Verschil tussen auto olie en motorfiets olie

Re: Verschil tussen auto olie en motorfiets olie

Berichtdoor admin » 06 okt 2013 15:50

Je hebt gelijk Dexter,ik zou toch ook wel uitkijken wat voor olie je erin gooit. Heb in het verleden bij mn toenmalige motor de koppeling verkloot door er volsynthetische olie in te gooien. Bleek dat de Tl1000 blokken van suzuki daar een slippende koppeling van krijgen .
Was overigens niet de enige met dat probleem.....
Afbeelding Greetz Admin
Avatar gebruiker
admin
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 2515
Geregistreerd: 03 maart 2009 02:06
Woonplaats: Zandvoort

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Verschil tussen auto olie en motorfiets olie

Berichtdoor friesequad » 06 okt 2013 18:06

atf ??
Avatar gebruiker
friesequad
500cc
500cc
 
Berichten: 2159
Geregistreerd: 24 jun 2012 16:23

Re: Verschil tussen auto olie en motorfiets olie

Berichtdoor zerty » 06 okt 2013 18:48

DexterXL schreef:Nou, mij zie je geen auto olie erin gooien, ik ben zuinig op mijn blok
en gooi er gewoon ATF in....


De vragen die ik stel zijn toch niet zo moeilijk?
Hoelang nog, voor mijn koppeling kapot is?

admin schreef:Je hebt gelijk Dexter,ik zou toch ook wel uitkijken wat voor olie je erin gooit. Heb in het verleden bij mn toenmalige motor de koppeling verkloot door er volsynthetische olie in te gooien. Bleek dat de Tl1000 blokken van suzuki daar een slippende koppeling van krijgen .

En dat was auto olie? Want dat bevestigd de citaten die ik van het net had.

En verder vind ik het persoonlijk onzin, om volsynthetische olie in een blok te gooien, waar niet eens een oliefilter op zit.
Avatar gebruiker
zerty
banned member
banned member
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 03 sep 2013 00:24

Re: Verschil tussen auto olie en motorfiets olie

Berichtdoor DexterXL » 06 okt 2013 21:10

atf is idd auto olie, maar werkt gelijk aan motor motorolie, want atf is
speciaal voor automaten, dus ook natte koppelingsplaten, wij hebben er
jaren mee motorgecrossed, en de koppelingen bleven langer heel, keerringen
hielden het langer vol, en dat tegen een betaalbare prijs....

Overigens zitten er in de meeste quads allemaal een oliefiter/zeef, dus dat is
wel fijn om te weten ;)

Hoe snel je je koppeling opbrand met auto motorolie???? is geen peil op te trekken
ligt aan de toeren, temperaturen en aantal keren koppelen, maar de platen
gaan uiteindelijk glazuren, en dus slippen, en dus verbranden.
Het is dus niet de vraag of het gebeurd, alleen wanneer
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: Verschil tussen auto olie en motorfiets olie

Berichtdoor dimpower » 06 okt 2013 21:32

ATF is inderdaad automaat versnellingsbakolie.vroeger heb ik dit ook nog gebruikt door ongeveer een halve liter van mijn gewone motorolie door deze te vervangen.daardoor tikten de kleppen minder(zeg maar niet meer).was niet bij een quad maar bij een wagen met automatisch regelende kleppen.niets hielp om dat tikken te verhelpen maar wat ATF bij de motorolie en het tikken was verdwenen.
wat ik ook steeds deed was de gewone versnellingsbak olie(bij een manueel) vervangen door ATF.hij schakeld dan veel makkelijker.die ATF olie is zowat een beetje een wondermiddel voor mij :mrgreen:
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: Verschil tussen auto olie en motorfiets olie

Berichtdoor zerty » 06 okt 2013 22:23

DexterXL schreef:atf is idd auto olie, maar werkt gelijk aan motor motorolie,

:o :o een hydraulische vloeistof vergelijken met een smeerolie.
Moet niet gekker worden. :crazy:
DexterXL schreef:want atf is
speciaal voor automaten, dus ook natte koppelingsplaten,

Een automaat heeft geen koppelingsplaten, heeft er dus niks mee te maken.

DexterXL schreef:wij hebben er
jaren mee motorgecrossed, en de koppelingen bleven langer heel, keerringen
hielden het langer vol, en dat tegen een betaalbare prijs....

Waarom ga je nou ineens een 2-takt motor, die een aparte versnellingsbak heeft, vergelijken met een 4-takt die dat niet heeft?

DexterXL schreef:Overigens zitten er in de meeste quads allemaal een oliefiter/zeef, dus dat is
wel fijn om te weten ;)

Zeker fijn om te weten, alleen zal die grove zeef weinig kleine metaaldeeltjes tegenhouden, dus om een volsynthetische olie in je blok te gooien is gewoon onzin. Enige voordeel wat die heeft is dat hij koud net zo dun is als warm. Dus dan kan je net zogoed een dunnere half syntheed pakken.

DexterXL schreef:Hoe snel je je koppeling opbrand met auto motorolie???? is geen peil op te trekken
ligt aan de toeren, temperaturen en aantal keren koppelen, maar de platen
gaan uiteindelijk glazuren, en dus slippen, en dus verbranden.
Het is dus niet de vraag of het gebeurd, alleen wanneer

Ik denk nooit. :D
Avatar gebruiker
zerty
banned member
banned member
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 03 sep 2013 00:24

Re: Verschil tussen auto olie en motorfiets olie

Berichtdoor admin » 07 okt 2013 02:41

Nee dat was geen auto olie Zerty.....Castrol Superbike R4 en dat was geen succes.
Afbeelding Greetz Admin
Avatar gebruiker
admin
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 2515
Geregistreerd: 03 maart 2009 02:06
Woonplaats: Zandvoort

Re: Verschil tussen auto olie en motorfiets olie

Berichtdoor zerty » 07 okt 2013 13:36

dimpower schreef:ATF is inderdaad automaat versnellingsbakolie.vroeger heb ik dit ook nog gebruikt door ongeveer een halve liter van mijn gewone motorolie door deze te vervangen.daardoor tikten de kleppen minder(zeg maar niet meer).was niet bij een quad maar bij een wagen met automatisch regelende kleppen.niets hielp om dat tikken te verhelpen maar wat ATF bij de motorolie en het tikken was verdwenen.


Klopt helemaal, maar pas daar met de moderne automotoren mee op.

Het risico van een teveel of te lang gebruik van een ATF in de smeerolie is dat de verbrande ATF-additieven voor asvorming zorgen. Dat kan de verbranding van een ottomotor verstoren doordat de as gloei-ontsteking veroorzaakt. Voortijdige ontsteking of detonatie zijn dan het gevolg. Ook de katalysator en de lambda-sensoren stellen asafzetting niet op prijs. EOBD systemen kunnen op tilt gaan en ‘misfires’ aangeven.


LEESVOER

admin schreef:Nee dat was geen auto olie Zerty.....Castrol Superbike R4 en dat was geen succes.

:shock: En weet je ook de oorzaak? Was die te dun of zo?
Avatar gebruiker
zerty
banned member
banned member
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 03 sep 2013 00:24

Re: Verschil tussen auto olie en motorfiets olie

Berichtdoor timo17011990 » 23 okt 2013 12:21

zerty schreef:
DexterXL schreef:Ja, als je 400km met auto olie hebt gereden, dan is de kans aanwezig dat
je de koppeling eruit hebt liggen

Ik heb laatst gewoon auto olie in mijn blok gedaan.
In het boekje staat daar ook niets over.
Maar je bracht me wel aan het twijfelen.
Maar na wat zoeken op het net vond ik dit:
Als ik het verkeerd heb moet je het zeggen, maar is het enige echte verschil tussen equivalente motor- en auto-olie niet dat in motor-olie gewoon geen extra antiwrijvingsmiddelen zitten?


Heb een XL 500 gehad uit 1982.
Deze "fietsen" stammen uit de tijd dat de hoogst haalbare olie kwaliteit API SE was.
Met SJ als kwalificatie moet het qua smering geen enkel probleem zijn voorjou motor.
De vorige eigenaar had synthetische olie in het blok gebruikt, de koppeling ging slippen bij hogere snelheden.
Ik heb toen de olie vervangen door de goedkoopste die ik kon vinden: gamma olie 10W40.
En zie: hij rijdt als nieuw ZONDER slippen.


Dus het lijkt mij dat je alleen een slippende koppeling krijgt als je *dure* auto-olie erin gooit. Dus die waar extra antiwrijvingsmiddelen inzitten.
Ik heb er ook gewoon Gama-olie in, en geen problemen.(nog niet :lol: )

Verder vind ik het raar, dat men het hier over verkleefde platen heeft?
Dan krijg je hem toch niet in de versnelling, en zal juist niet slippen.

Blue_thrill schreef:koppeling vanavond terug gemonteerd en een testritje gedaan was heel wat anders bassie heeft terug de kracht in het optrekken :thumbup:

mercikes voor iedereen zijn hulp heb zelf er ook wat aan bij geleerd

:thumbup:



ik heb er motor olie van toyota in zitten en werkt ook gewoon heb er 2000 km mee gereden geen probleem mee
Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
timo17011990
50cc
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 sep 2013 18:46
Woonplaats: opheusden

Vorige

Keer terug naar Motor/Koppeling/Olie/koeling

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten