Koeling probleem EGL mad max - waar te beginnen

Koeling probleem EGL mad max - waar te beginnen

Berichtdoor Ronald81 » 15 jan 2013 15:07

Ah eindelijk een beetje sneeuw :), dacht even leuk met de quad te gaan spelen, maar.... na een kwartiertje ging het temperatuur lampje branden.. :(

Gelukkig dicht bij huis dus quad maar weer voor de deur gezet..

Wat me opviel was dat de fan niet draaide (deze deed het voorheen wel).. De koelslangen waren niet echt warm, echter geen idee of deze normaal wel echt warm worden (heb nog nooit problemen gehad en hier eigenlijk nog nooit aan gevoeld).
Het viel me op dat het koelvloeistofpeil wat laag stond, dus heb de dop is heeeeel voorzichtig losgedraaid om eventueel bij te vullen.. Normaal als ik dat bij een auto doe hoor je een harde sis omdat het volgens mij onder druk staat, echter hier stond totaal geen druk op, kwam ook geen rook uit het bakje, alles leek dus eigelijk vrij koud.. dit terwijl het blok haast stond te stomen, deze was dus wel degelijk warm..

Omdat ik niet precies weet waar te beginnen hoop ik dat iemand me misschien met bovenstaande informatie al een zetje in de juiste richting kan geven waar te gaan zoeken...

Alvast bedankt!
Avatar gebruiker
Ronald81
100cc
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 17 aug 2011 21:45

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Koeling probleem EGL mad max - waar te beginnen

Berichtdoor friesequad » 15 jan 2013 15:38

waterpomp schoep denk ik als eerste die willen wel eens op houden

misschien geen goede cool vloeistof dat het bevroren en dat er wat stuk is

succes.... :think:
Avatar gebruiker
friesequad
500cc
500cc
 
Berichten: 2159
Geregistreerd: 24 jun 2012 16:23

Re: Koeling probleem EGL mad max - waar te beginnen

Berichtdoor dimpower » 15 jan 2013 17:21

zoekfunctie gebruiken!!!
is al meermaals over geschreven en zelfs specifiek voor de Madmax.
Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan!
Avatar gebruiker
dimpower
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6342
Geregistreerd: 11 jul 2010 18:45
Woonplaats: Veurne(België)

Re: Koeling probleem EGL mad max - waar te beginnen

Berichtdoor friesequad » 15 jan 2013 17:36

:stupid: ooo ja en dat gebruiken :P
Avatar gebruiker
friesequad
500cc
500cc
 
Berichten: 2159
Geregistreerd: 24 jun 2012 16:23

Re: Koeling probleem EGL mad max - waar te beginnen

Berichtdoor BBQBarman » 15 jan 2013 18:28

Zat ter misschien water in?
In de plaats van koelvloeistof
Avatar gebruiker
BBQBarman
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 4421
Geregistreerd: 08 jun 2011 15:18
Woonplaats: Lisse

Re: Koeling probleem EGL mad max - waar te beginnen

Berichtdoor Ronald81 » 15 jan 2013 18:46

Bedankt voor de reacties, geen idee qua koelvloeistof, de quad heeft het eigenlijk altijd prima gedaan...
Temp sensor ging altijd alleen aan bij het starten ( heel even), daarna nooit aangeweest...

De fan ging wel af en toe aan waardoor ik er dus eigenlijk vanuit ga dat alles in orde was aan de quad.. Zelfs met 30 graden buiten kon ik altijd prima rijden zonder dat de temp sensor aan ging.. (dus nooit overhit)

Nu dus terwijl het koud is gaat ineens de temp sensor aan terwijl de fan het nog niet eens doet (lijkt me beetje tegenstrijdig).. en alles nog koud aanvoelt aan het koelsysteem (hoort een radiator ook warm te worden?, deze was namelijk ook nog koud), terwijl de motor inderdaad goed warm was.. Ik heb wel een topic gevonden over het te vroeg aan slaan van de temp sensor maar ik ga ervan uit dat het dan verkeerd is vanaf de start en niet ineens pas na een half jaar optreed..

Ik denk zelf dus een defect in het koelsysteem maar nogmaals, ik ben niet zo technisch...


p.s.

Vind het jammer dat er altijd gelijk geroepen wordt dat de zoekfunctie gebruikt moet worden. Dit schrikt mijn inziens (vooral de beginners) erg af.. Het zal vast niet zo bedoeld zijn maar het komt bij mij over als; bek houden en zoeken.

Ik heb al gezocht en kan geen oplossing vinden voor dit in mijn ogen specifieke probleem. Waarschijnlijk kunnen goede techneuten aan de hand van andere topics (over misschien zelfs andere type quads) het probleem wel oplossen/isoleren maar mij lukt dit niet, vandaar dat ik ook een topic start. Misschien zoek ik wel op de verkeerde woorden, dat kan ook natuurlijk.

Op andere foras ben ik eigenlijk gewend dat veel mensen de beginners juist graag willen helpen en juist wijzen op de juiste topics hier dan over of met mogelijke oplossingen komen in het topic. Ik dacht ook eigenlijk dat daar een forum voor is bedoeld, problemen posten en elkaar helpen. Als je alleen maar mag/kan zoeken lijkt het meer een knowledge base en kan je de content wel bevriezen.

Ik wil hierbij mijn excuses aanbieden als ik een topic heb gestart welke al meerdere malen is behandeld, misschien dat iemand me hierop kan wijzen zodat ik kan kijken of ik het ook bij mij kan oplossen, alvast bedankt!
Avatar gebruiker
Ronald81
100cc
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 17 aug 2011 21:45

Re: Koeling probleem EGL mad max - waar te beginnen

Berichtdoor 4 wieltjes » 15 jan 2013 19:26

Ronald81,als er word verwezen naar het eerst zoeken met de zoekfunctie is dat geen onwil om iemand te helpen.
Op dit forum is het naar mijn weten altijd zo geweest dat een grote groep altijd anderen hielpen.
Deze groep is naar verloop van tijd uitgedunt waardoor er minder members zijn die op alles een antwoord kunnen geven.
Deze groep word wel weer groter naarmate men actief op het forum is,en men de eigen quad ontdekt met al zijn kuren. :D
Als er naar de zoekfunctie word verwezen dan komt dit omdat er op dit forum zo ontiegelijk vaak dezelfde vragen zijn gesteld en daarmee ook een veelvoud aan dezelfde antwoorden.
Als je dan als startend forumlid moet gaan zoeken in dat oerwoud dan is dat nog meer een onmogelijke zaak.
Men is vrij om te vragen op dit forum ,evenzo is men vrij om te antwoorden dat er een zoekfunctie is.
De zoekfunctie word ook aangekaart in het eerste emailtje wat men van CQF ontvangt.
Dit is niet voor niets.

Terug naar je probleem want daar gaat dit topuic om.
Jou probleem klikt mij niet bekend dat dit op het forum is beschreven.
Maar logica zegt mij dat als je temp sensor in de zomer bij 30c niet aangaat en nu met een temp van onder nul wel aan gaat ,het wel lijkt dat je een sensor heb die aanslaat bij kou ipv hitte.
Helaas woon je te ver af voor mij anders had ik graag voor je even mijn multimeter over je bedrading laten gaan.
Het kan ook zijn dat er niets van je bedrading klopt,maar dat geloof ik niet.
Misschien is het wel een massa probleem.
Veel misschien maar het is dan ook een vreemd probleem wat je daar aankaart.
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Koeling probleem EGL mad max - waar te beginnen

Berichtdoor DexterXL » 15 jan 2013 19:43

Thermostaat in je koelsysteem die vast zit? en alleen op het blok circuit blijft
circuleren, en niet meer opengaat naar je radiateur.....of je peil moet te laag
zijn, niet alleen in je reservoir maar ook in je radiateur
Yamaha FZ6S Fazer 2004

http://www.fotodennis.webnode.nl

Het wok-patent......aan sleutelen komt geen end !!
Avatar gebruiker
DexterXL
500cc
500cc
 
Berichten: 3244
Geregistreerd: 11 jun 2011 23:00
Woonplaats: Noord-West Veluwe

Re: Koeling probleem EGL mad max - waar te beginnen

Berichtdoor Ronald81 » 15 jan 2013 19:53

Dat zou wel weer wat zijn voor mij, een temp sensor die pas aangaat bij kou... soort waarschuwing dat het glad kan zijn op de weg :lol:

Maar het lampje ging pas branden na een kwartier rijden.. dus er kon wel degelijk al wat hitte ontwikkeld zijn...

Thermostaat of waterpomp (of schoepen) zou ook dus kunnen... wat ik me afvraag, waar wordt gemeten of het te warm is, is dit op meerdere plaatsen? Wordt dit gedaan aan de hand van het koelwater, en zoja op welke plek(ken) of wordt de olie gemeten of iets anders?

Weet iemand me makkelijk te vertellen waar de thermostaat zit? En kan je dit zelf makkelijk controleren of deze stuk is? Lees ook op het forum dat je bij sommige quads deze eruit kan laten, is dit ook een optie bij mijn quad?
Avatar gebruiker
Ronald81
100cc
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 17 aug 2011 21:45

Re: Koeling probleem EGL mad max - waar te beginnen

Berichtdoor friesequad » 15 jan 2013 19:58

Ronald81 schreef:Dat zou wel weer wat zijn voor mij, een temp sensor die pas aangaat bij kou... soort waarschuwing dat het glad kan zijn op de weg :lol:

Maar het lampje ging pas branden na een kwartier rijden.. dus er kon wel degelijk al wat hitte ontwikkeld zijn...

Thermostaat of waterpomp (of schoepen) zou ook dus kunnen... wat ik me afvraag, waar wordt gemeten of het te warm is, is dit op meerdere plaatsen? Wordt dit gedaan aan de hand van het koelwater, en zoja op welke plek(ken) of wordt de olie gemeten of iets anders?

Weet iemand me makkelijk te vertellen waar de thermostaat zit? En kan je dit zelf makkelijk controleren of deze stuk is? Lees ook op het forum dat je bij sommige quads deze eruit kan laten, is dit ook een optie bij mijn quad?


voor zo ver ik het weet als je achter je quad staat linker kant bij ongeveer je caberateur daar zit een thermostaat op in van je slangen van het koel water :think: is niet zo groot ! :crazy:
Avatar gebruiker
friesequad
500cc
500cc
 
Berichten: 2159
Geregistreerd: 24 jun 2012 16:23

Volgende

Keer terug naar Motor/Koppeling/Olie/koeling

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten