DexterXL schreef:Ja, als je 400km met auto olie hebt gereden, dan is de kans aanwezig dat
je de koppeling eruit hebt liggen
Ik heb laatst gewoon auto olie in mijn blok gedaan.
In het boekje staat daar ook niets over.
Maar je bracht me wel aan het twijfelen.
Maar na wat zoeken op het net vond ik dit:
Als ik het verkeerd heb moet je het zeggen, maar is het enige echte verschil tussen equivalente motor- en auto-olie niet dat in motor-olie gewoon geen extra antiwrijvingsmiddelen zitten?
Heb een XL 500 gehad uit 1982.
Deze "fietsen" stammen uit de tijd dat de hoogst haalbare olie kwaliteit API SE was.
Met SJ als kwalificatie moet het qua smering geen enkel probleem zijn voorjou motor.
De vorige eigenaar had synthetische olie in het blok gebruikt, de koppeling ging slippen bij hogere snelheden.
Ik heb toen de olie vervangen door de goedkoopste die ik kon vinden: gamma olie 10W40.
En zie: hij rijdt als nieuw ZONDER slippen.
Dus het lijkt mij dat je alleen een slippende koppeling krijgt als je *dure* auto-olie erin gooit. Dus die waar extra antiwrijvingsmiddelen inzitten.
Ik heb er ook gewoon Gama-olie in, en geen problemen.(nog niet )
Verder vind ik het raar, dat men het hier over verkleefde platen heeft?
Dan krijg je hem toch niet in de versnelling, en zal juist niet slippen.
Blue_thrill schreef:koppeling vanavond terug gemonteerd en een testritje gedaan was heel wat anders bassie heeft terug de kracht in het optrekken
mercikes voor iedereen zijn hulp heb zelf er ook wat aan bij geleerd