Verschil tussen auto olie en motorfiets olie

Verschil tussen auto olie en motorfiets olie

Berichtdoor zerty » 04 okt 2013 20:29

DexterXL schreef:Ja, als je 400km met auto olie hebt gereden, dan is de kans aanwezig dat
je de koppeling eruit hebt liggen

Ik heb laatst gewoon auto olie in mijn blok gedaan.
In het boekje staat daar ook niets over.
Maar je bracht me wel aan het twijfelen.
Maar na wat zoeken op het net vond ik dit:
Als ik het verkeerd heb moet je het zeggen, maar is het enige echte verschil tussen equivalente motor- en auto-olie niet dat in motor-olie gewoon geen extra antiwrijvingsmiddelen zitten?


Heb een XL 500 gehad uit 1982.
Deze "fietsen" stammen uit de tijd dat de hoogst haalbare olie kwaliteit API SE was.
Met SJ als kwalificatie moet het qua smering geen enkel probleem zijn voorjou motor.
De vorige eigenaar had synthetische olie in het blok gebruikt, de koppeling ging slippen bij hogere snelheden.
Ik heb toen de olie vervangen door de goedkoopste die ik kon vinden: gamma olie 10W40.
En zie: hij rijdt als nieuw ZONDER slippen.


Dus het lijkt mij dat je alleen een slippende koppeling krijgt als je *dure* auto-olie erin gooit. Dus die waar extra antiwrijvingsmiddelen inzitten.
Ik heb er ook gewoon Gama-olie in, en geen problemen.(nog niet :lol: )

Verder vind ik het raar, dat men het hier over verkleefde platen heeft?
Dan krijg je hem toch niet in de versnelling, en zal juist niet slippen.

Blue_thrill schreef:koppeling vanavond terug gemonteerd en een testritje gedaan was heel wat anders bassie heeft terug de kracht in het optrekken :thumbup:

mercikes voor iedereen zijn hulp heb zelf er ook wat aan bij geleerd

:thumbup:
Laatst bijgewerkt door 4 wieltjes op 06 okt 2013 14:57, in totaal 3 keer bewerkt.
Reden: Dit bericht is verplaatst naar dit topic.
Avatar gebruiker
zerty
banned member
banned member
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 03 sep 2013 00:24

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: bashan loop probleem

Berichtdoor DexterXL » 05 okt 2013 20:28

Ik zou een paar feiten omdraaien (of ik lees/begrijp het verkeerd)

Auto motorolie heeft juist geen anti-wrijvingsmiddel erin zitten, en heeft
er minder dopes inzitten, de olie hoeft alleen maar de bewegende
onderdelen te smeren en vloeibaar te blijven voor de oliepomp.

Motor motorolie heeft er dus anti-wrijvingsmiddel in zitten, omdat anders
de koppelingsplaten blijven slippen en verbranden, ook zitten er extra
dopes in tegen het schuimen van de olie omdat er weinig olie in zit.

Dat er dus speciale olie is voor motoren met natte koppelingsplaten, is dus
geen commerciele verkoop tactiek, maar echt ter bescherming van je motor.

En om het verhaal nog iets duidelijker te maken, je gooit in de automatenbak
van je auto toch ook geen 10W40 olie, maar ATF olie??
Dus wil je toch auto olie erin, doe dan ATF ;)
Laatst bijgewerkt door 4 wieltjes op 06 okt 2013 13:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Dit bericht is verplaatst naar dit topic.
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Verschil tussen auto en motorfiets olie.

Berichtdoor zerty » 05 okt 2013 22:39

Omdat het topic, waar ik met Dexterxl het over olie had, op slot is gegaan, wil ik er hier op door gaan.
Heeft niks met wie er gelijk heeft te maken, maar zodat iedereen voor zichzelf kan uitmaken of hij dure motorfiets-olie of auto-olie van de Gamma in zijn blok gooit.
Dexterxl zei dit:
Auto motorolie heeft juist geen anti-wrijvingsmiddel erin zitten, en heeft
er minder dopes inzitten, de olie hoeft alleen maar de bewegende
onderdelen te smeren en vloeibaar te blijven voor de oliepomp.

Motor motorolie heeft er dus anti-wrijvingsmiddel in zitten, omdat anders
de koppelingsplaten blijven slippen en verbranden, ook zitten er extra
dopes in tegen het schuimen van de olie omdat er weinig olie in zit.

Dat er dus speciale olie is voor motoren met natte koppelingsplaten, is dus
geen commerciele verkoop tactiek, maar echt ter bescherming van je motor.

En om het verhaal nog iets duidelijker te maken, je gooit in de automatenbak
van je auto toch ook geen 10W40 olie, maar ATF olie??
Dus wil je toch auto olie erin, doe dan ATF ;)


Ik wou toen reageren met dit, maar toen was het topic al op slot.

Ik denk dat je het idd verkeerd begrijpt.
Anti wrijving betekend toch, de wrijving verminderen?
Net zoals anti-virus er voor zorgt dat je geen 4-us op je pc krijgt.
En minder wrijving betekend dus gladder en dat wil je niet bij een koppeling.
Verder klopt het dat er in motorfietsolie meer antischuim-dopes zitten.
Maar dat is niet omdat er minder olie inzit, maar omdat de versnellingsbaktandwielen dit veroorzaken.
Maar omdat bij onze quads (volgens mij) geen lagerschalen worden gebruikt, en er alleen een oliepomp is om de kleppen en tuimelaars te smeren, maakt het niks uit als de pomp geen druk kan opbouwen door luchtbelletjes.
Ik heb nou toch ook auto-olie bij mij erin zitten, de koppeling slipt echt niet hoor.
En waarom je hydraulische olie ineens gaat vergelijken met motorolie is mij een raadsel.
Avatar gebruiker
zerty
banned member
banned member
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 03 sep 2013 00:24

Re: Verschil tussen auto en motorfiets olie.

Berichtdoor friesequad » 06 okt 2013 12:46

nou had ik toevallig shell hx7 auto olie eerst in daar heb ik zo 1000 km mee gereden

was 10w 40 en had er niet zo veel problemen mee alleen motor moest wel ff wat meer warm draaien voor je beetje leuk kon schakelen en vooral bij koude motor hoorde je het kraken van de koppeling .....

daarna had ik Shell Advance ultra 4T 10W40 voor een motor fiets
was stukken beter schakelde er goed mee
veel minder warm te draaien

daar heb ik zo 1600 km mee gereden

nu heb ik net de quad terug en heb weer andere olie er in

castrol power rs 4t 10w-40

het is zelfs nog iets dunner dan de shell advance
shell plak iets meer als het ware

zelfs met koude motor min tot geen krak
en schakelt stuken beter op 1 of andere manier

met ander woorden er zit toch verschil in de olie van de auto en motor al is het ook maar minimaal ......
en er is eigenlijk geen slechte olie meer...

maar dit zijn mijn onder vindingen misschien bij anderen anders.....
Avatar gebruiker
friesequad
500cc
500cc
 
Berichten: 2159
Geregistreerd: 24 jun 2012 16:23

Re: bashan loop probleem

Berichtdoor zerty » 06 okt 2013 13:19

Dat je beter kan schakelen door dunnere olie, klopt natuurlijk.
Het gaat mij erom of je koppeling er kapot van gaat en/of gaat slippen.
En dat lijkt mij van niet.
De natte koppeling bestaat langer dan synthetische olie.
Tuurlijk staat de ontwikkeling van de dopes niet stil en zijn er dopes die ze niet in auto olie duwen, maar om te zeggen dat de koppeling kapot gaat bij het gebruik van die olie, lijkt me niet waar.
Avatar gebruiker
zerty
banned member
banned member
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 03 sep 2013 00:24

Re: bashan loop probleem

Berichtdoor friesequad » 06 okt 2013 14:43

dit topic hete toch anders nu klopt er weer niks van..... :crazy:
Avatar gebruiker
friesequad
500cc
500cc
 
Berichten: 2159
Geregistreerd: 24 jun 2012 16:23

Re: Auto olie vs motor olie

Berichtdoor 4 wieltjes » 06 okt 2013 14:56

Foutje van mij :oops:
Ik heb de topic regel aangepast.
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Verschil tussen auto olie en motorfiets olie

Berichtdoor friesequad » 06 okt 2013 15:18

dacht al nou door met de show :thumbup:
Avatar gebruiker
friesequad
500cc
500cc
 
Berichten: 2159
Geregistreerd: 24 jun 2012 16:23

Re: Verschil tussen auto olie en motorfiets olie

Berichtdoor friesequad » 06 okt 2013 15:23

persoonlijk zou ik denken elke olie is beter dan dat er geen olie in zit :think:

de olie smeert allemaal wel wat de ene beter dan de andere :think:

dacht dat het alleen iets sneller slijt :think:

maar ja hoe lang gaat een koppeling mee normaal...
Avatar gebruiker
friesequad
500cc
500cc
 
Berichten: 2159
Geregistreerd: 24 jun 2012 16:23

Re: Verschil tussen auto olie en motorfiets olie

Berichtdoor DexterXL » 06 okt 2013 15:42

Nou, mij zie je geen auto olie erin gooien, ik ben zuinig op mijn blok
en gooi er gewoon ATF in....
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Volgende

Keer terug naar Motor/Koppeling/Olie/koeling

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten