Mad max ratel bij optrekken

Re: Mad max ratel bij optrekken

Berichtdoor 4 wieltjes » 24 sep 2012 20:12

Heb je het al geprobeert om het zonder ketting te laten draaien.
Dit om diverse onderdelen uit te sluiten.
En anders daarna je motor laten draaien terwijl je wielen van de grond zijn met ketting.
ASKHOLE A person who constantly ask for your advice, yet always does the opposite of what you told them.
Avatar gebruiker
4 wieltjes
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 3818
Geregistreerd: 11 okt 2009 18:23
Woonplaats: 's-Gravendeel

Delen op

Share on Facebook Facebook

Re: Mad max ratel bij optrekken

Berichtdoor michel1974 » 24 sep 2012 20:22

4 wieltjes schreef:Heb je het al geprobeert om het zonder ketting te laten draaien.
Dit om diverse onderdelen uit te sluiten.
En anders daarna je motor laten draaien terwijl je wielen van de grond zijn met ketting.


ga ik morgen doen, bedankt voor deze tip. als het wel het blok is , ga ik voor een enduro blok kijken.
Avatar gebruiker
michel1974
250cc
 
Berichten: 122
Geregistreerd: 17 mei 2012 23:53
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Mad max ratel bij optrekken

Berichtdoor michel1974 » 25 sep 2012 20:19

motor laten draaien met ketting en zonder ketting, als hij gewoon draait geen geluid van het blok.

maar zodra ik hem in zijn 1 zet en de wielen laat draaien , af en toe een tik, kraak. maar geef ik wat gas met de wielen omhoog,

dan is het gelijk kraak, knak , net of hij zit te hakken.

dat geluid komt bij de koppeling vandaan, dit geluid heb ik niet in zijn 2 en 3. wel in zijn 1 en 4

de bougie vervangen, het zelfde geluid, geluiden, de cdi werkt nog goed ondanks dat hij wat behuizing mist, en de bobine die er nu op zit de race bobine vervangen voor de originele bobine. nog steeds het zelfde geluid als hier boven.

als ik een rondje maakt , of een 10 tal meters rij, dan krijg ik kraak en andere geluiden , die hak geliuden. en dan trekt hij voor geen meter door, net of hij blokkeer. en dan weer grip krijg
Avatar gebruiker
michel1974
250cc
 
Berichten: 122
Geregistreerd: 17 mei 2012 23:53
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Mad max ratel bij optrekken

Berichtdoor Remq » 26 sep 2012 06:38

ik had ook zo iets bij het optrekken .en heb het toen laten maken .
en ze zeiden dat het een rubber was op de koppeleing daaar zittten rubbers op en die waren al versleten,
kan je even kijken..
Wie vraagt is een dwaas voor 5 minuten, wie niet vraagt blijft altijd een dwaas
Avatar gebruiker
Remq
CQ supporter
CQ supporter
 
Berichten: 2144
Geregistreerd: 05 jan 2012 19:52
Woonplaats: heerhugowaard

Re: Mad max ratel bij optrekken

Berichtdoor eaglemotorsport » 26 sep 2012 09:39

michel1974 schreef:dat kan ook, en daar wil ik nog niet aan denken, want dat is dan wel erg snel na bijna 2400 km op de teller.

kan wel die zaak waar hij vandaan komt aanschrijven, maar weet hun antwoord al je zal wel terrein gereden hebben.



Lijkt me sterk.
A). Je hebt 12 maanden garantie. Dat is wettelijk bepaald.
B). Je hebt geen offroad uitvoering zie ik op je avatar, dus heb je geen reden om offroad te rijden en maak je 't bij een eventueel geschil behoorlijk aannemelijk dat je niet offroad hebt gereden.

Om garantie te claimen moet je altijd de verkoper ("die zaak") op de hoogte stellen van je probleem. Bij voorkeur schriftelijk.

Als ik het zo lees, dan is mijn eerste vermoeden dat er 2 tandwielen in de versnellingsbak een paar tandjes missen.
Of er is ergens binnen in de motor iets afgebroken wat in de buurt van tandwiel 1 en 4 is terecht gekomen.
Dat zou 't kraken en hakken in 1 en 4 verklaren.

Is het tandwiel van de startmotor overbrenging ooit kapot gegaan en vervangen?
Zo ja, wat is er met de afgebroken tandjes van dat tandwiel gebeurd?

De koppeling lijkt mij 't probleem niet te zijn. (Daar zitten overigens geen "rubbers").
Als 't de koppeling zou zijn, dan zou je dit probleem in iedere versnelling moeten hebben.
Zelfde verhaal voor CDI, bougie en bobine, dat is niet echt gerelateerd aan een specifieke versnelling, eerder aan een bepaalde motorbelasting.

Achteras lagers komen regelmatig voor bij quads die zonder vervangende lagers de deur uit gaan (bij "die zaak"). Dus, 't zou kunnen...
Maar, kapotte achteras lagers hoor en voel je meestal in alle versnellingen, niet speciaal in 1 of alleen 4.

Het inhouden kan ook veel zijn. Te grote of kleine klepspeling, afgebroken zuigerveer, of een simpel vuiltje in de carburateur of kapotte bougie. En natuurlijk zijn er nog tal van andere oorzaken te bedenken.

De bougie kan kapot gegaan zijn, door bv "zwerfafval". Een piepklein stukje metaal wat ergens vanaf gebroken is, of slijpsel kan langs de zuiger omhoog kruipen en neerslaan op de elektrode van de bougie, waardoor die onder bepaalde omstandigheden niet goed het benzine/lucht mengsel kan ontsteken.

Dat slijpsel zou 't eerdere verhaal overigens versterken dat er ergens iets is afgebroken en rond slingert.

Moeilijk te zeggen via internet.
Ik zeg; teruggaan naar "die zaak" als de quad nog geen 12 maanden oud is.

Maargoed, stel je komt van een koude kermis thuis op een retourtje van "die zaak" of je bent de garantie periode al uit;
Een complete blokrevisie kan je uiteraard zonder problemen laten doen, maar of dat 't waard is... Of het niet goedkoper is om een nieuwe motor te bestellen, is een goede vraag.
Een complete revisie, inclusief nieuwe tandwielen, lagers, zuiger, veren, koppeling, pakkingen, etc. kost aan onderdelen al snel meer dan 400 euro.
Arbeidsloon schat ik op 12 uur, (dat is al snel 500 euro).
Bij elkaar schat ik dat op een dikke 900 euro.
Voor die zelfde 900 euro heb je een nieuwe motor, inclusief montage en ophalen/terugbrengen.
Avatar gebruiker
eaglemotorsport
Erkend quad bedrijf
Erkend quad bedrijf
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 14 aug 2010 23:20
Woonplaats: Woerden

Vorige

Keer terug naar Motor/Koppeling/Olie/koeling

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten