zat het verhaal even te lezen.
Warmloper? nee..
Dit soort dingen krijg je door hem lang stil te laten staan.
Hierdoor zakt alle olie naar beneden en hoopt zich vocht op ..op de plaatsen waar geen olie zit. (Niet dat er water inkomt, maar door temp verschillen ontstaat de condens in het blok) Hierdoor gaat gewoon alles vastzitten.
En te hete motor kan inderdaad vastlopen. Dat is vaak maar even, en komt uitzetten en krimpen van metalen.
Kan zijn dat er geen lager tussen de piston pen en drijfstang zit. Hier zit dan normaal een oliefilm tussen. (ook die komt op den duur droog te staan bij stilstaan)
Zit die film er niet meer tussen en duurt het te lang voordat ie weer loopt, dan zal hij gaan roesten tussen pistonpen en drijfstang. Aangezien er nog vaak amper 1/10 speling tussen zit....tsja, zal hij "vastkoeken".
Waar heb je wel kans op?
Dat de pistonring van de drijfstang zijn gladheid kwijt is waardoor het zinloos is om er een nieuwe pistonpen in te plaatsen.
Dus, check of de drijfstangring wel superglad is zodat zich er een oliefilm kan verplaatsen.
Wanneer jij je cilindertje weer klaar hebt...voor het starten;
-olie aftappen en verversen
-olie over de krukas gieten en ook in de krukaslagers
-Alle bewegende delen waar je bij kunt komen insmeren met olie
Voor het starten.
Zo, klaar!