acxa 125 cc semi-automaat jankende koppeling

acxa 125 cc semi-automaat jankende koppeling

Berichtdoor janjantje » 21 mei 2013 13:20

Dag iedereen,

Ik ben al een artikel tegengekomen waar het "behandeld" is, maar ik vond niet alle informatie die ik nodig heb, vandaar vraag ik het nog een keer met specifieke vragen en beschrijvingen.

Ik heb een Acxa 125 cc semi automaat. (3 vooruit, neutraal, achteruit)

Als ik ga crossen kan ik er vol gas mee rijden in zijn 1, 2 en 3 (en neutraal en achteruit).
MAAR:
Zodra de motor warm is en ik schakel naar zijn 3e versnelling en geef een dotje gas, (hoger in de toeren) gaat de koppeling janken.
Wanneer ik het gas los laat wordt het geluid minder, geef ik weer gas, word het lawaai weer erger.
Het is een geluid wat klinkt alsof er tandwielen aan het draaien zijn die niet mogen draaien, maar ik vind janken de beste term. Verlies van kracht heb ik niet gemerkt, maar ik laat direct mijn gas los als ik zoiets hoor, ik wil het motortje namelijk niet slopen, ik heb nog geen geldboompje ^^.
Ik ga er momenteel van uit dat het ergens in de koppeling moet zitten.
Klopt dit of is het een ander probleem?

Dus:
Iemand ervaring?
Waar komt het vandaan?
Wat is het?
Hoe is het op te lossen?

Groet Jan
janjantje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 29 apr 2013 11:25

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: acxa 125 cc semi-automaat jankende koppeling

Berichtdoor pmhvanes » 21 mei 2013 14:30

Het lijkt erop dat het lager bij de koppeling te veel speling heeft cq versleten is,maar dat is maar een idee,je zou het al moeten kunnen horen
Drive it like you stole it
Avatar gebruiker
pmhvanes
350cc
 
Berichten: 567
Geregistreerd: 13 aug 2012 16:36
Woonplaats: elsloo limburg

Re: acxa 125 cc semi-automaat jankende koppeling

Berichtdoor janjantje » 21 mei 2013 14:39

ik zal er naar luisteren. wel vind ik het dan opvallend dat ik het alleen hoor als de motor warm is..

nog een ander iets: zodra de motor lawaai maakt, is die een stuk moeilijker in zijn 3e versnelling te trappen.

geeft dit meer aanknopingspunten? :P
janjantje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 29 apr 2013 11:25

Re: acxa 125 cc semi-automaat jankende koppeling

Berichtdoor dimpower » 21 mei 2013 16:33

heeft die versnellingsbak apart olie of draait die op de motorolie.normaal heeft een automaat andere olie.als hij apart olie hoeft,kijk deze eens na of die nog op niveau staat.en zoiezo eens olie vernieuwen.kan zijn dat deze niet goed meer smeert eens hij op bedrijfstemperatuur komt waardoor de lagers beginnen warm te lopen met schreeuwend geluid tot gevolg.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: acxa 125 cc semi-automaat jankende koppeling

Berichtdoor janjantje » 22 mei 2013 08:40

De olie van de motor en versnellingsbak zijn hetzelfde, ik bedoel dus dat ik maar op 1 plek olie hoef bij te vullen, die dan ook door de koppeling gaat.
Het oliepijl was nog niet te laag, maar aan de lage kant. Olie was nog niet heel vies, heb de olie dus alleen bijgevuld, helaas bleef het probleem.
de olie die er volgens de verkoper bij moest was 10W40, dus dit heb ik er bijgegoten.
janjantje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 29 apr 2013 11:25

Re: acxa 125 cc semi-automaat jankende koppeling

Berichtdoor pmhvanes » 22 mei 2013 09:28

10 w 40 is goed je moet wel voor natte koppeling erin doen,dus niet de auto olie
Drive it like you stole it
Avatar gebruiker
pmhvanes
350cc
 
Berichten: 567
Geregistreerd: 13 aug 2012 16:36
Woonplaats: elsloo limburg

Re: acxa 125 cc semi-automaat jankende koppeling

Berichtdoor janjantje » 22 mei 2013 13:24

Ok, thanks

verder nog andere mensen met ervaringen, tips, adviezen, ideeën, enz?
janjantje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 29 apr 2013 11:25


Keer terug naar Motor/Koppeling/Olie/koeling

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten