 07:37

Dat de aansluitingen even groot zijn, wil niet zeggen dat de kanalen in de radiateur dat ook zijn.
Je moet het zo zien, je vergroot nou wel het koelvermogen, maar ook de weerstand, een kleinere radiator, met minder kanalen.
Dat betekend dus een langzamere flow, onder het rijden zal dat niet veel uitmaken. Dan draait de pomp harder, maar bij stationair toerental zou dat wel een probleem kunnen zijn.
Of dat zo is moet je toch zelf proberen.
Ik zou dat gewoon eens doen zonder eerst allemaal aanpassingen te maken.
Gewoon die radiateur ophangen aan een paar touwtjes, en aansluiten, zoals hij in het systeem zou moeten komen.

Een plastic fles pakken, daar 1 gat in maken wat hoog zit, daar duw je de slang in die van je originele radiateur afkomt in.
En 1 gat onderin de fles daar duw je de slang in die naar je blok gaat.

Water erin, en je blok warm laten draaien, zodat de thermostaat open is.
Als je dan bij stationair toerental geen water uit die bovenste slang ziet komen, of heel weinig, dan kan je het beter niet doen.
Mapzer
banned member
banned member
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 22 nov 2013 21:46


Keer terug naar Motor/Koppeling/Olie/koeling

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten